اجزای تشکیل دهنده یک شبکه را بهتر بشناسیم

خانه    بلاگ      اجزای تشکیل دهنده یک شبکه را بهتر بشناسیم
اجزای تشکیل دهنده یک شبکه

اجزای تشکیل دهنده یک شبکه از مهم ترین مواردی هستند که امروزه بسیاری از متخصصان و مهندسان کامپیوتر به آن می‌ پردازند. بررسی و اطلاع از تمامی اجزای تشکیل دهنده شبکه نقش مهمی در استفاده بهتر از آن داشته و از ایجاد مشکلات مختلف هنگام استفاده پیشگیری می‌ کند.

در حال حاضر تمامی اجزای شبکه به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم بندی شده که باید هر کدام از آنها را به خوبی شناخته و رویکرد و ساز و کار آن ها را بررسی کنیم تا در مواقع ضروری بتوانیم از آن ها برای رفع مشکلات احتمالی استفاده نماییم. در ادامه این مبحث توضیحات بیشتری در مورد اجزای تشکیل دهنده یک شبکه در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار می‌ دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

معرفی مهم‌ ترین اجزای تشکیل دهنده شبکه

همانطور که گفته شد اجزای تشکیل دهنده یک شبکه از دو بخش فعال و غیر فعال تشکیل شده‌اند. در شبکه‌ های کامپیوتری به تجهیزاتی که به برق متصل شده و نقش مهمی در هدایت و تولید داده‌ها دارند، قطعات و تجهیزات فعال می‌ گویند؛ از مهم ترین قطعات فعال می‌ توان به سوئیچ و روتر اشاره کرد.

معرفی مهم‌ ترین اجزای تشکیل دهنده شبکه

در مقابل، به تجهیزاتی که به برق وصل نمی‌شوند و نقش مستقیمی در هدایت و تولید بسته‌های اطلاعاتی و داده‌ها ندارند، تجهیزات غیر فعال گفته می‌ شود؛ از مهم ترین آنها می‌ توان به داکت و کابل اشاره کرد. در ادامه هر کدام از اجزای تشکیل دهنده یک شبکه را به صورت کامل‌تر به شما معرفی می‌ کنیم:

1. اجزای فعال

اگر بخواهیم اجزای فعال را به طور کامل‌تر معرفی کنید باید بگوییم که این اجزا عبارت است از سرورها، هاب، سوئیچ، روتر و client. در ادامه هر کدام از آنها را به اختصار برای شما توضیح می‌ دهیم.

  • سرور

سرور را می‌ توانیم یک دستگاه طراحی شده معرفی کنیم که از آن برای ارسال اطلاعات و پردازش درخواست‌ ها به شبکه‌ های محلی اینترنت یا دیگر گیرنده‌ها استفاده می کنیم. به طور کلی تمامی کامپیوترهایی که دارای نرم‌افزار هستند به عنوان یک سرور نیز شناخته می‌ شوند.

  • Client

به دستگاهی که کاربران از آن برای دسترسی بهتر به شبکه استفاده می‌ کنند، Client می‌گویند؛ این دستگاه می‌ تواند یک کامپیوتر، موبایل یا لپ‌ تاپ باشد.

  • هاب

از قدیمی‌ ترین دستگاه‌ های شبکه که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین client و سرور است، هاب نام دارد. هاب اقدام به دریافت اطلاعات از فرستنده و سپس تکثیر آنها به همه دستگاه‌ ها می‌ کند.

  • سوئیچ

کارکرد سوئیچ همانند هاب است به این صورت که وظیفه ارسال بسته‌ های مختلف را به فرستنده دارد، با این تفاوت که استفاده از سوئیچ نقش مهمی در افزایش امنیت شبکه دارد. سوئیچ دارای حافظه یادگیری می‌ باشد که می‌ تواند آدرس دستگاه‌ های شبکه را در حافظه خود نگهداری کرده و هنگام ارسال بسته‌ ها، آنها را به دستگاه‌ های درست ارسال کند.

  • روتر

روتر با استفاده از آدرس IP اقدام به مسیردهی و ارسال اطلاعات و بسته‌ های مختلف به سوئیچ می‌ کند. به طور کلی وظیفه روتر ارسال بسته‌ های مختلف از داخل شبکه به خارج است.

تماس بگیرید

 

2. اجزای غیر فعال

برای کارکرد بهتر اجزای تشکیل دهنده یک شبکه، اجزای غیر فعال با همکاری اجزای فعال می‌ توانند شبکه‌ای گسترده و مناسب برای کسب و کارها ایجاد کنند؛ در ادامه انواع اجزای غیر فعال را به شما معرفی می‌ کنیم:

  • محیط

تمامی دستگاه‌ هایی که تا اینجا معرفی کردیم به یک محیط مناسب جهت اتصال به یکدیگر احتیاج دارند. در حال حاضر بهترین محیط‌ ها را می‌ توانیم کابل فیبر نوری یا کابل مسی معرفی کنیم. البته محیط می‌ تواند بی سیم باشد که امواج رادیویی در آن از طریق فضا انتقال پیدا می‌ کنند.

محیط‌ ها می‌ توانند بر اساس محدودیت فاصله، پهنای باند و هزینه با یکدیگر متفاوت باشند. برخی مواقع کارایی محیط بسیار گسترده است و همین موضوع سبب افزایش قیمت آن می‌ شود. برای مثال فیبر نوری نسبت به کابل دو زوج قیمت بیشتری دارد ولی قادر است بسته‌ ها را با پهنای باند زیاد و مسافت‌ های طولانی‌ تر ارسال کند. محیط را می توانیم یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک شبکه نام ببریم.

  • لینک WAN

در حال حاضر ممکن است چندین شبکه به روش‌های مختلف با یکدیگر ارتباط داشته باشند، برای اینکه بتوانیم دو نقطه را در یک سازمان به یکدیگر متصل کنیم از لینک WAN استفاده می‌ کنیم. علاوه بر این، جهت ارسال بسته‌ های اطلاعاتی از یک شبکه داخلی به یک شبکه خارجی نیز لینک WAN کاربردهای متنوع و گسترده‌ای دارد.

این اجزای غیر فعال نقش مهم و اساسی در پیشرفت بهتر کارها در سازمان‌ های بزرگ و کمپانی‌های گسترده داشته و استفاده از آن ها نقش مهمی در صرفه‌ جویی هزینه و انرژی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، مهمترین اجزای تشکیل دهنده یک شبکه در حوزه اجزای غیر فعال هستند، اجزای دیگری مانند کابل منیجر، رک مونت، پچ پنل و…. از اجزای غیر فعال شبکه به حساب می‌ آیند که وجود آن ها ضروری و لازم است.

اهمیت اطلاع از اجزای تشکیل دهنده یک شبکه

اهمیت اطلاع از اجزای تشکیل دهنده یک شبکه

اطلاع از تمامی اجزای تشکیل دهنده شبکه از اهمیت زیادی برخوردار است، برای مثال در انتخاب و خرید بهترین اجزا به شما کمک می‌ کند. علاوه بر این، سبب می‌ شود بهترین مارک و محصولات را بر اساس نیاز خود خریداری کنید.

به طور کلی بالا بردن اطلاعات در مورد هر کدام از قسمت‌ های اجزای شبکه این امکان را در اختیار شما قرار می‌ دهد که محصولی اصل و با کیفیت خریده و بتوانید برای پیشرفت کار خود از آن استفاده کنید.

توصیه ما به شما این است که قبل از تهیه هر نوع از اجزای تشکیل دهنده یک شبکه در ابتدا با افراد با تجربه در این مورد صحبت کرده و سپس اقدام به خرید بهترین نوع این محصولات کنید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری در مورد اجزای تشکیل دهنده یک شبکه به دست آورده یا آنها را برای پیشرفت کسب و کار خود تهیه کنید، پیشنهاد ما اقدام از طریق سایت آماد سیستم است. مجموعه ما یکی از بهترین سازمان‌ها در حوزه تولید محصولات IT است که به دلیل داشتن چندین سال سابقه درخشان می‌تواند در تبدیل شدن به یک شرکت ممتاز در زمینه‌های مختلف به شما کمک کند.

در صورتی که نیاز به راه‌اندازی شبکه یا تهیه اجزای مختلف آن دارید می‌توانید با کارشناسان ما از طریق راه‌ های ارتباطی موجود صحبت کرده و در نهایت اقدام به ثبت سفارش خود کنید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574