‌‌تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor

خانه    بلاگ      ‌‌تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor
‌‌تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor

تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor اولین موضوعی است که در خرید و استفاده از این ابزار باید در نظر داشته باشید. هر کدام از انواع گفته شده، نوعی از رک‌ها هستند که کاربرد و مصارفی مشخص دارند.

جهت ارتباط با کارشتاسان فروش می توانید از طریق شماره تماس های زیر اقدام نمایید

برای مثال رک‌های ایستاده بیشتر مناسب فضاهای تجاری است که تجهیزات شبکه به کار رفته در آن‌ها تعداد زیادی دارد اما رک‌های دیواری را حتی می‌توان در خانه هم استفاده کرد.

البته قبل از بررسی تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor و آشنایی با این ابزار نیاز است که با ماهیت رک و علت استفاده از آن نیز آشنا باشید. بنابراین توضیح و بررسی تفاوت‌های این محصول را با معرفی کلی آن آغاز می‌کنیم.

رک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تمام کسب و کارها و مجموعه‌هایی که از تجهیزات شبکه مانند روتر، مودم، فایروال، دستگاه‌های ضبط ویدیو و ضبط صوت و… استفاده می‌کنند نیاز به ابزاری برای جمع‌آوری و نگهداری از این تجهیزات دارند. نگهداری صحیح تجهیزات اهمیت زیادی دارد.

طول عمر ابزارهای الکترونیکی از هر نوعی که باشد به نگهداری صحیح از آن‌ها بستگی دارد، همچنین افزایش بهره‌وری و کارایی این ابزار و تجهیزات نیز به نوع نگهداری از آن‌ها بستگی دارد. بنابراین وجود ابزار و وسایلی که بتوان به بهترین شکل از تجهیزات شبکه نگهداری کرد اهمیت زیادی دارد و رک‌ها ابزاری هستند که این مسئولیت را به عهده دارند.

در صورت عدم استفاده از رک مشکلات زیادی برای تجهیزات شبکه ایجاد می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بالا رفتن احتمال سرقت تجهیزات و دسترسی هر فردی به آن‌ها است. در صورتی که با استفاده از رک علاوه بر بالا بردن امنیت رک می‌توان دسترسی افراد متفرقه به تجهیزات را نیز کاهش داد.

رک‌ها، کابینت‌های عموما فلزی درب‌دار هستند که دربی از جنس شیشه یا فلز مشبک دارند. این ابزار برای سازماندهی، ایمن‌سازی و نصب منظم تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد.

سه نوع رایج از رک‌ها، رک ایستاده، رک دیواری و رک outdoor است که نامگذاری هر کدام از آن‌ها براساس کاربرد و کارایی آن‌ها است.

برای مثال رک‌های ایستاده رک‌هایی بزرگ و ایستاده هستند که برای نگهداری تعداد زیادی از تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند یا رک‌های دیواری نوع کوچک‌تری از رک‌ها هستند که روی دیوار نصب شده و حتی می‌توانند کاربری خانگی داشته باشند.

البته تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor تنها در این موضوعات نیست و این ابزار از جهات مختلف دیگری هم با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت انواع رک‌ها در چیست؟

رک‌ها، محصولات کاربردی برای نظم‌دهی و استفاده بهتر از تجهیزات شبکه انواع مختلفی دارند. رک ایستاده، رک دیواری و رک outdoor سه نوع رایج از این ابزار هستند که کارایی هر کدام متفاوت بوده و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

به منظور خرید و استفاده از این ابزار ابتدا باید با تفاوت هر کدام از انواع گفته شد رک‌ها آشنا بود. برای آشنایی بهتر و مقایسه راحت‌تر در ادامه تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor را در زمینه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor از نظر ظاهری

تفاوت ظاهری، اولین فاکتور موثر در تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor است که عبارت است از:

  • رک‌های ایستاده از نظر ظاهری اندازه بزرگ‌تری دارند. این نوع از رک‌ها معمولا در مجموعه‌هایی استفاده می‌شوند که حجم تجهیزات در آن‌ها بسیار زیاد است و نیاز به فضایی ثابت برای نگهداری از آن‌ها دارند.

مجموعه‌هایی مانند بانک‌های اطلاعاتی که دیتاسنتر مجزا داشته و در این بخش تجهیزات مختلفی نگهداری می‌شوند، کاربرد زیادی دارند. دیواره‌ها در رک‌های ایستاده معمولا از جنس فلزات ایمن اما مشبک هستند.

  • رک‌های outdoor نوع بعدی رک‌ها هستند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به رک‌های ایستاده دارند. تنها تفاوت رک‌های ایستاده و رک‌های فضای باز، مشبک نبود کل دیواره‌های آن‌ها است، این رک‌ها معمولا از جنسی هستند که بتوان آن‌ها را در فضای باز نگهداری کرد.

رک‌های ایستاده و رک‌های فضای باز در زیر خود چرخ‌‌هایی برای جابجایی راحت‌تر دارند.

  • رک‌های دیواری نوع دیگر رک‌ها و کوچک‌ترین نوع این ابزار هستند. همان‌طور که گفته شد رک دیواری از نظر ظاهری بسیار کوچک‌ است و امکان نصب آن روی دیوار وجود دارد.

رک‌های دیواری هم مانند رک ایستاده ممکن است دیواره‌هایی مشبک از جنس فلزی داشته باشند یا با سایر متریال تولید شوند.

تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor از نظر ایمنی

فاکتور دیگری که می‌توان در بررسی تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor، درباره آن صحبت کرد، تفاوت انواع مختلف رک‌ها از نظر ایمنی است. این موضوع یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تفاوت رک‌ها است که در خرید بهترین آن‌ها نیز تاثیر زیادی دارد.

  • ایمن‌ترین نوع رک‌ها چه از نظر ایمنی عدم دسترسی افراد متفرقه و چه از نظر ایمنی تجهیزاتی که در آن‌ها قرار داده می‌شوند، رک‌های ایستاده هستند.

این رک‌ها معمولا از جنس فلزات ضد ضربه ساخته می‌شوند و نسبت به شدیدترین ضربات هم مقاوم می‌باشند. بیشتر رک‌های ایستاده به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که حتی در برابر زلزله هم مقاومت مناسبی داشته باشند.

  • رک‌های outdoor یا فضای باز هم ایمنی مناسبی دارند اما به دلیل حالت طراحی درب و دیواره‌های آن‌ها در محیط‌های بسته قابل استفاده نیستند.

با این‌حال این ر‌ک‌ها می‌توانند در فضای باز از تجهیزات شبکه به خوبی نگهداری کرده و از آن‌ها در برابر باد، باران، گرد و خاک و… مراقبت کنند.

  • در نهایت ضعیف‌ترین نوع رک از نظر ایمنی، رک‌های دیواری هستند. البته این به معنی غیر قابل استفاده بودن رک‌های دیواری نیست بلکه به دو نوع قبلی مقاومت پایین‌تری دارند اما زمانی که برای نگهداری از تجهیزات کم‌تر از آن‌ها استفاده می‌شود، به خوبی از تجهیزات نگهداری می‌کنند.

تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor از نظر تعداد یونیت

تفاوت بعدی رک‌ها در تعداد یونیت آن‌ها است. یونیت در واقع گنجایش رک‌ها است، به این معنی که هر رک قادر به نگهداری چه مقدار و چه تعداد تجهیزات شبکه در نهایت است. انواع مختلف رک‌ها از این نظر هم، تفاوت دارند و تفاوت‌ آن‌ها عبارت است از:

  • رک‌های ایستاده و رک‌های outdoor فضای بیشتری در اختیار دارند و تعداد یونیت بیشتری در آن‌ها قرار می‌گیرد. رک‌های ایستاده و فضای باز حداقل ظرفیت 24 یونیت و حداکثر ظرفیت 45 یونیت دارند. این ابزار همچنین ظرفیت‌های 30، 36 و 42 یونیت را نیز دارند.
  • رک‌های دیواری ظرفیت کمتری دارند. این نوع از رک‌ها حداکثر گنجایش 15 یونیت را دارند.

تفاوت تعداد یونیت و گنجایش رک‌ها موجب تفاوت وزن تجهیزاتی که می‌توان در این ابزار از آن‌ها نگهداری کرد هم می‌شود.

برای مثال رک‌های ایستاده تا حد نامحدود بسته به گنجایش عددی امکان نگهداری از تجهیزات را دارند اما رک‌های دیواری نهایتا ظرفیت 60 کیلوگرم تجهیزات دارند.

تفاوت رک‌های مختلف از نظر قیمت

در نهایت آخرین فاکتور موثر در تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor، قیمت آن‌ها است. با توجه به ایمنی و گنجایش بیشتر رک‌های ایستاده و outdoor قیمت بالاتری دارند، رک‌های دیواری اما قیمت پایین‌تری دارند که ایمنی کمتر آن‌ها در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

نتیجه گیری

رک‌ها ابزاری هستند که هر چند ممکن است کاربری خانگی هم داشته باشند اما اصلی‌ترین کاربری آن‌ها استفاده در صنایع و مجوعه‌هایی است که تجهیزات شبکه و سیستم‌های کامپیوتری در آن‌ها بیشتر استفاده می‌شوند.

این ابزار را باید بر اساس نیاز خود خریداری کرد و اولین موضوع در نیازسنجی برای خرید آشنایی با تفاوت رک ایستاده رک دیواری و رک outdoor است.

البته راه ساده‌تری هم برای خرید این محصولات وجود دارد و استفاده از راهنمایی متخصصین مختلفی مانند متخصصین فعال در سایت آماد سیستم است. متخصصین سایت آماد سیستم، در کنار فروش تجهیزات شبکه و رک‌ها، مشتریان را برای خرید این محصولات به طور کامل راهنمایی می‌کنند.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574