پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

خانه    بلاگ      پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟
پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد ؟

پچ پنل (پچپنلِ فیبر نوری) یک واحد ترمینالی از پورت‌های شبکه است که در کنارهم متمرکز شده‌اند. از یک راه‌حل مدیریت کابل به منظور سازماندهی کابل‌های فیبر و مرتب نگه داشتن سیم‌ها در یک قفسه‌ی سیم‌کِشی تمیز استفاده می‌شود.

در مراکز دیتا، انبوهی از سیم‌های پراکنده و آشفته وجود دارند که فرایند انجام کار را کند می‌کنند، بنابراین وجود یک پچ پنل اجتناب‌ ناپذیر و مفید واقع می‌شود. پچ پنل فقط به درد مدیریت نمی‌خورد بلکه ترمینال‌هایی را نیز فراهم می‌سازد. در کنار پچ پنل فیبر نور، سایر لوازم مدیریت کابل نظیر بست‌های کابل و برچسب‌های کابل نیز بکار می‌روند تا کابل‌کِشی تمیز و آسانی انجام شود.

کاربرد پچ پنل

بر اساس استاندارد کابل کشی ساخت یافته در شبکه های کامپیوتری ، پچ پنل یکی از تجهیزات اصلی شبکه است.

پچ پنلها به صورت یک جعبه تقسیم عمل می کنند که مدیریت شبکه را در آینده آسان می کنند.

پچ پنل عموما در رک نصب می شود و در کنار تجهیزاتی مثل نگهدارنده کابل شبکه و بلنک پنل و لایت پنل و … قرار میگیرد.

پچ پنل یکی از اجزای اصلی آرایش رک است.

از یک سو کابلهای شبکه ای که به رک شبکه وارد می شوند به ورودی پورتهای پچ پنل متصل می شوند و در سوی دیگر پچ کوردها به خروجی پچ پنل وصل می شوند.

برای متصل کردن یک ایستگاه کاری به سوییچ، روتر ، مودم و یا هر دستگاه اکتیو دیگری ، به جای اینکه آنها را مستقیما با کابل شبکه به هم وصل کنیم از پچ پنل استفاده می کنیم.این کار عیب یابی و تغییرات احتمالی شبکه در آینده را آسان تر می کند.

انواع پچ پنل

پچ پنل ها را می توان با سه ویژگی دسته بندی کرد ;

1- بر اساس استاندارد Cat

پچ پنل ها همانند دیگر تجهیزات شبکه از استاندارد رده بندی سرعت پشتیبانی می کنند و شما در بازار انواع مختلفی از پچ پنل های Cat5e ، Cat6 و دیگر رده بندی ها را مشاهده خواهید کرد . همانطور که در دیگر مقالات اشاره شد در اینجا هم ذکر این نکته ضروری است که پچ پنل های شبکه باید هماهنگ با استاندارد دیگر تجهیزات باشد، برای مثال اگر در شبکه از کابل شبکه Cat7 استفاده کنید و پچ پنل Cat5e خریداری کنید، شما بخش عمده ای از عملکرد کابل شبکه Cat7 را از دست می دهید.

2- ماژولار بودن یا نبودن

یکی از مهم ترین ویژگی پچ پنل ها ماژولار بودن آنها است . ماژولار بودن این امکان را فراهم می آورد تا از کیستون های مختلف در پچ پنل استفاده شود و در صورت خرابی یکی از کیستون ها نیاز به تعویض کل پچ پنل نباشد و فقط کیستون خراب تعویض شود . در صورتی که در پچ پنل غیر ماژولار یکی از کیستون ها خراب شود و شما به آن پورت نیاز داشته باشید مجبور به تعویض کل پچ پنل هستید .

3- تعداد پورت

تعداد پورت ها یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید یک پچ پنل است و معمولا در تعداد 16 ، 24 و 48 پورتی در بازار مشاهده می شوند . البته دیدن پچ پنل های 32 پورت و دیگر پچ پنل های غیر استاندارد عجیب نیست اما پچ پنل های 16 ، 24 و 48 پورتی بیشترین استفاده را در شبکه ها دارند.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574