آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها

خانه    بلاگ      آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها

وقتی با متعلقات رک شبکه آشنایی داشته باشیم به راحتی می توانیم شبکه خود را راه اندازی کنیم. رک از اجزای مهم یک شبکه به حساب می آید که شامل سوئیچ، پنل، سرور، رک سینی  و…است.

جهت ارتباط با کارشتاسان فروش می توانید از طریق شماره تماس های زیر اقدام نمایید

رک شبکه را در برابر عوامل محیطی محافظت می کند، از این رو باید لوازم جانبی آن کاملا سالم باشد و کوچک ترین نقصی نداشته باشد. در این مقاله شما را با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها آشنا می کنیم.

رک شبکه چیست؟

یک شبکه از قطعات و دستگاه های زیادی تشکیل شده است و رک شبکه یکی از مهم ترین اجزایی است که به عنوان ابزاری مهم و ضروری برای مدیریت بخشی از دستگاه های شبکه محسوب می شود.

این قطعه یک ظرف ساخته شده از فلز است تجهیزات شبکه را سازماندهی می کند و از تمام قطعات متصل به شبکه محافظت می کند.

متعلقات رک شبکه

رک شبکه محفظه فلزی است که موقع جابجا شدن قطعات و تجهیزات نظم خاصی به شبکه می دهد و از ابزارها در برابر آسیب های فیزیکی مراقبت می کند و هم از تمام قطعاتی که به شبکه متصل هستند محافظت می کند.

زمانی که از رک شبکه استفاده می کنند تمام قطعات در یکجا قرار داده می شود و فضای کمتری اشغال می گردد می توان گفت که این قطعه جدا از مدیریت قطعات، مزایای دیگری نیز دارد و باعث دسترسی راحت افراد به قسمت های مختلف شبکه می شود.

بنابراین در صورت به وجود آمدن مشکل و نقصی در  شبکه امکان تعمیر یا تعویص قطعه به آسانی صورت می گیرد. رک ها به صورت ماژولار طراحی شده اند و می توان تجهیزات را به ترتیب دلخواه روی آن ها قرار دهید.

رک ها این امکان را می دهند که بتوانید ویژگی جدیدی را به ان اضافه یا تغییر دهید.

رک شبکه

قبل از اینکه به بررسی متعلقات رک شبکه بپردازیم لازم است که با انواع رک شبکه آشنا شویم.

انواع رک سرور (شبکه)از لحاظ ساختار

رک های شبکه معمولا در انواع و مدل های مختلفی تولید و به فروش می رسند اما با توجه به ساختار خود به دو دسته رک شبکه ثابت (ایستاده) و رک شبکه دیواری تقسیم می شوند.

رک شبکه ایستاده

رک ایستاده نوعی رک شبکه است و اغلب برای شبکه هایی که دارای تعداد زیادی لوازم جانبی و تجهیزات هستند استفاده می شود. رک ایستاده در سایزهای 12 تا 47 یونیت به فروش می رسد .

با توجه به محیط مورد استفاده می توان تا 4 فن برای خنک کردن قطعات آن نصب کرد و همچنین امکان نصب پاور ماژول با تعداد پورت زیاد را داراست .

رک ایستاده به نحوی طراحی شده اند که از هر چهار طرف بتوان به آن دسترسی داشت و اغلب درهای شیشه ای نشکن دارند. رک های ایستاده داری چرخ های هستند که در زیر رک قرار داده شده است که جابجایی ان آسان تر باشد.

رک شبکه دیواری

رک دیواری معمولا برروی دیوار یا سقف نصب می شوند و بیشتر برای شبکه های کوچک و خانگی کاربرد دارند

زمانی که فضای کمتری داریم رک شبکه دیواری بهترین گزینه است چون می توان از فضا به صورت بهینه استفاده کرد. درب جلوی رک دیواری ازجنس فلز یا شیشه نشکن است. و امکان نصب پاور ماژول را  دارد.

با همه شباهت های که این دو رک ایستاده و دیواری دارند دارای یک تفاوت چشمگیر هستند، رک دیواری فضای خیلی کمی را اشغال می کند در حالی که رک ایستاده به فضای بیشتری نیاز دارد و قبل از خرید رک ایستاده باید برای  آن یک مکان در نظر گرفت.

حال که با انواع رک(سرور) شبکه آشنا شدید به معرفی متعلقات رک شبکه می پردازیم.

متعلقات رک شبکه کدام اند؟

متعلقات رک شبکه دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربردهای خاصی دارند. از جمله انواع این متعلقات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

کیس رکمونت

کیس رکمونت را می توان نوعی کیس کامپیوتری در نظر گرفت که به صورت افقی در داخل یک رک قرار می گیرد. عملکرد کیس رکمونت مانند کیس معمولی است.

فقط از نظر ظاهر فرق می کند. این کیس ها در اندازه های 3 و 4 یونیت و حداکثر توان 400 وات به بازار عرضه می شوند ، می‌توانند انعطاف‌پذیری شبکه را افزایش دهند.

پنل LCD یا LCD Panel

پنل های LCD یکی از متعلقات رک شبکه هستند. این دستگاه ها به عبارتی صفحه نمایش هایی می باشند که بصورت کشویی ساخته می شوند . این پنل ها به سرور متصل میشوند و اطلاعات را روی مونیتور نمایش می دهند.برخی ازاین پنل ها دارای کیبورد ماوس می باشند  تا بتوانند اطلاعات سرو را کنترل کنند.

پاور ماژول (Power Module):

یکی دیگر از بخش های مهم رک شبکه پاور ماژول است. پاورماژول از یک سری پریز برق تشکیل شده است و برای تغذیه قسمت های مختلف رک استفاده می شود.

تعداد پریزهای ماژول پاور بین 2 ت 3 برای رک های دیواری و 6 تا 9 در برای رک های ایستاده یا دیواری است. اگر به پورت های بیشتری نیاز باشد از نوع عمودی آن استفاده می شود که 42 پورت دارد.

فن رک (Rack Fan):

وظیفه فن رک خنک کردن سرورها و تجهیزات است و امکان نصب تا 4 فن را دارد. در طراحی فن رک از موتورهای خاصی استفاده می شود و به نحوی طراحی می شود که موقع  ایجاد جریان هوا، صدای موتور تا حد امکان کاهش یابد.

در صورت نیاز می توان از یونیت فن برای افزودن فن های بیشتر برای خنک سازی فضای رک استفاده کرد. فن در مکانهای مانند سقف و دیوار نصب می شود.

بلانک پنل (Blank Panel):

از این دستگاه برای افزایش امنیت رک و پرکردن فضای خالی داخل آن استفاده می شود.

از وظایف مهم بلاک پنل محافظت از تجهیزات(لوازم جانبی ) رک است . بلانک پنل  مانع دسترسی به تجهیرات حساس شبکه می شود.

سینی رک

این سینی ها کاربردهای زیادی در رک شبکه دارند و معمولاً برای مرتب سازی و قرار دادن لوازم جانبی رک استفاده می شوند. در رک ها می توان از سینی های رک ثابت و متحرک استفاده کرد که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند.

سینی متحرک قابلیت جابجایی را به عقب و جلو را دارد و می توان از آن برای نگه داشتن ماوس و صفحه کلید برای کنترل سرور استفاده کرد.

لایت پنل (Light Panel):

از لوازم جانبی رک شبکه است که برای روشن کردن محفظه داخلی استفاده می شود. در مکانهای کم نور از لایت پنل استفاده میکنند تا  تجهیزات داخل رک شبکه را مشاهده کنند.

در واقع لایت پنل یک فلز19 اینچی است که روی آن مهتابی یا تعدادیLED  برای روشن کردن محیط رک نصب می شود.

چرخ رک (Castors):

چرخ رک یکی از مهم ترین لوازم جانبی رک شبکه  شناخته می شود. همان طورکه در بالا گفته شد رک ایستاده مجهر به چرخ هایی برای حمل آسان است . چرخ رک باید وزن رک  شبکه را تحمل کند . این چرخ ها به دو صورت ساده و قفل دار در بازار موجود هستند.

پیچ و مهره

ابزارهای ساده مانند مهره ها و پیچ ها نیز در عملکرد رک شبکه موثر هستند. پیچ و مهره های رک در دو نوع سر چهارسو و پچ پنل ساخته می شوند و برای نصب تجهیزاتی مانند روتر و پچ پنل استفاده می شوند. این پیچ ها و مهره ها اغلب روکش می شوند تا به مرور زمان پوسیده نشود.

دیریت کابل رک

کابل های نامرتب شبکه را بد جلوه می دهند و مدیریت تجهیزات داخل رک را دشوار میکند. به همین دلیل استفاده از دستگاهی به نام نگهدارنده کابل که نظم را در رک حفظ می کند و معمولاً 1 یونیت جا می شود بسیار توصیه می شود.

سخن پایانی

  در این مقاله سعی کردیم شما را با متعلقات رک شبکه ، کاربرد و مزایای آن را آشنا کنیم . رک های شبکه برای نگهداری و حفاظت از تجهیزات و همچنین حفظ نظم شبکه محلی استفاده می شود.

دو رک دیواری وایستاده از کاربرد ترین رک ها هستند. اما این وسیله انواع دیگه‌ای مثل رک Outdoor و رک لابراتوار هم دارد. عملکرد رک بستگی به استفاده صحیح از لوازم جانبی آن دارد.

برای خرید بهترین رک های شبکه و متعلقات آن ها با بالاترین کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه کافی است به وب سایت آماد سیستم که از برترین برندهای داخلی تولید کننده تجهیزات شبکه است مراجعه کنید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574