تجهیزات شبکه وایرلس چیست؟

خانه    بلاگ      تجهیزات شبکه وایرلس چیست؟
تجهیزات شبکه وایرلس

در حال حاضر برای انتقال اطلاعات و سیگنال‌ ها بین دستگاه‌ های مختلف، از تجهیزات گوناگونی استفاده می‌ شود که یکی از جدیدترین و منحصر به فردترین آنها تجهیزات وایرلس است. در این وسیله برای تبادل اطلاعات از کابل استفاده نمی‌ شود و اساس کار آن‌ها بر پایه موج‌ های رادیویی، مایکروویو، مادون قرمز و…. است.

به طور کلی تجهیزات شبکه وایرلس را می‌ توانیم از جمله جدیدترین و پرطرفدارترین نوع تجهیزات ارتباطی معرفی کنیم که سرعت عمل بیشتری داشته و در مقایسه با نمونه‌ های قبلی که برای تبادل اطلاعات از کابل و سیم استفاده می‌ کردند، کارآمدتر و با کیفیت‌تر هستند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این تجهیزات در اختیار شما قرار می‌ دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

معرفی شبکه وایرلس به زبان ساده

قبل از شروع بحث بهتر است در ابتدا در مورد شبکه وایرلس بدانید. وایرلس در لغت به معنای بی‌ سیم است، ممکن است بسیاری از افراد آن را با مودم وای فای یا مودم بی سیم اشتباه بگیرند. وایرلس مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ ها، استانداردها و تجهیزات مرتبط با امواج الکترومغناطیسی، نوری و مایکروویو است.

این شبکه با استفاده از انواع امواج، اقدام به متصل شدن به تجهیزات و سیستم‌ های مختلف بدون استفاده از سیم می‌ کند. به طور کلی می‌ توانیم بگوییم وایرلس یک روش کلی برای انتقال داده‌ ها و ایجاد ارتباط است که می‌ توان در آن از انرژی و برق بهره گرفت.

معرفی شبکه وایرلس به زبان ساده

ساختار تجهیزات شبکه وایرلس

به طور کلی ساختار تجهیزات شبکه‌ های وایرلس به گونه‌ای است که در آنها از هیچ گونه سیم و کابلی جهت برقراری ارتباط بین تجهیزات و دستگاه‌ ها استفاده نمی‌ کنند، در این تجهیزات فقط امواج رادیویی و سیگنال‌ ها کاربرد دارند.

در حال حاضر تجهیزات شبکه وایرلس با نام شبکه رادیویی و شبکه وای فای نیز شناخته می‌ شوند؛ در این نوع شبکه‌ ها پروتکل IEEE ۸۰۲.۱۱ و فرکانس‌ های ۵GHZ و ۲/۴۴HZ جایگاه ویژه‌ای داشته و سبب برقراری ارتباط در شبکه می‌ شود. در نظر داشته باشید برای فرکانس‌ های ذکر شده نیازی به دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی نیست، زیرا آنها جزء فرکانس‌ های آزاد به حساب می‌ آیند.

انواع دستگاه ها و تجهیزات گیرنده وایرلس

در مورد تجهیزات شبکه وایرلس باید بگوییم که امروز دستگاه‌ های گیرنده زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌ توان بدون سیم اقدام به اتصال اینترنت به سیستم‌ های خانگی یا تجاری کرد. این تجهیزات عبارت است از:

  • انواع تبلت و گوشی موبایل
  • انواع تلویزیون هوشمند
  • انواع کامپیوترهای بدون کارت شبکه
  • انواع نوت بوک و لپ‌تاپ
  • انواع دوربین وای فای
  • انواع دوربین مداربسته سیم کارت خور
  • انواع تجهیزات حفاظتی، امنیتی و نظارتی و….

تماس بگیرید

 

مهم‌ ترین کاربردهای شبکه بی سیم وایرلس

تجهیزات شبکه وایرلس دارای کاربردهای گسترده و گوناگونی در سازمان‌ ها و برای تجهیزات مختلف هستند. از مهمترین کاربردهای آنها می‌ توان به

  • استفاده در شبکه تلفن همراه
  • شبکه‌ های حسگر بی سیم
  • شبکه‌ های ماهواره‌ای
  • شبکه‌ های ارتباطی مایکروویو
  • شبکه‌ های محلی بی‌سیم یا والان

اشاره کرد. تمامی موارد و تجهیزات ذکر شده در حجم وسیع از وایرلس استفاده می‌ کنند، زیرا علاوه بر سرعت بالا امکان دسترسی آسان را نیز فراهم می‌ کند. در حال حاضر ارتباط بین دو کامپیوتر و سیستم از طریق استفاده از کابل کاهش قابل توجهی یافته است زیرا این کار پیچیدگی‌ های خاص خود را داشته و ممکن است هزینه‌ های مختلف را نیز افزایش دهد.

مهم‌ ترین کاربردهای شبکه بی سیم وایرلس

مزایای شبکه وایرلس

بهتر است بدانید استفاده از تجهیزات شبکه وایرلس می‌ تواند مزایای مختلفی داشته باشد که در ادامه این مزایا را به شما معرفی می‌کنیم:

1. نصب و راه اندازی راحت

شبکه وایرلس معمولاً نسبت به مواقعی که از قابل کشی و سیم استفاده می‌ کنیم راحت‌ تر نصب شده و استفاده از آن نقش مهمی در صرفه‌ جویی وقت و انرژی دارد.

2. صرفه جویی هزینه ها

به دلیل اینکه در شبکه وایرلس از کابل و سیم استفاده نمی‌ شود، در نتیجه هزینه‌ ها تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌ کنند.

3. کارایی گسترده

معمولاً تجهیزات شبکه وایرلس نسبت به مواقعی که از سیم استفاده می‌ کنیم کارایی بالاتر و گسترده‌تری داشته و در مقابل سرعت بیشتری برای تبادل اطلاعات دارد.

4. قابل اطمینان

بسیاری از متخصصین عنوان کردند که شبکه وایرلس نسبت به زمانی که از سیم کشی و کابل کشی استفاده می‌ شود، قابلیت اطمینان بیشتری دارد.

معرفی انواع تجهیزات شبکه وایرلس

در این قسمت سعی داریم انواع تجهیزات شبکه وایرلس را به شما معرفی کنیم تا پس از کسب اطلاعات لازم بهتر بتوانید از این تجهیزات استفاده کنید.

● تجهیزات وایرلس ثابت

در تجهیزات وایرلس ثابت از امواج رادیویی استفاده می‌ کنند و این تجهیزات در چند سال اخیر توانسته است جایگزین مناسبی برای شبکه‌ های کابلی باشد. این تجهیزات برای اینکه بتوانند اقدام به برقراری ارتباط با اینترنت یا تجهیزات دیگر کنند، به یک مسیر مستقیم احتیاج دارند. در صورتی که می‌ خواهید ارتباطی پرسرعت میان رایانه با اینترنت ایجاد کنید و هزینه‌ های احتمالی را نیز تا مقدار قابل توجهی کاهش دهید، توصیه ما به شما استفاده از تجهیزات شبکه وایرلس ثابت است.

● تجهیزات وایرلس قابل حمل

در تجهیزات وایرلس قابل حمل نیز از امواج رادیویی استفاده می‌ شود. این تجهیزات معمولاً برای سیستم‌ های ارتباطی که بیرون از منزل هستند مانند لپ تاپ و موبایل مناسب می باشند. در حال حاضر از این تجهیزات در شرکت‌ ها و ادارات به طور گسترده استفاده می‌ شود.

● تجهیزات وایرلس مادون قرمز

از تجهیزات شبکه وایرلس مادون قرمز در محدوده بسیار کم استفاده می‌ شود، مهم‌ ترین کاربردهای این تجهیزات در سیستم تشخیص دهنده حرکت، کامپیوترهای شخصی و سیستم‌ های کنترل از راه دور است.

سخن پایانی

در حال حاضر در تجهیزات شبکه بی سیم از انواع سیم و کابل استفاده می‌ کنند به همین دلیل هزینه‌ های استفاده از کابل تا حد زیادی کاهش می‌ یابد. در صورتی که می‌ خواهید در مورد تجهیزات شبکه وایرلس اطلاعات بیشتری کسب کرده یا تجهیزات شبکه مورد نیاز خود را تهیه کنید، سایت آماد سیستم بهترین اطلاعات و تجهیزات را در اختیار شما قرار می‌ دهد.

این مجموعه در آذر ۱۳۸۹ افتتاح شد و با به کارگیری نیروهای متفکر و خلاق می‌ تواند بهترین تجهیزات و اطلاعات را در مورد سیستم‌ های کامپیوتری در اختیار شما قرار دهد.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574