روش اندازه گیری رک چگونه است؟

خانه    بلاگ      روش اندازه گیری رک چگونه است؟

برای آنکه بتوانید یک رک مناسب تجهیزات خود تهیه کنید باید ابعاد آن را به درستی انتخاب نمایید. اگر می خواهید با روش اندازه گیری رک و ابعاد آن بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

در یک شبکه از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که وجود و در امان ماندن آن‌ها از خطرات اهمیت بسیار زیادی دارد.

این شبکه‌ها ممکن است برای کارایی خاصی ساخته شده باشند و تجهیزات بسیار متنوع و گسترده‌ای را شامل شوند.

آسیب به این تجهیزات در مواردی عواقب سنگین جانی و مالی بسیار زیادی را در پی خواهد داشت بر همین اساس از محصولاتی برای محافظت و نگه‌داری از تجهیزات استفاده می‌شود.

رک شبکه جزو همین تجهیزات محافظتی است که انواع مختلفی دارد و در سایزهای مختلف در بازار موجود هستند.

چه تجهیزاتی در رک قرار می گیرند؟

درون رک (Rack) که یک محفظه فلزی است تجهیزات مختلفی قرار می‌گیرد، این امر تا حدود زیادی به شبکه شما بستگی دارد. ممکن است که سیستم شبکه شما بسیار پیچیده باشد طبیعتاً در این مواقع رک شبکه دارای تجهیزات متنوعی است.

اما در داخل یک رک در اکثر مواقع شامل تجهیزاتی مانند برق اضطراری، تجهیزات ارتباطی، پچ‌پنل، کابل‌ها، سرور و غیره قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد تجهیزاتی که در رک قرار می‌گیرند به آن متصل می‌شوند.

برای قرار دادن با اطمینان بیشتر از قلاب‌های قابل اتصال و رک ایر که یک نوع پیچ است استفاده می‌شود. معمولاً رک‌های فریم باز قابلیت بیشتری را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند اما رک‌هایی که به شکل محور هستند حفاظت زیادتری را ارائه می‌دهند.

فاکتورهای مهم در اندازه گیری رک

شیوه اندازه گیری ابعاد رک

اگر قصد داشته باشید اندازه گیری رک را انجام دهید و ابعاد آن تعیین کنید باید به چند فاکتور ارتفاع، عرض، عمق و نوع آن توجه داشته باشید.

نحوه محاسبه هر کدام از آن‌ها اختصاصی است که اکنون به بررسی دقیق هر کدام خواهیم پرداخت.

روش محاسبه ارتفاع رک

به واحد اندازه‌گیری ارتفاع در رک‌ها یونیت  RU  و U  گفته می‌شود که واحد اندازه‌گیری صنعتی است هم‌چنین استاندارد 4,445 سانتی‌متر برابر یک یونیت است.

رک‌هایی که دارای ارتفاع U 18  تا U 22  هستند به نام رک‌های نیمه بلند آن‌ها را می‌شناسد. رک ایستاده دارای ارتفاعی برابر 12 تا 47 بوده و رک‌ دیواری دارای ارتفاعی برابر 5 تا 12 است.

به فرض مثال یک رک شبکه با ارتفاع U 23  ارتفاعی برابر 6 فوت دارد معمولا افراد ماهر و متخصص در این زمینه به‌خوبی از تعیین ارتفاع آگاهی دارند.

روش محاسبه عرض رک

در اندازه گیری رک باید به عرض آن نیز توجه نمود. به‌طور کلی می‌توان گفت که یک رک عرضی برابر 60 سانتی‌متر دارد که این ابعاد تقسیم می‌شود.

از عرض کلی رک شبکه 45 سانتی‌متر به بستن تجهیزات اختصاص دارد و 15 سانتی‌متر مربوط به کناره‌ها می‌شود.

روش محاسبه عمق رک

شرکت‌های مختلفی در سراسر کشور و خارج کشور به تولید انواع رک مشغول هستند، هر کدام برای رک شبکه خود عمق ویژه‌ای را در نظر می‌گیرند.

همین امر سبب شده نتوانیم در اندازه گیری رک ابعاد دقیقی برای این پارامتر در نظر بگیریم اما به‌طور کلی رک دیواری در عمق‌های 40، 45، 60 هستند.

اما برای رک ایستاده باید عمق‌هایی برابر ۶۰، 80، 100 سانتی‌متر را در نظر گرفت. برای قرار گرفتن سرور بدون ایراد در رک عمق آن را برابر یک متر انتخاب می‌کنند.

در رک‌هایی که باید سرور در آن‌ها نصب شود، رک با عمق یک متر استفاده می‌شود تا سرور به لحاظ طولی بدون مشکل در آن قرار گیرد.

همچنین از این امر نباید غافل شوید که امکان قرار دادن یک کنسول اختصاصی برای هر دستگاهی که در رک قرار می‌گیرد وجود ندارد.

در حالت کلی هر رک شبکه از یک تا چند سوییچ مختلف تشکیل شده که به کنسول تکی اتصال پیدا می‌کنند و اجازه کنترل تمام دستگاه‌های درون رک را می‌دهند.

اگر یک رک شبکه معمولی را مدنظر بگیریم در آن هوا به وسیله شاسی و از سمت جلو به عقب جریان پیدا می‌کند.

در مراکز داده که چندین رک وجود دارد برای جابجایی مناسب هوای سرد و گرم از مکانیزم اختصاصی بهره می‌برند. این امر نشان دادن اهمیت انتقال هوا در رک است پس اگر در رک دیواری یا رک ایستاده کابل‌ها به صورت نامنظم قرار بگیرند.

امکان جابجایی حرارت به سختی وجود خواهد داشت و میزان حرارت در رک به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد که عواقب سنگینی را در پی خواهد داشت.

تفاوت رک 2-post و رک4-post

عامل دیگری که باید در هنگام انتخاب و اندازه‌گیری رک‌ سرور در نظر بگیرید نوع آن است. رک‌های  2-post و  4-post  انواع مختلفی از رک هستند که با یکدیگر تمایزهایی دارند.

رک‌های  2-post عملا دارای دو ستون به صورت عمودی و قائم بوده که برای نصب آن‌ها محدودیتی در عمق رک وجود خواهد داشت.

اما در بیشتر موارد برای فناوری‌های نسبتاً سبک از این نوع رک استفاده می‌کنند تجهیزاتی مانند روتر، پچ‌پنل و غیره که دارای عمق کمی هستند در این نوع رک جای گیری بهتری دارند.

4-post  از چهار ستون ساخته می‌شود و اکثر دارای وزن بیشتری نسبت به  ‌ 2-post  هستند.

دلیل این امر وصل بودن ریل و قفسه‌‌ها در هر 4 پست  این نوع رک است و عمقی که در اختیار شما قرار می‌دهند بیشتر است.  با اینکه رک 2-post از نظر عمق دارای محدودیت بوده اما هنوز نیز می‌توانید از آن به‌عنوان یک رک استاندارد برای پایگاه‌های داده خود استفاده کنید.

ویژگی خاص این مدل رک‌ها این است که با استفاده از یک caster kit  قابلیت تبدیل شدن به یک رک  4-post  را دارند. همچنین یک نیمه‌رک از نوع 2-post  دارای ارتفاعی برابر  U24  بوده و یک رک کامل آن دارای ارتفاع U45 است.

قیمت رک

یکی از ملاک‌های های اصلی همه اشخاص  در تهیه محصولات متنوع و بهره‌گیری از خدمات قیمت آن است، طبیعتاً اگر قیمت رک شبکه بالا باشد افراد تمایلی به خرید آن‌ ندارند.

اما هزینه تهیه این تجهیزات  به عوامل متنوعی بستگی دارد که باید آن‌ها را در هنگام خرید در نظر داشت.

از جمله این عوامل می‌توان به برند سازنده، نوع رک، ابعاد، شرکت عرضه‌کننده و غیره اشاره کرد. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن تجهیزات و سخت افزارهای خود و قیمت رک با اندازه گیری رک به صورت دقیق یک رک مناسب تهیه کنید که بتوانید تمامی تجهیزات شبکه را در آن قرار دهید و محافظت کنید.

سخن پایانی

بهره‌گیری از رک شبکه برای محافظت از تجهیزات متنوع امری ضروری است که در انواع ساختمان و شبکه‌ها باید اعمال شود. البته باید محصولی متناسب با نیاز خود خریداری کنید تا بهره بیشتری از آن ببرید.

با توجه به اینکه این رک‌ها انواع مختلفی دارند شاید انتخاب محصولی مناسب برای شما کمی دشوار باشد. اگر دانش کافی برای انتخاب محصول با کیفیت و با ابعاد مناسب را ندارید می‌توانید از افراد آگاه و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید و با اطلاع از ابعاد دقیق رک و اندازه گیری رک بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شما از طریق سایت آماد سیستم می‌توانید انواع رک را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه ما ارتباط برقرار کنید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574