آشنایی با رک شبکه و انواع آن

خانه    بلاگ      آشنایی با رک شبکه و انواع آن
آشنایی با رک شبکه و انواع آن

با گسترش استفاده از شبکه ، نیاز به حفظ تجهیزات شبکه تبدیل به نیاز اصلی شرکت ها می‌گردد . برای حفظ کلیه این تجهیزات ، باید آن ها را ، درون محفظه ای نگهداری نمود . این محفظه را ، اصطلاحا رک می‌نامند و از تجهیزات ضروری و بسیار مهم هر شرکت به شمار می رود .

آشنایی با رک شبکه و انواع آن از بسیاری جهت ها حائز اهمیت می‌باشد . شناخت انواع مختلف رک ، تصمیم گیری برای خرید آن ها را ، راحت تر می‌نماید . به همین جهت بر آن شدیم تا ، مطلبی را در مورد انواع رک تهیه و گردآوری نماییم .

بخوانید: اترنت چیست ؟

رک چیست ؟

 

همانگونه که ، پیش تر در مقدمه مطلب آشنایی با رک شبکه و انواع آن ، نیز گفتیم رک در واقع نوعی محفظه به شمار می رود . تمامی تجهیزات شبکه درون این رک ها جاسازی و نگهداری می شود . تجهیزات شبکه مانند سرور ، پچ پنل ، روتر و سوئیچ می‌باشند .

نگهداری این تجهیزات درون یک رک ، فواید زیادی دارد . از جمله فواید این کار ، پیشگیری از به سرقت رفتن تجهیزات گران قیمت شبکه می باشد . مزیت دیگر رک ، جمع آوری کلیه تجهیزات شبکه درون یک محل می باشد . همچنین ، وجود تجهیزات درون یک رک آن ها را از گرد و غبار و سایر آسیب ها محافظت می‌ نماید .

این محفظه ها در ابعاد و سایزهای متفا‌وتی ساخته می‌شوند . واحد سنجش ارتفاع هر رک را ، به نام یونیت می‌شناسند . همچنین ، رک ها در تعداد یونیت های متفاوتی در بازار وجود دارند . اهمیت رک شبکه را ، در قسمت بعدی از مطلب آشنایی با رک شبکه و انواع آن مطالعه خواهید کرد .

رک چیست ؟

اهمیت رک شبکه چه می باشد ؟

 

به وسیله آشنایی با رک شبکه و انواع آن ، می توان به شناخت کاملی از نوع رک مناسب رسید و رک صحیحی را ، برای تجهیزات شبکه خود خریداری نمود . قرار دادن تجهیزات درون یک رک شبکه به چندین دلیل مهم است . جلوگیری از پیش آمد مشکلات اساسی برای تجهیزات اصلی ترین دلیل اهمیت رک می باشد .

از دیگر دلایل مهم بودن رک محافظت نمودن از تجهیزات شبکه است . رک می تواند تجهیزات شبکه را ، از خطرات فیزیکی ، ضربه خوردن و همچنین ، افزایش دما محافظت نماید . به وسیله یک رک شبکه می توان تجهیزات شبکه را ، به شکلی منظم و بدون آشفتگی درون یک محل جمع آوری نمود .

دلیل دیگر اهمیت قرار دادن تجهیزات شبکه درون رک ، مدیریت بهتر و آسان تر تجهیزات است . هنگامی که ، تجهیزات درون یک رک قرار دارند ، در مدت زمان کمتری می توان آن ها را مدیریت کرد . همچنین ، تعمیر و تغییر قطعات بسیار راحت تر خواهد بود .

در این صورت ، نیاز به رفت و آمد به اتاق های دیگر جهت تعمیر سایر قطعات شبکه وجود نخواهد داشت . رک ها انواع متفاوتی دارند . در قسمت بعدی از مطلب آشنایی با رک شبکه و انواع آن به بررسی انواع متفاوت رک های شبکه خواهیم پرداخت

انواع رک های شبکه چیست ؟

 

در ادامه مبحث آشنایی با رک شبکه و انواع آن ، به بررسی انواع رک های شبکه خواهیم پرداخت . رک ها از لحاظ ابعاد و کارایی به چند نوع رک ایستاده ، رک بیرونی و رک دیواری تقسیم می‌شوند . هر کدام از این نوع رک ها کارایی و ویژگی های خاص خود را ، دارا می باشند .

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ، نوع دیگری از رک به نام رک لابراتواری نیز موجود است . از این رک در جاهایی استفاده می شود که ، نیاز است در سریع ترین زمان به تجهیزات کار دسترسی پیدا کرد .

انواع رک های شبکه چیست ؟

رک ایستاده چیست ؟

اولین رک مورد مقایسه در مطلب آشنایی با رک شبکه و انواع آن ، رک ایستاده می باشد . از این نوع رک در جاهایی که ، حجم تجهیزات شبکه بسیار زیاد است استفاده می شود . این نوع رک در ابعاد متفاوتی در بازار موجود می باشد . کمترین سایز یونیت ایستاده ۱۲ یونیت است .

به طور کلی رک های ایستاده از ۱۲ یونیت تا ۴۷ یونیت ساخته می شوند . لازم به ذکر است ، رک ۲۲ یونیت پرکاربرد ترین رک موجود در بازار است . عرض رک ایستاده مابین ۶۰ ، ۸۰ و ۱۲۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود . معمول ترین سایز عمق رک ایستاده ۶۰ سانتی متر است .

رک های ایستاده این امکان را ، به شما می دهند که ، پاور ماژول اضافی با تعداد پورت مد نظر را ، نصب نمایید . همچنین ، امکان نصب یک الی چهار عدد فن در این نوع رک وجود دارد . در قسمت بعدی از مطلب آشنایی با رک شبکه و انواع آن ، به توضیح رک دوم یعنی رک دیواری خواهیم پرداخت .

رک دیواری چیست ؟

رک دیواری نوع دیگری از رک شبکه می باشد . از این نوع رک برای نگهداری تجهیزات با حجم کم استفاده می شود . رک دیواری معمولا بر روی سقف و دیوار تعبیه و نصب می شوند . این رک ها در ابعاد متفاوتی در بازار یافت می شوند . این نوع رک ها در دو مدل تک درب و دو درب طراحی می شوند .

نوع دو درب برای موارد استفاده می شود که ، دسترسی به پنل پشتی برای کاربر مهم باشد . در اینگونه مواقع از پنل دیواری دو درب استفاده می گردد . از این نوع رک ها در جاهایی مانند مترو استفاده می شود تا ، سطح دسترسی به رک و تجهیزات درون آن کاهش پیدا کند .

درب رک های دیواری معمولا از جنس طلق یا شیشه ساخته می شود . داشتن درب شیشه ای علاوه بر محافظت از تجهیزات شبکه ، ظاهری شیک و زیبا به رک می بخشد . در قسمت بعدی آشنایی با رک شبکه و انواع آن به بررسی رک بیرونی می پردازیم .

رک اوت دور یا بیرونی

 

در این قسمت از مطلب آشنایی با رک شبکه و انواع آن به معرفی رک اوت دور یا رک بیرونی می پردازیم . این نوع رک برای استفاده در اماکن بیرونی و فضای باز ساخته شده اند . این نوع رک از فلز ساخته می شوند . معمولا این نوع رک ها در فضاهایی بدون سقف نصب می شوند .

دسترسی راحت به تجهیزات ، مدیریت بهینه و محافظت از عوامل طبیعی مانند گرد و غبار و باران از مزیت های استفاده از رک بیرونی یا اوت دور می باشد . این گونه رک های بیرونی به گونه ای طراحی و ساخته می گردند که ، در مقابل افزایش و کاهش دما نیز از مقاومت مطلوب برخوردار باشند .

در مطلب آشنایی با رک شبکه و انواع آن با مفهوم رک آشنایی پیدا کردیم . همچنین ، به معرفی انواع رک های شبکه پرداختیم . جهت تشخیص نوع رک و دریافت مشاوره در این زمینه می توانید به کارشناسان مجموعه آماد سیستم مراجعه نمایید .

کلام آخر

آشنایی با رک شبکه و انواع آن بسیار حائز اهمیت می باشد . شناخت انواع رک های شبکه باعث تصمیم گیری بهتر و صحیح تر در هنگام خرید رک می شود . آماد سیستم از مجموعه های طراحی کننده و سازنده انواع رک های ایستاده ، دیواری ، بیرونی و رک های لابراتواری می باشد .

جهت مشاهده محصولات این برند ، می توانید به وبسایت این شرکت مراجعه نمایید . همچنین ، برای کسب مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید ، قیمت و سایر موارد ، کارشناسان آماد سیستم راهنمایی لازم را ، در اختیار شما قرار می دهند .

بخوانید: راهنمای خرید رک ایستاده

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574