تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی

خانه    بلاگ       تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی

تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی ، موضوع مورد بحث در این مقاله است ، اگر قصد خرید رک را برای تجهیزات خود دارید ، بین انتخاب این دو سر در گم شده اید و نمی دانید کدام یک برای نگهداری تجهیزات شما مناسب تر است ؟ در این مقاله همراه ما شوید ، نخست شما را انواع رک و وظایف هر یک آشنا می کنیم ، سپس به تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی می پردازیم .

 تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی-وب سایت آماد سیستم

رک چیست ؟

اگر مایل به آشنایی با تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی هستید ، بهتر است نخست به طور مختصر با رک شبکه یا سرور آشنا شوید ، تا تفاوت ها را بهتر درک کنید . به طور کلی رک به قفسه های فلزی یا شیشه ای اطلاق می شود که از تجهیزات شبکه یا سرور در شرکت های آی تی یا مخابراتی نگهداری کند .

هدف استفاده از رک ها ، دسترسی آسان ، امنیت ، ساماندهی و ممانعت از وارد شدن صدمه به تجهیزات است . فرقی نمی کند که تفاوت رک ها چیست ، هدف استفاده از آنها یکی است .

رک ها در یک دسته بندی کلی به دو دسته رک اوت دور ( outdoor ) و رک معمولی تقسیم بندی می شوند . اما منظور از این دو و تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی چیست ؟ در ادامه مقاله شما را بیشتر با این نوع از رک ها آشنا می کنیم .

انواع رک

پیش از اینکه به تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی بپردازیم ، باید با انواع رک آشنا شوید . همانطور که تا به اینجا متوجه شده اید ، رک ها مهمترین اجزا دیتا سنترها هستند که بدون آن ها حفظ و دسترسی به تجهیزات شبکه دشوار و غیر ممکن است ، این تجهیزات مدام در خطر آتش سوزی ، سرقت ، رطوبت و … قرار دارند که باید با توجه به محیط خود ، نوع مناسب رک را انتخاب کنید تا از این خطرات در امان باشید .

به طور کلی رک ها در سه دسته اوت دور ، دیواری و ایستاده تقسیم بندی می شوند . رک های دیواری و ایستاده در فضای داخلی و رک های اوت دور با توجه به‌ ویژگی های خود در فضای باز قرار می گیرند ‌. حتما با خواندن این بخش تا حدی با تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی آشنا شده اید . برای یافتن تفاوت های بیشتر ، بهتر است نخست به طور مختصر با انواع رک آشنا شویم :

  • رک ایستاده : همانگونه که از نام این رک بر می آید ، این گونه رک به صورت عمودی روی زمین می ایستد . رک ایستاده در ابعاد مختلفی تولید و قابلیت ارتقا ظرفیت را نیز دارد . با توجه به جنس بدنه و نوع درب ، این رک ها برای فضای داخلی به کار گرفته می شوند . این رک ها در دیتا سنترها استفاده می شوند .
  • رک دیواری : رک دیواری در مقایسه با رک ایستاده ابعاد کوچکتری دارد و روی دیوار نصب می گردد ؛ از این رو فضایی از دفتر شما را اشغال نمی کند . البته تجهیزات کمی را نیز در خود جای می دهد . این رک نیز در فضای داخلی قرار می گیرد و امنیت بالاتری را نسبت به رک ایستاده به کاربران خود ارائه می دهد . این رک ها در دفاتر کوچک آی تی ، مخابراتی و … نصب می گردند .
  • رک اوت دور : با توضیح رک اوت دور ، بیشتر به تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی پی می برید . نام رک اوت دور از اصطلاح انگلیسی outdoor می آید ، که به معنی فضای بیرونی است . جنس بدنه و ساختار این درب با دو رک بالا کاملا متفاوت است ؛ از این رو توان مقاومت را در برابر شرایط جوی دارد و در فضای بیرونی قرار می گیرد . این رک ها را اغلب در گوشه کنار خیابان به رنگ سبز یا طوسی مشاهده می کنید که تجهیزات برق یا مخابرات شهری در آنها حفظ می شود .

رک اوت دور امنیت بیشتری را برای تجهیزات شما در مقابل سرقت و ضربه فراهم می کند ، در مقابل شرایط جوی مانند نور خورشید ، باران ، گرما ، سرما ، … مقاومت بسیار بالایی دارد و هیچ خدشه ای به تجهیزات گران بها و با ارزش شما وارد نمی شود .

حتی مدل های پیشرفته این رک توان ایستادگی در مقابل زمین لرزه ، اشعه فرا بنفش خورشید ، مواد شیمیایی و … را دارند. سطح مقاومت رک اوت دور را باید با توجه به محیطی که رک در آن قرار می گیرد ، معین کنید .

با آشنایی با انواع رک ، تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی نیز تا حدی برای شما روشن شده است ، اما این دو در جزئیات تفاوت های بیشتری با هم دارند که در ادامه مطلب آن ها را با هم بررسی می کنیم .

تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی

در مطالب بالا به صورت کلی با تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی آشنا شدید . این رک ها در برخی موارد به هم شباهت و در برخی موارد با هم تفاوت های زیادی دارند .در این بخش از مقاله ما این دو را با هم مقایسه می کنیم ، تا درک تفاوت ها برای شما آسان‌تر شود .

  • سایز : رک های معمولی ( ایستاده و دیواری ) و رک های اوت دور در سایزهای مختلفی تولید می شوند تا با توجه به نیاز مشتری ، تجهیزات کم یا زیادی را در خود جای دهند . واحد اندازه گیری هر دو نوع رک معمولی و اوت دور ، یونیت می باشد .

رک های معمولی و اوت دور اغلب در سایزهای 6 ، 8 ، 9 ، 12 ، 18 ، 24 ، 28 ، 36 و 42 یونیت تولید می شوند ، تا قابلیت پوشش دهی تجهیزات شبکه را در تعداد و ابعاد مختلف باشند . ابعاد رک ها بیشتر حاکی شباهت آنها بود تا بیانگر تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی ، باشد .

  • جنس : همانگونه که در مطالب بالا بارها اشاره کردیم ، رک های اوت دور در فضای باز قرار می گیرند ؛ از این رو باید از متریالی مقاوم در برابر شرایط جوی ، ساخته شوند . رک های معمولی در محیط داخلی نصب می گردند ؛ از این رو نیازی به استفاده از متریال خاص برای انها نیست .

رک های اوت دور از متریال فلزی ضد آب و ضد زنگی که تحمل انواع فشار و ضربه را دارند ، تولید می شوند . این رک ها اغلب از متریال فولاد ضد زنگ ، آلومینیوم یا گالوانیزه هستند ‌. نوع پیشرفته و گران قیمت آنها نیز مجهز به پوشش پلاستیکی برای حفاظت مغناطیسی و الکتریکی از تجهیزات است .

در واقع مهمترین تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی ، را می توان در جنس آن ها دانست . متریال ساخت ویژگی های متفاوتی را به این قفسه ها می بخشد که امکان استفاده از آنها را در فضای باز یا بسته فراهم می کند .

تهویه هوا : تا به اینجای مطلب متوجه شدیم که رک وظیفه ی حفاظت از تجهیزات را بر عهده دارد ، مهمترین وظیفه رک ممانعت از داغ شدن و آتش سوزی تجهیزات است . در واقع رک های معمولی با تبادل هوا میان قفسه ها مانع از داغ شدن بیش از حد تجهیزات می شوند .

از آنجائیکه رک های معمولی در مراکز امن و داخلی نگهداری می شوند ، اغلب باز هستند یا مجهز به درهای مشبک می باشند که گردش هوا درون آن ها به راحتی انجام می گیرد ، بسیاری از آنها و نه همه آنها نیازی به فن ندارند .

همانگونه که در بالا و در تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی نیز بارها اشاره کردیم ، رک های اوت دور کاملا بسته و غیر قابل نفوذ هستند و هیچ هوایی درون آن‌ها گردش ندارد ؛ از این رو برای ایجاد تبادل هوا درون آنها باید از تجهیزات جانبی مانند فن استفاده کرد . از آنجائیکه این رک ها مدام زیر نور خورشید یا در مناطق گرم هستند ، نیاز ضروری به فن برای خنک سازی و گردش هوا دارند ‌.

قفل : یکی دیگر از موارد مهم در بررسی تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی ، که نمی توان آن را نادیده‌ گرفت ، قفل امنیتی این قفسه هاست . از آنجایی که رک های اوت دور در محیط بیرونی و بدون هیچ سیستم مراقبتی نصب می گردند ؛ نیاز به قفل های امنیتی مطمئن تر و غیر قابل نفوذ تری نسبت به رک های معمولی دارند .

این رک ها اغلب مجهز به قفل‌های مکانیکی هستند و گاهی نیز برای ارتقای امنیت تجهیزات ، قفل دیجیتالی روی آن ها نصب می گردد . رک های معمولی نیز مجهز به قفل هستند اما اگر دیتا سنتر محیطی امن و غیر قابل نفود باشد ، وجود قفل ضروری نیست .

در پایان

مقاله تفاوت رک اوت دور با رک های معمولی توسط تیم تولید آماد سیستم گرد آوری شده است ، تا با آگاهی کامل این قفسه را خریداری کنید . شرکت آماد سیستم از سال 1398 ، تولید انواع رک را آغاز نموده و در دوره کوتاه حضور خود در بازار به واسطه تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب ، اعتماد بسیاری از مشتریان را به خود جلب نموده است .

رک ایستاده

رک اوت دور

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574