آشنایی با نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی

خانه    بلاگ      آشنایی با نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی
راه اندازی شبکه درون سازمانی

نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی یکی از مهم‌ ترین مباحثی است که امروزه در مورد استفاده از سیستم‌ های رایانه‌ای به آن پرداخته می‌ شود. در نظر داشته باشید شبکه درون سازمانی نقش مهمی در افزایش سرعت سیستم‌ های کامپیوتری داشته و می‌ تواند باعث بالا رفتن سرعت کارها شود.

در حال حاضر در تمامی سازمان‌ ها، شرکت‌ ها، ارگان‌ ها و…. اقدام به نصب و راه‌ اندازی یک شبکه بر اساس استانداردهای مربوطه می‌ شود. موضوع مهمی که تمام افراد باید به آن توجه داشته باشند این است که شرایطی را فراهم کنند تا بدون وقفه و اختلال بتوانند از شبکه‌ های درون سازمانی استفاده کنند.

اگر می‌ خواهید اطلاعات بیشتری در مورد راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی به دست بیاورید، می‌ توانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

اهمیت نصب و راه اندازی شبکه‌ های درون سازمانی

امروزه نصب و راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی در بسیاری از ارگان‌ ها و سازمان‌ ها از اهمیت زیادی برخوردار است. به دلیل اینکه اکثر سازمان‌ ها دارای فضای وسیع و گسترده‌ای هستند و هر سازمان از واحدهای کوچکتری تشکیل شده است، در نتیجه باید بین سرورها، کلاینت‌ ها و دیگر تجهیزات یک پهنای باند مناسب وجود داشته باشد.

هرچقدر وسعت سازمان‌ ها بیشتر باشد نیاز است تا شبکه درون سازمانی نیز گسترش پیدا کند. این سازمان‌ ها نقش مهمی در نگهداری بهتر اطلاعات و تبادل آن بین سیستم‌ ها و دیگر بخش‌ های سازمان‌ دارند. به همین دلیل امروز راه ‌اندازی شبکه درون سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین نیاز است تا این سرویس‌ ها با دقت تمام طراحی شوند تا دیگر قسمت‌ های سازمان با اختلال و مشکل مواجه نشوند. علاوه بر این، نیاز است تا تمامی تجهیزات شبکه به صورت مداوم بررسی شوند و صحت عملکرد آنها بررسی شود.

اهمیت نصب و راه اندازی شبکه‌ های درون سازمانی

نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی

به طور کلی می‌ توانیم نصب و راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی را به دو دسته اصلی خدمات پسیو و خدمات اکتیو تقسیم بندی کنیم. قبل از شروع توضیح این دو مبحث، باید بدانید که پسیو مربوط به موضوعات نودها و کابل کشی است. در مقابل، اکتیو موارد نرم‌ افزاری و سرورها را شامل می‌ شود.

برای افزایش راندمان باید تمامی قسمت‌ های پسیو و اکتیو طبق اصول صحیح و استاندارد نصب شده و در صورتی که هر کدام از آنها آسیب ببیند یا خراب شود، روی کارکرد دیگری تاثیر منفی می‌ گذارد. در ادامه خدمات پسیو و خدمات اکتیو را به شما معرفی می‌ کنیم.

1. نصب و راه اندازی پسیو در شبکه های سازمانی

اولین مبحث در راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی، مربوط به خدمات پسیو است. برای استفاده از خدمات آن باید در ابتدا جایگاه نودها را از طریق نقشه کل سازمان مشخص نمایید؛ سپس هرگونه احتمال مانند جابجایی‌ ها یا افزایش کاربران را در نظر بگیرید.

مواردی از قبیل برق شبکه و تلفن نیز باید به خوبی لحاظ شوند. با استفاده از پسیو می‌ توان ارتباط بین رک‌ ها را طراحی کرد؛ علاوه بر این، می‌ توان میزان انتقال اطلاعات تجهیزات شبکه، نوع کابل، نوع فیبر و…. را بر اساس آن انتخاب نمود.

در صورتی که می‌ خواهید بین چندین شعبه ارتباط موثری برقرار کنید، باید تجهیزات مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید علاوه بر این، در خدمات پسیو باید تمامی موارد از جمله زیرساخت‌ های ارتباطی و هزینه‌ ها نیز مشخص شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

 

2. نصب و راه اندازی اکتیو در شبکه های سازمانی

دومین گزینه‌ای که در مورد راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی اهمیت پیدا می‌ کند، خدمات اکتیو است. به طور کلی خدمات اکتیو از دو بخش سخت افزاری و نرم‌ افزاری تشکیل شده است. در بخش سخت افزاری سوئیچ‌ها، سرورها، فایروال‌ها و روترها وجود دارند. در مقابل، در بخش نرم‌افزاری می‌ توان انواع مختلف نرم‌افزارها را نصب و مورد استفاده قرار داد.

برای نصب و راه‌ اندازی اکتیو در ابتدا باید لیستی از امکانات و سرویس‌ های مورد نیاز خود را تهیه کرده و سپس به بررسی هر کدام بپردازید. برای مثال، اینکه به چند سرور نیاز دارید، سرور مجازی‌تان از چه نوعی باشد، انتخاب سیستم عامل مناسب و… از مهمترین مواردی هستند که در مورد خدمات اکتیو باید به آن توجه داشته باشید.

شما باید بتوانید از تمام بخش سخت‌ افزاری به خوبی استفاده کرده و در انتها نیز نرم‌ افزارها و سیستم عامل را در جای مناسب خود قرار دهید.

ایجاد ارتباط موثر بین قسمت های مختلف سازمان پس از نصب و راه اندازی شبکه

ایجاد ارتباط موثر بین قسمت های مختلف سازمان پس از نصب و راه اندازی شبکه

پس از اینکه اقدام به راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی کردید باید بتوانید قسمت‌ های مختلف آن را به یکدیگر ربط دهید. در ادامه مهمترین ارتباطات را به شما معرفی می‌ کنیم:

● ارتباط به وسیله اینترنت

در این روش شما به صورت ماهیانه اشتراکی را تهیه کرده و از آن برای ارتباط بین قسمت‌ های گوناگون سازمان استفاده می‌کنید. معمولاً ارتباط از طریق اینترنت مخاطبان بیشتری دارد و از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است.

● ارتباط به وسیله وایرلس

پس از اینکه پهنای باند مناسب خود را پیدا کردید می‌ توانید جهت ایجاد ارتباط بین دو مرکز از وایرلس استفاده کنید، این کار می‌ تواند در ابتدا هزینه‌های مختلفی جهت راه‌ اندازی داشته باشد ولی با تهیه آن دیگر نیازی به خرید اشتراک ماهیانه ندارید.

● ارتباط به وسیله MPLS

سیستم MPLS نیز یک راه ارتباطی همانند اینترنت است ولی در مورد نوع پروتکل ارتباطی و هزینه اشتراک با یکدیگر فرق دارند. این سیستم نیز می‌ تواند در راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی به وفور مورد استفاده قرار بگیرد.

● ارتباط به وسیله ماهواره

ارتباط ماهواره‌ای معمولاً در مناطقی که با مشکل ارتباط با اینترنت مواجه هستند، استفاده می‌ شود؛ شرایط استفاده از ارتباط ماهواره‌ای متفاوت است و ممکن است هزینه‌ های بیشتری نیز ایجاد کند.

سخن پایانی

آشنایی با نصب و راه‌ اندازی شبکه درون سازمانی از مهمترین اقداماتی است که هر فرد برای پیشرفت بهتر کسب و کار خود و دسترسی به شبکه پرقدرت باید انجام دهد. در صورتی که می خواهید در مورد راه‌ اندازی یک شبکه اطلاعات مفیدی کسب کرده یا اقدام به خرید تجهیزات شبکه با سرعت بالا و کیفیت تضمینی کنید، سایت آماد سیستم بهترین خدمات را به شما عرضه می‌ کند.

کافیست از طریق راه‌ های ارتباطی که قرار داده‌ایم با کارشناسان ما صحبت کرده و سپس اقدام به کسب اطلاعات لازم یا تهیه محصولات مورد نظر خود کنید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574