انواع رک شبکه و کاربرد آن ها

خانه    بلاگ      انواع رک شبکه و کاربرد آن ها

اگر می خواهید اطلاعاتی درباره انواع رک شبکه و کاربرد آن ها کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

جهت ارتباط با کارشتاسان فروش می توانید از طریق شماره تماس های زیر اقدام نمایید

شبکه از تجهیزات و قطعات بسیاری تشکیل شده است که برای پایداری شبکه ضروری می باشند. این قطعات داخل یک محافظ نگهداری می شوند که رک نام دارد. رک شبکه به عنوان موثرترین وسیله برای نگهداری تجهیزات شبکه است که با استفاده از آن هر قطعه ‌ای این امکان را دارد که بهترین عملکرد را از خودشان به نمایش بگذارد.

در واقع تمام تجهیزات مختلف یک شبکه مانند سویيچ، روتر، کابل شبکه، سرور ، مودم ها و … درون محفظه قرار می‌گیرند. رک ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند اما پرطرفدارترین سایزها دو عمق 60 و 45 سانتی متری است .واحد اندازه گیری رک یونیت و ارتفاع، عمق و طول رک نیز با واحد یونیت بیان می‌شود.

رک شبکه چیست؟

رک وسیله ای مهم و ضروری برای نگهداری بخشی از تجهیزات شبکه و ماژول های سخت افزاری در فضایی امن و مناسب است.

رک شبکه معمولا از جنس استیل است گاهی نیز از جنس آلومینیوم با روکش رنگی تولید می شود. رک باعث ایجاد نظم در شبکه می شود، زیرا بسیاری از قطعات مربوط به شبکه را درون خود جای می دهد و فضای کمتری را اشغال می کند.

در نتیجه این قطعه علاوه بر محافظت از قطعات شبکه و نظم دهی به قطعات، دارای مزیت دیگری نیز می باشد و آن دسترسی راحت افراد به قطعات مختلف شبکه است به این معنی که در صورت ایجاد مشکل برای هر قطعه ای افراد به راحتی می توانند به قطعات مختلف دسترسی داشته باشند و آنها را بررسی کنند و در صورت نیاز این قطعات را تعمیر و یا تعویض کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رک ایستاده با کارشناسان ما در ارتباط باشید

بررسی اجمالی انواع رک شبکه

انواع رک شبکه در شبکه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. رک شبکه محفظه ای است که وظیفه آن نگهداری تجهیزات است. به طور کلی انواع رک شبکه عبارت است از:

  • رک دیواری
  • رک ایستاده

رک دیواری

رک دیواری برای مکان هایی که با کمبود فضا مواجه هستند، بسیار مناسب است و باعث صرفه جویی در فضا می ‌شود. همچنین این رک ها برای شبکه های خانگی بسیار مناسب است، زیرا تجهیزات شبکه کم است. رک های دیواری در اندازه های 2 و 4 و 6 و 9 و 12 و 15 یونیت وجود دارد.

عمق رک های دیواری 30 و 40 و 45 و 65 سانتیمتر است. در قسمت جلو رک دیواری درب رک وجود دارد که درب آن می تواند فلزی یا شیشه‌ ای باشد.

انواع رک شبکه چیست

در صورت استفاده از درب شیشه ای شما می توانید داخل رک را مشاهده کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که درب رک باید از جنس شیشه نشکن باشد.

این رک برای تامین امنیت فیزیکی دارای قفل است. شما می ‌توانید پاور یونیت های 3 پورت، 4 پورت و فن را روی رک دیواری نصب کنید. رک دیواری دارای دو نوع می باشد که به شرح زیر است:

Single Section Rack: در این مدل رک دیواری درب شیشه ‌ای در جلو رک قرار دارد که بصورت کامل باز می ‌شود و سوراخ هایی در بالا یا پایین رک برای ورود و خروج کابل وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رک دیواری با کارشناسان ما در ارتباط باشید

Double Section Rack: این مدل رک شبیه رک Single Section Rack است با این تفاوت که درب اضافی در قسمت پشت آن قرار دارد. پنلی بر روی دیوار نصب می‌ شود و رک روی آن قرار می‌گیرد که امکان باز شدن و دسترسی به پشت رک را ایجاد می کند. این نوع رک برای سوییچ هایی که ماژول پشتی دارند، مناسب است.

رک ایستاده

رک ایستاده برای نصب سرور و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد رک ایستاده در دیتاسنترها و مکان ‌های مجهز به تعداد بالای تجهیزات است.

بیشتر نکاتی که در رک ‌های دیواری قابل اجرا هستند، در رک‌ ایستاده نیز قابل استفاده هستند و تنها تفاوتی که دارند این است که این رک ‌ها از نظر ابعاد بزرگ ‌تر هستند و به صورت ایستاده بر روی زمین قرار داده می‌ شوند.

طوری که برخی از آنها ممکن است برای سهولت بیشتر در حرکت مجهز به چرخ باشند. زیرا شما باوجود چرخ ها می‌توانید رک را جابه جا کنید و 360 درجه بچرخانید.

انواع رک شبکه

اندازه رایج این مدل رک ها 24، 30، 36، 42 و45 یونیت است. قسمت جلویی رک ایستاده معمولا دارای درب‌ های شیشه ای مجهز به قفل است. برخی از آنها نیز مجهز به درب عقب هستند. همچنین رک‌ ایستاده علاوه بر مدیریت کابل، دارای کانال ‌های خاصی برای کابل کشی برق و کابل‌ های شبکه هستند که با انجام این کار نظم بیشتری برای هدایت کابل‌ها در انتهای پشتی و در امتداد ارتفاع رک فراهم می شود.

علاوه بر رک هایی که در بالا توضیح دادیم برای تجهیزات سیستم مدار بسته اعم از  سوییچ، روتر، مودم، دستگاه های ضبط NVR ،  DVR این امکان وجود دارد که ما از رک DVR استفاده کنیم. زیرا ممکن است این تجهیزات باگذشت زمان و بر اثر شرایط جوی نامناسب دچار آسیب شوند.

به همین دلیل برای جلوگیری از این آسیب های احتمالی از محفظه هایی با نام DVR استفاده می شود که بسیار کاربردی است. این رک ها دارای محفظه های فلزی هستند و وظیفه آن ها نگهداری تجهیزات داخل رک است.

سخن پایانی

رک های شبکه قطعات مختلفی مانند سرور، روتر، سوئیچ و پچ پنل را در خود قرار می دهند. این محفظه وظیفه نظم دادن به شبکه و محافظت از تجهیزات در برابر آسیب ‌های فیزیکی یا سرقت را برعهده دارند.

استفاده از رک باعث می شود تا بسیاری از تجهیزات در یک نقطه‌ مشخص جمع شوند و فضای کمتری را اشغال کنند، از رایج ترین رک ها، رک دیواری و رک ایستاده است.

همچنین باید به این نکته توجه کنید که رک ها به دلیل حفاظت تجهیزات در مقابل تغییرات محیطی مانند فشار، رطوبت و ضربه ایمن هستند و همین امر باعث افزایش طول عمر تجهیزات شما خواهد شد.

شما با استفاده از این محفظه در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد. همچنین برای خنک نگه داشتن تجهیزات داخل رک از فن استفاده می ‌شود تا از سوخت قطعات و تجهیزات به دلیل گرما جلوگیری شود. پیشنهاد می ‌کنیم در صورت نیاز به سایت اماد سیستم مراجعه کنید. این مجموعه در زمینه تولید انواع جعبه های فلزی و رک های الکترونیکی خاص با کیفیت قابل قبول استاندارهای جهانی فعالیت دارد.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574