آشنایی با رک شبکه ایستاده

خانه    بلاگ      آشنایی با رک شبکه ایستاده
آشنایی با رک شبکه ایستاده

رک شبکه ایستاده یک قفسه فلزی است ، که از تجهیزات با ارزش و گران بهای شبکه در دفاتر آی تی محافظت می کند . اگر قصد خرید رک ایستاده را دارید ، در این مقاله با ما همراه شوید ، تا با تمام جنبه های این قفسه آشنا گردید .

بخوانید: رک ایستاده

رک شبکه ایستاده چیست ؟

رک شبکه ایستاده یکی از عناصر ضروری شبکه های آی تی و مخابراتی است ، که برای نگهداری و مرتب نمودن تجهیزات شبکه‌ به کار گرفته می شود . به بیان دیگر این قفسه فلزی وظیفه محافظت و سامان بخشیدن به عناصری چون روتر ، پچ پنل ، سرور ، سوئیچ ، مودم و … را بر عهده دارد .

رک ایستاده با ویژگی هایی چون فضای مناسب ، تهویه هوای ایده آل ، قفل امنیتی ، قابلیت جابجایی آسان و … دسترسی به تجهیزات شبکه را آسان و از سوی دیگر از آنها در مقابل خطراتی چون سرقت ، آتش سوزی ، ضربه های فیزیکی و … محافظت می کند .

همانگونه که از نام رک شبکه ایستاده پیداست ، این رک به صورت ایستاده بر روی زمین قرار می گیرد و در سایزهای مختلف 12 تا 47 یونیت ( یونیت بر حسب ارتفاع رک محاسبه می شود ) ، تولید می شود .‌ رک های ایستاده مجهز به چرخ برای حمل و نقل آسان ، شکاف هایی برای عبور کابل ها ، فن و درب های مشبک برای تهویه هوا هستند .

آیا رک شبکه ایستاده تنها رک موجود در بازار است ؟

اگر قصد سازمان دهی تجهیزات شبکه خود را دارید و مایل به دانستن پاسخ این سوال هستید ، که آیا رک شبکه ایستاده تنها رک موجود در بازار است ؟ پاسخ خیر می باشد . در بازار علاوه بر رک ایستاده ، رک های دیگری نیز به نام های رک دیواری و رک اوت دور وجود دارد ‌.

رک های دیواری اغلب برای شرکت هایی که تجهیزات کم تر و فضاهای کوچک تری دارند ، انتخاب می شوند . همانگونه که از نام این رک پیداست بر خلاف رک های ایستاده ، بر روی دیوار نصب می گردند و ظرفیت بسیار کمتری دارند .

رک های اوت دور نیز به رک هایی که در فضای باز برای نگهداری تجهیزات شبکه برق و مخابراتی ، نصب می گردند ، اطلاق می شود . البته رک های اوت دور نیز در دو نوع دیواری و ایستاده تولید می شوند ، که کاملا متفاوت با رک شبکه ایستاده مورد بحث در این مقاله هستند .

وجه مشترک تمام رک های نامبرده در هدف استفاده است ، تمام این رک ها اعم از؛ دیواری ، ایستاده و اوت دور وظیفه نگهداری از تجهیزات مخابراتی ، شبکه ، سرور و … را دارند و تفاوت اصلی آن ها نیز در نحوه نصب می باشد ، که در این بخش از مقاله به طور کامل به آن پرداختیم .

آیا رک شبکه ایستاده تنها رک موجود در بازار است ؟

منظور از یونیت در رک شبکه ایستاده چیست ؟

همانگونه که در بخش آشنایی با رک شبکه ایستاده نیز عنوان کردیم ، رک ایستاده در ابعاد مختلفی از لحاظ طول ، عرض و ارتفاع تولید می گردد که مهمترین ابعاد ارتفاع است ، که بر حسب یونیت بیان می گردد .

یونیت در واقع واحد اندازه گیری ارتفاع رک شبکه است . هر یونیت 4/445 سانتی متری می باشد . تمام تجهیزاتی که درون رک قرار می گیرند ، نیز بر حسب یونیت اندازه گیری و خریداری می شوند .

 

منظور از یونیت در رک شبکه ایستاده چیست ؟

قیمت رک شبکه ایستاده

قیمت رک شبکه ایستاده به عوامل مختلفی مرتبط است ، اما تعداد یونیت و ارتفاع این قفسه فلزی قیمت نهایی آن را تعیین می کنند . البته عواملی دیگری چون عمق و عرض نیز در قیمت آن دخیل هستند ، برای مثال رک ایستاده در عمق های استاندارد 60 ، 80 و 100 سانتی متری تولید می گردند که هر چه عمق محصول بیشتر باشد ، قیمت آن هم افزایش می یاید .

عوامل دیگری مانند برند سازنده ، تجهیزات جانبی ، متریال ساخت ، نحوه مونتاژ ، قفل امنیتی و … در قیمت این محصول تاثیر خواهند داشت . در نهایت هیچ گاه به سراغ محصولات نا مرغوب با برندهای نا شناس به دلیل قیمت ارزان نروید ، بلکه قیمت و کیفیت را با هم مقایسه کنید .

نوع درب رک شبکه ایستاده

همانگونه که تا به اینجای مقاله متوجه شدید ، هدف از خرید رک شبکه ایستاده ، دسترسی آسان و محافظت از تجهیزات شبکه است ؛ بنابراین درب های این قفسه نقش مهمی در دسترسی و محافظت از تجهیزات شبکه را دارند . رک های شبکه مجهز به چهار درب در طرفین ، جلو و پشت هستند .

وظیفه درب های بخش جلویی و عقبی تهویه هوای درون رک و وظیفه درب های طرفین نیز استفاده آسان از شاسی و تجهیزات درون رک است . این درب ها اغلب از متریال شیشه ، توری ، فلزی مشبک ، شیشه با فریم فلزی و شیشه با زوار فلزی ساخته می شوند .

هر یک از این متریال ویژگی های مخصوص به خود را دارند ، برای مثال درب های مشبک فلزی ، به راحتی هوا را درون رک رد و بدل می کنند و نیاز به فن را از بین می برند ( استفاده از فن به عوامل دیگری نیز بستگی دارد ) .

نوع درب رک شبکه ایستاده

در پایان

مقاله آشنایی با رک شبکه ایستاده توسط تیم فنی و مهندسی آماد سیستم گرد آوری شده است . آماد سیستم از شرکت های معتبر و سرشناس ایرانی در زمینه تولید و عرضه انواع رک اوت دور ، دیواری ، ایستاده ، رک شبکه ، رک سرور ، تجهیزات رک و … است .

شرکت آماد سیستم تمام محصولات خود را بر اساس استانداردهای جهانی ، زیر نظر متخصصین مجرب خود و با فناوری های روز دنیا تولید و با قیمت مناسب و بدون دخالت واسطه به سرتاسر ایران عرضه می نماید . اگر شما نیز قصد خرید رک شبکه کارآمد ، با کیفیت و ارزان را دارید ، به سایت آماد سیستم مراجعه نمایید .

بخوانید: آشنایی با انواع داکت

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574