آشنایی با شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم

خانه    بلاگ      آشنایی با شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم
شبکه بی سیم

شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم یعنی یک شبکه ای که لپ تاپی است! جالب است، بدانید؛ اتصال این قبیل از شبکه بدون کابل صورت می گیرد. شبکه Wireless با استفاده از امواج رادیویی کار می نماید! اغلب از این شبکه ها در کمپانی هایی بسیار بزرگ استفاده می کنند. پس دیگر نیازی نیست، که شما در زمینه کابل کشی و دیگر موارد هزینه کنید.

از آنجا که این روزها استفاده از شبکه بی سیم کاربرد بسیاری پیدا کرده، ما در طول این مطلب تصمیم به معرفی آن گرفته ایم. پس بهتر است، در ادامه این مطلب از آماد سیستم ما را همراهی کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

شبکه وایرلس چیست

اصلاً می دانید، که شبکه وایرلس چیست؟

قبل از ارائه پاسخ به سؤالات شما بهتر است، بدانید؛ شبکه چیست و به چه دردی می خورد. در دنیای فناوری اطلاعات این شبکه ها یعنی برقراری اتصال میان دو و یا چندین عدد سیستم کامپیوتری! حال این اتصالات گاه به صورت بی سیم بوده و گاهاً توسطِ سیم.

حال شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم نوعی شبکه لپ تاپ است. در این مدل از شبکه ها جهتِ برقراری ارتباط میان نقاط گوناگون شبکه از کابل یا سیم استفاده نخواهد شد. شاید بپرسید، پس داده ها چگونه تبادل می شود! نگران نباشید، در واقع داده ها به کمک امواج رادیویی انتقال پیدا می کند.

اغلب از این شبکه ها در موارد زیر استفاده می شود!

  • تلفن همراه
  • شبکه جسگر
  • شبکه محلی وایرلس
  • شبکه ارتباطی دستگاه مایکرویو

در معرفی شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم باید گفت؛ ساده ترین نوعِ شبکه ای که وجود داشته است، دو کامپیوتر بوده و اتصال میان آن دو به واسطه ی سیم ها صورت گرفته است. ولی شبکه هایی که امروزه وجود دارد، به نسبت شبکه بی همتا بسیار عجیب و غریب تر هستند. اگر که به تعداد سیم ها و تجهیزات نگاهی بی اندازید، شاید که سَرتان گیج برود.

درباره تاریخچه شبکه وایرلس کمی بیشتر بدانید!

بیایید، با همدیگر کمی بیشتر در ارتباط با تاریخچه شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم صحبت بنماییم. از نخستین شبکه حرفه ای طی سالِ 1969 رونمایی شد. در سالِ1971  نخستین شبکه بی سیم یا همان وایرلس روی کار آمد. این روزها بسیاری از افراد به سمت استفاده از شبکه بی سیم رهسپار شده اند. به عبارتی این نوعِ از شبکه ها به واسطه ی امواج الکترومغناطیسی که دارای داده هایی بسیار است، با دیگر شبکه ها مرتبط می شوند.

اگر که بخواهیم، ساده تر با شما صحبت بنماییم؛ شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم همان شبکه ای بوده که جهتِ انتقال داده به صورت بی سیم عمل می کند. به همین خاطر اوّلین مزیتی که می توان از شبکه بی سیم نام برد، عدم نیاز به کابل و صرف هزینه هایی بسیار است.

با مهم ترین مزایای شبکه بی سیم آشنا بشوید!

بلی، دوستانِ عزیز ما در این قسمت از مطلب خود تصمیم گرفته ایم، که شما را با مهم ترین مزیت های ناشی از شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم آشنا بنماییم. پس در ادامه این مطلب هم‌چنان با ما همراه باشید؛

·         انعطاف پذیری افزایش پیدا می کند

آپدیت و به روز رسانی سخت افزار قطعاً در شبکه وایرلس آسان تر از شبکه های ساده و کابلی پیش می رود. مطمئن باشید!

·         نصب و اندازی راحت تر می شود

از آنجا که در راه اندازی شبکه بی سیم به کابل و هیچ گونه سیمی نیاز نیست، مراحل مربوط به نصب و راه اندازی بسیار راحت تر پیش می رود.

·         دسترسی گسترده تر فراهم می کند

شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم پوششی بسیار وسیع تر داشته و امکانِ دسترسی به شبکه هایی که کابل ندارد، برای شما فراهم خواهد شد.

·         هزینه راه اندازی کاهش پیدا می نماید

گرچه هزینه مربوط به راه اندازی این نوعِ از شبکه ها در ابتدای کار بالاست! ولی از آنجا که دیگر شما به کابل و ادوات اینچنینی نیاز ندارید، قطعاً در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد. علاوه بر تمامی این ها شبکه وایرلس دارای طول عمر بالاتری است!

با مهم ترین مزایای شبکه بی سیم آشنا بشوید!

با مهم ترین معایب شبکه وایرلس آشنا بشوید!

بلی، با وجودِ تمامی این مزیت ها شبکه بی سیم دارای برخی از معایب هم می باشد. ما در ادامه متن شما را با این معایب بیشتر و بهتر آشنا می کنیم!

·         اطمينان نه چندان بسیار

امکان دارد، که سیگنال برخواسته از شبکه بی سیم چون دیگر امواج رادیویی با برخی از تداخلات و مشکل ها رو به رو شود! شاید که این مسئله یکی از مهم ترین معایب مربوط به شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم باشد.

·         امنیت

نگران نباشید، این نوعِ از شبکه ها از نظر امنیت چندان هم ضعیف عمل نمی کنند! امّا گاهاً به دلیل استفاده این شبکه ها از فناوری رمزنگاری آنها در معرض خطرِ هکرها قرار می گیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

 

انواع تجهیزات شبکه وایرلس را بشناسید!

تجهیزات‌ این نوعِ از شبکه ها به دو نوع است. یکی از آنها فعال بوده و دیگری به صورت غیر فعال می باشد.

·         تجهیزات اکتیو شبکه چیست؟

این قبیل از تجهیزات دربرگیرنده؛ روتر، سوئیچ کارت شبکه، فایروال و…. می باشد.

·         تجهیزات پسیو شبکه چیست؟

حال این نوعِ از تجهیزات شامل؛ رک شبکه، فیبر نوری، آنتن بدون سیم و… است.

آیا می دانید، مودم وایرلس چیست!

در واقع یکی از مهم ترین و غیر قابل چَشم پوشی ترین تجهیزات شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم مودم است. شما با این نوعِ از دستگاه ها امکانِ اتصال انواع دیوایس را در یک شبکه به اینترنت را دارید. حال برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه شما می توانید، با کارشناسان ما در آماد سیستم تماس بگیرید.

مودم وایرلس چیست

اکسس پوینت در شبکه چه جایگاهی دارد!

یکی دیگر از تجهیزات شبکه بی سیم را می توان اکسس پوینت نام برد. در واقع اکسس پوینت دستگاهی محسوب می شود، که شبکه محلی بدون کابل را تشکیل می دهد. آن نیز می تواند، تحت عنوان دستگاهی بی سیم درون شبکه دیگر دستگاه ها را به اِل اِی اِن متصل کند. در نهایت وایرلس گسترش پیدا کرده و افراد متصل به شبکه بیشتر از پیش خواهد شد.

استفاده از رادیو وایرلس در شبکه بی سیم

برای آنکه که یک شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم در محیط یا فضایی وسیع تشکیل بشود، بایستی از رادیو وایرلس استفاده کنید. جالب است، بدانید؛ از رادیو وايرلس به دلیل سرعت بسیار بالایی که داراست، برای انجام دادنِ فعالیت هایی عظیم استفاده می کنند. البته شما باید در این راستا به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. آنهم این است، که رادیو وایرلس دارای قیمتی به نسبت بالا است.

کارت شبکه بی سیم چه فوایدی دارد؟

از آنجا که از شبکه بی سیم در سیستم ها استفاده می شود، باید کارت شبکه بی سیم وجود داشته باشد. این قبیل از کارت ها با یک آنتن افزایش دهنده سیگنال کارِ خود را انجام می دهند. سپس امواج وایرلس را به درستی تحویل می گیرند. اگر که در ارتباط با انواعِ کارت شبکه بی سیم می پرسید، دو نوع است. یکی از آنها اکسترنال بوده و دیگری اینترنال است. اگر که شما برای شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم کارت اکسترنال را انتخاب کرده باشید، از قسمت بیرونی کیس و به واسطه پورت یو اِس بی به سیستم شما وصل خواهد شد. حال انواع اینترنال به حالت داخلی وصل شده و برروی قطعه ای به نام مادر بُرد قرار می گیرد.

در ارتباط با لینک وایرلس کمی بیشتر بدانید!

در واقع یکی از متداول ترین روش ها برای انتقال داده ها استفاده از لینک وایرلس است. به عبارتی با کمک همین لینک ها است، که امکانِ اتصال قسمت های گوناگون یک سازمان به همدیگر وجود دارد. این لینک ها به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود، که ما هردو را به شما معرفی خواهیم کرد؛

·         نقطه به نقطه

برای آنکه بین دو نقطه ارتباط برقرار بشود، از این لینک ها استفاده می کنند. در هریک از نقاط لازم است، دکل و یا رادیویی مناسب و با کیفیت خوب وصل گردد. شبکه گوشی همراه از جمله این قبیل از اتصالات شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم محسوب می شود.

·         نقطه به چند نقطه

اگر که شما می خواهید، ارتباط وایرلس بین چند نقطه برقرار بشود، باید از این لینک استفاده بنمایید. در چنین موقعیت هایی یک نقطه به صورت مرکز در نظر گرفته شده و دیگر نقاط بدان وصل خواهد شد. این نوعِ از شبکه ها هم نیاز به برخی از تجهیزات چون؛ دکل را دارد.

عوامل تاثیر گذار برروی برقراری لینک شبکه بی سیم

ما در این قسمت عوامل تاثیر گذار برروی برقراری لینک شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم را معرفی خواهیم کرد؛

·         برقراری دید مستقیم در شبکه

یکی از مهم ترین خصوصیات برقراری لینک بی سیم میان تجهیزات دید مستقیم می باشد. یعنی بین آن دستگاه ها نباید هیچ نوع مانعی دیده شود. چرا که وجودِ هرگونه از موانع موجب قطعی در ارتباطات خواهد شد.

·         فاصله موجود میان نقاط

اگر که در شبکه وایرلس فاصله زیاد شود، پهنای باند کاهش می یابد. پس اگر که فاصله از نقطه مشخص شده بیشتر بشود، امکان ارتباط از میان می رود. در چنین موقعیت هایی از رپیتر یا سخت افزار تقویتی سیگنال می توان بهره گرفت.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود به بررسی شبکه وایرلس Wireless یا شبکه بی سیم پرداختیم. همانطور که خواندید، این نوع از شبکه ها برای برقراری ارتباط به سیم نیازی ندارد! پس اينگونه شما در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد. امیدواریم که ما توانسته باشیم، به سؤالات شما در این زمینه پاسخ بدهیم.

حال اگر که شما پرسش هایی بیشتر در رابطه با شبکه بی سیم دارید، کارشناسان ما در آماد سیستم پاسخ گوی شما خواهند بود.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574