با روش های خنک کردن رک ایستاده بیشتر آشنا شوید

خانه    بلاگ      با روش های خنک کردن رک ایستاده بیشتر آشنا شوید
با روش های خنک کردن رک ایستاده بیشتر آشنا شوید

آشنایی با روش های خنک کردن رک ایستاده به ما کمک زیادی می کند ، چرا که راه انداری دیتاسنتر و استفاده از رک شبکه ، نیازمند این نکات است . خوشبختانه روش های کاربردی و موثری وجود داشته ، که به راحتی می توانیم از آن بهره مند گردیم . در این مقاله به چند نمونه کاربردی اشاره خواهیم کرد . خواهشمندیم تا انتهای مطلب با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: خرید رک دیواری

راهکار های موثر جهت خنک کردن رک ایستاده

روش های خنک کردن رک ایستاده متنوع هستند ، که هر کدام از آن ها با بهره مندی از تجهیزات و تکنیک های خاصی انجام می شود ، تکنیک های زیر همگی برای این منظور بکار می روند ؛

  1. سیستم تهویه : استفاده از سیستم تهویه مناسب مانند : کولرهای صنعتی یا پنجره های هوا می تواند به خنک کردن اتاق سرور کمک کند . این سیستم ها هوای خنک را به اتاق سرور منتقل کرده و هوای گرم را خارج می کنند ، در واقع محیط خنک به کاهش دمای رک نیز کمک می کند .
  2. سنسور و کنترل دما : استفاده از سنسورها برای اندازه گیری درجه حرارت در داخل رک جهت کنترل دما می تواند یک راه موثر شناخته شود ‌. این سنسور به صورت خودکار کولرها را روشن و خاموش کرده و دمای رک را در محدوده مطلوبی نگه می دارد .
  3. بالابردن تهویه مکانیکی : در صورتی که نیازمند کاهش دمای شدید رک ها می باشید ، برای این امر می توانید از تجهیزاتی مانند سرورهای خنک کننده هوا ، کولرهای حرارتی و حتی کولینگ مخصوص رک بهره برداری کنید . این تجهیزات برای کنترل دما و خنک کردن رک مورد استفاده قرار می گیرند . روش های خنک کردن رک ایستاده با استفاده از این تجهیزات عملی است .
  4. مدیریت کابل : تمیز کردن و مدیریت کابل ها به صورت مرتب در امر کاهش دما موثر واقع خواهد شد . بررسی عملکرد کابل ها و حذف هر گونه گره خوردگی و تنظیم جریان هوای عبوری و ورودی قطعا نتیجه می دهد ‌.
  5. نورپردازی : استفاده از نور LED در رک ها می تواند به کاهش تولید حرارت کمک کند ، زیرا نسبت به لامپ های معمولی گرمایش کمتری دارد .
  6. کنترل رطوبت : حفظ میزان رطوبت مناسب در اتاق سرور نیز می تواند به خنک کردن رک کمک کند . کنترل میزان رطوبت تنظیم آن در محدوده مناسب ، یکی از روش های خنک کردن رک ایستاده موثر خواهد بود .
  7. مدیریت فضا : از استفاده بهینه از فضای داخل رک و جنبه های فیزیکی آن اطمینان حاصل کنید . سعی کنید کابل ها و تجهیزات خنک کننده را به نحوی تنظیم کنید که تداخل کمی داشته باشند و جریان هوا بدون موانع رخ دهد .

در صورتی که عملکرد رک و دمای آن را مورد بررسی قرار دهید ، شاهد کمترین اخلالی ناشی از افزایش دما در رک خواهید بود ‌.

راهکار های موثر جهت خنک کردن رک ایستاده

استفاده از فن رک جهت خنک کردن رک ایستاده

استفاده از فن های خنک کننده یکی از متداول ترین روش های خنک کردن رک ایستاده است . فن ها به صورت مستقیم بر روی رک نصب می شوند و هوای خنک را به داخل رک هدایت می کنند . این فن ها تحت تاثیر برق قرار گرفته و با توجه به دمای رک شبکه ، میزان دور و گردش آن ها تعیین می شود . استفاده از این وسیله با مزایای متعددی همراه بوده ، که به شرح زیر است ؛

  1. خنک کنندگی موثر : فن ها هوای تازه را به داخل رک آورده و هوای گرم را از رک خارج می کنند . این عملکرد منجر به خنک نگه داشتن تجهیزات شبکه می گردد .
  2. سهولت نصب : فن های خنک کننده به راحتی بر روی رک نصب می شوند و نیازی به تغییرات ساختاری در رک ندارند . آنها به راحتی قابل جابجایی هستند و بسته به نیاز ، می توانند در هر قسمتی از رک قرار گیرند .
  3. صرفه جویی در هزینه : استفاده از فن های خنک کننده برای رک های شبکه می تواند هزینه های اضافی در مقایسه با سیستم های خنک کننده دیگر را کنار بزند . همچنین ، مصرف برق کمتری نسبت به بقیه سیستم های خنک کننده دارند . با این وجود در بین روش های خنک کردن رک ایستاده استفاده از عن بهترین گزینه است ‌.
  4. حفظ نویز کمتر : برخلاف بعضی از سیستم های خنک کننده ، فن ها به طور معمول نویز کمتری تولید می کنند . این امر در محیط هایی که حساس به صدا هستند ، مزایای قابل توجهی دارد .
  5. انعطاف پذیری بالا : فن های خنک کننده به شما اجازه می دهد تا سرعت چرخش را تنظیم کنید و با توجه به شرایط خنک کنندگی را تعیین کنید ، با این وجود بهترین عملکرد خنک کننده ای را خواهید داشت .

در حال حاضر با انواع روش های خنک کردن رک ایستاده مواجه هستیم ، که استفاده از فن رک گزینه بسیار مناسبی است .

استفاده از فن رک جهت خنک کردن رک ایستاده

 

مزیت خنک کردن رک شبکه

استفاده از روش های خنک کردن رک ایستاده بی جهت نبوده و بهره مندی از آن ها با مزایای مختلفی همراه است ؛

  1. افزایش عمر مفید تجهیزات : حرارت زیاد می تواند تجهیزات را تحت تأثیر قرار داده و عمر آنها را کاهش دهد . با خنک کردن رک ، دمای داخلی تجهیزات کاهش می یابد و به طور مستقیم کاهش استهلاک و افزایش عمر مفید تجهیزات رخ می دهد ‌.
  2. بهبود عملکرد تجهیزات : تجهیزات شبکه در دماهای بالا با کاهش کارایی و عملکرد مواجه می شوند . با خنک کردن رک و ایجاد یک محیط خنکتر ، تجهیزات به طور کلی بهتر عمل می کنند و قدرت پردازش و سرعت ارتباط بهبود می یابد .
  3. کاهش خطر خرابی : حرارت بیش از حد می تواند باعث خرابی قطعات الکترونیکی در داخل تجهیزات شبکه شود . با خنک کردن رک و حفظ دمای مناسب ، خطر خرابی و ضرر احتمالی به تجهیزات کاهش می یابد . بهره مندی از روش های خنک کردن رک ایستاده قطعا امر ضروری خواهد بود .
  4. بهبود کارایی سیستم : با افزایش خنکی تجهیزات ، خطا در عملکرد سیستم نیز کاهش می یابد و قطعا با افزایش کارایی محصول مواجه می شویم .
  5. کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری : با خنک کردن رک ، نیاز به تعمیرات و نگهداری مکرر به دلیل خرابی های ناشی از حرارت بیش از حد کاهش می یابد . این می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری را به طور قابل توجهی کاهش دهد .

شک نکنید ، که روش های خنک کردن رک ایستاده یک فرآیند مهم بوده و لازم است تا با بهره مندی از جدیدترین متد ها و تجهیزات اجرا شوند .

 

کلام آخر

رک شبکه و دیتاسنتر نیاز مبرم به کاهش دما دارند ، چرا که فعالیت تجهیزات و دستگاه ها به معنای افزایش دما بوده و قطعا آسیب های پیاپی برای دستگاه های موجود در رک رخ می دهد .

برای جلوگیری از این مشکلات ، بایستی به سراغ روش های خنک کردن رک ایستاده برویم . در حال حاضر روش های متعددی وجود دارد ، اما ساده ترین آن ها استفاده از فن رک است و باید برای هر رک شبکه خریداری شود . شما می توانید این تجهیز را از مجموعه آماد سیستم با کیفیتی قابل ملاحظه تهیه نمایید .

بیشتر بخوانید: ارزان ترین کابل های شبکه موجود در بازار

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574