آشنایی با تفاوت رک ایستاده و رک دیواری

خانه    بلاگ      آشنایی با تفاوت رک ایستاده و رک دیواری
تفاوت رک های ایستاده و رک دیواری

رک ایستاده و دیواری از نظر کاربرد، فضای قابل استفاده و… تفاوت‌هایی دارند. آشنایی با تفاوت رک ایستاده و رک دیواری برای خرید و استفاده از این وسیله اهمیت زیادی دارد به همین دلیل این مطلب را به بررسی تفاوت این دو نوع از رک‌های محافظت از شبکه اختصاص داده‌ایم.

جهت ارتباط با کارشتاسان فروش می توانید از طریق شماره تماس های زیر اقدام نمایید

امروزه بسیاری از کسب و کارها به تجهیزات شبکه نیاز دارند و با دلایل مختلف از آن ها استفاده می‌شود. نگهداری از تجهیزات شبکه مانند سوئیچ، کابل، سرور و… نیاز به محفظه ای فیزیکی دارد که این تجهیزات را از آلودگی، گرد و خاک و… دور نگه داشته و در یک فضای مشخص نگهداری کند.

رک‌ها بهترین وسیله برای مدیریت تجهیزات شبکه از نظر نگهداری، جابجایی ساده و تقسیم بندی آن‌ها هستند. این ابزار هم به صورت خانگی و برای تجهیزات شبکه اندک و هم به صورت صنعتی برای نگهداری از تعداد زیادی تجهیزات شبکه موجود می‌باشد. رک‌ها دارای انواع مختلفی هستند که رایج‌ترین آن‌ها رک ایستاده و رک دیواری است.

رک ایستاده چیست؟

رک ایستاده از نظر اندازه بزرگ و وزن نسبتا بالایی دارند. این رک‌ها صرفا کاربرد صنعتی دارند و در مشاغلی که تجهیزات شبکه در آن‌ها بسیار زیاد است، مورد استفاده قرار می گیرند. وزن این رک‌ها چیزی حدود 450 تا 500 کیلوگرم است و برای استفاده از آن‌ها نیاز به فضاسازی است.

برای جابجایی راحت در زیر رک‌های ایستاده چرخ تعبیه شده است تا به راحتی روی زمین کشیده شده و در محل مناسب خود قرار بگیرند. مزیت رک‌های ایستاده امکان دسترسی به محتویات آن ها از هر 4 طرف است.

 

این نوع از رک‌ها معمولا در بانک‌ها قابل مشاهده هستند. رک‌های ایستاده عموما جنس شیشه‌ای دارند اما گاهی اوقات از فلز، طلق پلاستیکی و… نیز ساخته می‌شوند. رک‌های ایستاده بسته به نوع ممکن است دارای 12 تا 48 عدد یونیت یا فضای جداسازی باشند که عمق هر کدام از آن ها 45 تا 100 سانتی متر می‌باشد.

علاوه بر بانک‌ها این تجهیزات در سازمان‌هایی که فعالیت آن‌ها با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت رک ایستاده و رک دیواری

رک دیواری چیست؟

رک دیواری یکی دیگر از انواع رک‌های کاربردی برای محافظت از تجهیزات شبکه است. اصلی‌ترین تفاوت رک ایستاده و رک دیواری در اندازه آن‌ها است. همان طور که از نام این نوع رک مشخص است، رک های دیواری سایز کوچک‌تری نسبت به رک‌های ایستاده دارند به حدی که به راحتی روی دیوار نصب می‌شوند.

ارتفاع رک‌های دیواری به گونه‌ای است که معمولا به 5، 6، 7 یا 9 یونیت تقسیم می‌شوند. هر یونیت چیزی حدود 5/5 سانتی متر ارتفاع دارد، بنابراین رکی که دارای 9 یونیت یا فضای نگهداری تجهیزات شبکه است تقریبا 46 سانتی متر ارتفاع دارد.

دیگر تفاوت رک ایستاده و رک دیواری در عمق آن‌ها است. با توجه به اینکه این رک‌ها روی دیوار نصب می‌شوند معمولا فضاسازی جداگانه ای در فضا ندارند، به همین دلیل در عمق های مختلف ساخته می‌شوند تا هر کاربر، بسته به نیاز و فضایی که در  اختیار دارد اندازه مناسب آن‌ها را خریداری کند. عمق رک‌هایی که از نوع دیواری هستند عموما 35، 45 و 60 سانتی متر است.

رک‌های دیواری کوچک‌تر با عمق کمتر حتی برای استفاده خانگی هم کاربرد دارند و امکان نگهداری انواع لوازم جانبی و تجهیزاتی که برای شبکه سازی در خانه از آن‌ها استفاده می‌شود، به وسیله آن‌ها وجود دارد.

تفاوت رک ایستاده و رک دیواری

اگر کسب و کار شما به گونه‌ای است که از تجهیزات شبکه زیادی در آن استفاده می‌شود، قطعا به رک نیاز دارید و اگر قصد خرید این ابزار را دارید ابتدا باید با تفاوت رک ایستاده و رک دیواری آشنا شوید تا بتوانید بهترین رک برای کسب و کار خود را انتخاب کنید. رک ایستاده و دیواری از نظرات زیادی تفاوت دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت رک ایستاده و رک دیواری از نظر کارایی

رک‌های ایستاده معمولا فضای بیشتری برای نگهداری تجهیزات دارند، این رک‌ها حداقل دارای 12 یونیک هستند، بنابراین امکان نگهداری تعداد بیشتری از تجهیزات شبکه در آن‌ها وجود دارد.

دیگر تفاوت رک ایستاده و رک دیواری از نظر مقاومت آن‌ها است. با توجه به اینکه رک ایستاده از نظر ابعاد بزرگ‌تر بوده و با متریال محکم‌تری ساخته می‌شود این ابزار برای نگهداری حساس‌ترین دیتاسنترها مناسب است. رک ایستاده را می‌توان برای نگهداری انواع تجهیزات شبکه سنگین استفاده کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های رک ایستاده و رک دیواری از نظر کارایی در محل استفاده آن‌ها است. رک دیواری معمولا در مجموعه‌هایی استفاده می‌شود که تجهیزات شبکه زیادی دارند. بانک‌ها، سازمان‌های بورسی و مالیاتی و… از جمله سازمان‌هایی هستند که استفاده رک در آن‌ها کاربردی‌تر است.

طرز استفاده دیگر تفاوت رک ایستاده و رک دیواری است. رک‌های دیواری برای استفاده صرفا روی دیوار نصب می‌شوند اما رک‌های ایستاده را می‌توان در هر جایی استفاده کرد. رک‌های ایستاده دارای چرخ هستند و این امکان وجود دارد که آن‌ها را روی زمین کشید و در محل مورد نظر قرار داد.

تفاوت رک ایستاده و رک دیواری از نظر ابعاد

همان طور که در توضیحات رک‌ها گفته شد، یکی از بارزترین ویژگی‌هایی که باعث تفاوت رک ایستاده و رک دیواری می‌شود، تفاوت ابعاد آن‌ها با یکدیگر است. رک دیواری اندازه کوچک و قابل حملی دارد و نهایتا دارای 12 یونیت است اما رک ایستاده گاهی تا 48 یونیت هم دارد و اندازه آن بسیار بزرگ و وزن آن بسیار زیاد است.

تفاوت رک ایستاده و رک دیواری از نظر ایمنی استفاده

رک‌های ایستاده و دیواری را می‌توان از نظر ایمنی استفاده هم به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. طبق این تقسیم بندی تفاوت رک ایستاده و رک دیواری به شرح زیر می‌باشد:

رک‌های ایستاده جنس بدنه محکم‌تری دارند، بنابراین برای استفاده در مجموعه هایی که احتمال آسیب دیدگی تجهیزات در آن ها زیاد است، انتخاب مناسب‌تری می‌باشند. رک‌های دیواری اما قابل حمل هستند و معمولا توصیه می‌شوند، تجهیزاتی که در آن‌ها نگهداری می‌شوند، کمتر از حداکثر توان آن‌ها باشد.

رک‌های ایستاده 4 طرفه هستند و از هر 4 جهت می‌توان تجهیزات را داخل آن‌ها قرار داد. هر 4 درب رک‌های ایستاده به قفل‌های محکم مجهز هستند و به دلیل بالا بودن تعداد تجهیزات همه درب‌ها به صورت توری تولید می‌شوند تا تهویه هوا در آن‌ها به سادگی صورت گیرد.

دیگر تفاوت رک ایستاده و رک دیواری، نوع باز شدن درب در رک‌های دیواری است. برخلاف رک‌های ایستاده، رک‌های دیواری از یک سمت روی دیوار سوار می‌شوند و از 2 طرف دیگر محفظه‌ای بسته هستند، بنابراین درب آن‌ها فقط از یک سمت و از جلوی رک باز و بسته می‌شود. البته در بعضی رک‌های دیواری که تعداد یونیت بیشتری دارند، ممکن است درب‌های جانبی هم دارای قفل و قابل باز شدن باشند.

رک‌های دیواری در ابعاد گسترده ای تشکیل می‌شوند و به دلیل قابلیت سیم کشی امکان اضافه کردن فن و شبکه تهیه هم در آن‌ها وجود دارد.

سخن پایانی

آشنایی با تفاوت رک ایستاده و رک دیواری کمک می‌کند که بهترین این نوع این وسیله را خریداری کنید. با توجه به اینکه کارایی هر کدام از رک‌های ایستاده و دیواری متفاوت هستند اگر قصد خرید این تجهیزات را دارید ابتدا به طور کامل در مورد این تفاوت‌ها تحقیق کنید و سپس با توجه به نیاز خود اقدام به خرید این ابزار کنید.

البته راهکار ساده‌تری هم برای خرید این وسیله با توجه به نیازهای کسب و کار وجود دارد و آن خرید از مجموعه‌هایی مانند آماد سیستم است که در کنار خرید، در زمینه کاربردها و ویژگی‌های هم توضیحات کاملی به مشتریان ارائه می‌دهند.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574