تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور چه می باشد ؟

خانه    بلاگ      تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور چه می باشد ؟

تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، سوال بسیاری از افرادی است که قصد خرید رک ، را برای محافظت و ساماندهی تجهیزات سرور ، مخابراتی و شبکه خود دارند . در این مقاله ما ضمن آشنایی شما با رک و انواع رک ، تفاوت های این سه را نیز برای شما شرح می دهیم .

تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور چه می باشد ؟-وب سایت آماد سیستم

رک چیست ؟

پیش از اینکه راجع به انواع رک و تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور صحبت کنیم ، بهتر است با رک و کاربرد آن آشنا شوید . معمولاً وقتی نام سیستم مخابراتی یا شبکه را می شنویم ، بلافاصله سیستمی از تجهیزات مانند روترها و سوئیچ‌ها با دسته‌ای از سیم‌های مخابراتی و شبکه را ، که از یک دستگاه به دستگاه دیگر متصل شده اند ، تصور می کنیم .

این تصور با وجود درست بودن ، کامل نیست ؛ زیرا ما با سیستم جامع تری به نام سرور نیز سر و کار داریم . یک سیستم شبکه برای مدیریت ، فعالیت و کنترل به سرور نیاز دارد . سیستم سرور همه فعالیت ها را همراه با روترها مانند روترها و سوئیچ ها برای ایجاد یک سیستم شبکه کامل کنترل می کند .

این تجهیزات در هر تعداد و حجمی که هستند برای این که به راحتی قابل دسترسی باشند ، حفاظت و ساماندهی شوند ، باید درون یک قفسه فلزی به نام رک قرار گیرند .

به بیان ساده رک ، کابینتی است که ، تجهیزات فوق را در خود جای می دهد . این قفسه ها با توجه به محیطی که در آن نصب می شوند ( فضای داخلی یا بیرونی ) از متریال مختلف فولاد ، آهن یا گالوانیزه ساخته می شوند ، متریال ساخت یکی از موارد اصلی در تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور می باشد ، که در ادامه مطلب به آن بیشتر می پردازیم .

وظیفه اصلی تمام رک ها اعم از ؛ رک ایستاده ، دیواری و اوت دور ( outdoor ) ، محافظت از دستگاه ها و سیم ها در برابر تأثیرات خارجی و به حداقل رساندن صدمات در کمین این تجهیزات می باشد .

رک ها در سه نوع رک دیواری ، ایستاده و اوت دور تولید می شوند ، که در ادامه مطلب انواع و تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک آوت دور را ، بررسی خواهیم کرد .

رک ایستاده چیست و چه ویژگی‌هایی هایی دارد ؟

پیش از اینکه تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک آوت دور ، را بررسی کنیم . بهتر است که بدانیم رک ایستاده چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ رک ایستاده ساختار بسیار ساده ولی قابلیت های فراوانی دارد . این رک یک کابینت ایستاده فلزی است که در زیر آن چهار چرخ برای حمل و نقل آسان تعبیه شده است و قادر به نگهداری تجهیزات شبکه و سرور در تعداد زیاد و وزن سنگین است .

دو پنل جلو و پشت این رک ، اغلب به صورت مشبک طراحی شده اند ، تا تهویه هوای مناسب درون آن ایجاد شود و گرمای ناشی از فعالیت تجهیزات بیرون برود و هوای تازه وارد رک شود .

اغلب رک ها برای خنک سازی محیط درون رک و تجهیزات به یک فن خنک کننده نیز مجهز هستند ، که از داغ شدن بیش از حد تجهیزات و خطرات ناشی از آن محافظت می کند . هر چه با ویژگی این رک آشنا تر باشیم ، پی بردن به تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، برای ما آسان تر است ؛ از این رو هر رک را با جزئیات کامل معرفی می کنیم .

پیرو مطالب بالا باید اضافه نمود که رک ایستاده در ابعاد مختلفی ( بر حسب یونیت بیان می شود ) ، وجود دارد . رک ایستاده معمولا در ارتفاع بلندتری از رک اوت دور و دیواری تولید می شود و سایزهای 36 ،42  و 55 یونیت ، متقاضیان بیشتری دارند .

این رک ها در محیط های داخلی و در دیتا سنترها ی امن قرار می گیرند ، با اینحال مجهز به قفل امنیتی هستند . تا به اینجای مطلب هنوز تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک آوت دور را درک نکرده ایم ، با خواندن ویژگی های رک دیواری و اوت دور ، به تفاوت ها پی می بریم .

رک دیواری چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

در ای بخش برای نزدیک شدن به درک تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، راجع به رک دیواری صحبت می کنیم . رک های دیواری وظایف مشابهی با رک های ایستاده دارند ، اما قادر به نگهداری تجهیزات کمی می باشند و در دفاتر کوچک نصب می گردند .

این رک ها ، در ابعاد مختلفی تولید می شوند ، دو سایز 6 یونیت و 9 یونیت کاربردی تر هستند . از آنجائیکه این رک ها روی دیوار نصب می شوند ، قادر به تحمل بار زیاد نیستند و برای تجهیزات کم و سبک طراحی شده اند . رک های دیواری نیز همانند رک ایستاده در فضای داخلی قرار می گیرند و دارای پنل های مشبک فلزی می باشند .

تا به اینجای مطلب تا حدی تفاوت میان دو رک دیواری ایستاده برای شما روشن شد ، اما برای درک تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، باید با رک اوت دور نیز آشنا شوید .

رک اوت دور چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

با خواندن ویژگی های رک اوت دور به تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور بیشتر پی می برید . رک اوت دور یا رک فضای باز بر خلاف دو نوع قبلی در فضای بیرونی نصب می گردد .

این نوع رک با ابعاد نسبتاً بزرگ و ساختار مستحکم ، اغلب توسط شرکت های شبکه مخابراتی ( شبکه اینترنت ، تلفن و … ) برای نگهداری دستگاه های کنترل اصلی استفاده می شود .

از آنجایی که این رک در فضای باز نصب می شود ، درهای آن ضخیم تر از دیگر پنل هاست و دارای قفل های امنیتی بسیار مطمئن و غیر قابل نفوذی است . همچنین این رک با ویژگی هایی چون مقاومت در برابر آتش و شرایط جوی شناخته می شود .

با خواندن این بخش از مطلب حتما تا حدی به تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، پی برده‌ اید . تفاوت اصلی آنها در محل نگهداری است ، اما در جزئیات تفاوت های بیشتری با هم دارند که در ادامه مطلب به آن می پردازیم .

تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور

حال به تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور می پردازیم . همانگونه که در مطالب بالا متوجه شدید ، رک ایستاده و دیواری اغلب در محیط های بسته و داخلی قرار می گیرند ؛ از این رو پنل های جانبی آنها اغلب باز و درهای مشبک دارند .

رک های اوت دور برخلاف دو نمونه بالا ، در فضای باز قرار می گیرند و درب ها و پنل های آنها کاملا بسته و مستور است ، تا از نفوذ شرایط جوی به داخل رک و دسترسی افراد مزاحم به تجهیزات درون آن ممانعت کنند .

نکته دیگر در تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، مربوط به ابعاد آنهاست . رک های دیواری در مقایسه با رک ایستاده و اوت دور سایز کوچکتری دارند و تجهیزات کمی را در خود جای می دهند . بزرگترین سایز این رک ها 12 یونیت است ، ولی رک های ایستاده و اوت دور ابعاد بزرگتری دارند . رک های ایستاده تا 55 یونیت نیز تولید می شوند ولی بزرگترین سایز یونیت اوت دور 42 یونیت است .

مورد اصلی در تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، جنس بدنه این رک هاست . رک های دیواری و ایستاده اغلب از بدنه فولادی ساخته می شوند و با توجه به اینکه از رطوبت ، تماس مستقیم خورشید و سایر شرایط جوی به دورند ، بدنه آنها مقاوم به این عوامل ساخته نشده است .

رک اوت دور از گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ ساخته می شود و در مقابل تمام شرایط جوی کاملا مقاوم است . برای بالا بردن مقاومت آن در برابر رطوبت و نور خورشید یک لایه رنگ ضد زنگ نیز روی آن کشیده می شود .

موردی دیگری که در تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور باید بررسی کرد ، ویژگی نفوذ ناپذیری این رک ها در برابر افراد مزاحم است . از آنجائیکه رک دیواری و ایستاده در دیتا سنتر و دفاتر امن قرار می گیرند ، اغلب دارای قفل های دیجیتالی یا مکانیکی هستند و امنیت کلی آن ها با امنیت دفاتر و مراکز داده حفظ می شود .

رک های اوت دور مجهز به قفل های امنیتی غیر قابل نفوذ و بسیار محکمی هستند ؛ زیرا این رک ها با مراکز مخابراتی مسافت طولانی دارند و هیچ نظارت مستقیمی بر روی آنها نیست .

از آنجایی که نصابان آن به نفوذ ناپذیری و قفل امنیتی آن اطمینان کامل دارند ، در گوشه و کنار پیاده رو ها ، خیابان ها ، فضای باز ادارات و کارخانه ها و …. ، نصب می شوند .

مورد آخر در تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور ، نوع تجهیزاتی است که درون این رک ها نگهداری می شود . رک های ایستاده با توجه به ظرفیت و استحکام بالا قادر به نگهداری انواع تجهیزات شبکه و سرو مانند روتر ، سوییچ ، مبدل ، مودم ، سیم ها و کابل ها و …. می باشند .

رک های دیواری قابل به نگهداری تجهیزات شبکه سبک هستند و رک های اوت دور نیز تجهیزات مخابراتی را در وزن ها‌و تعداد مختلف ، نگهداری می کنند .

تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور چه می باشد ؟-وب سایت آماد سیستم

در پایان

امیدواریم که با خواندن این مقاله با تفاوت میان رک ایستاده ، رک دیواری و رک اوت دور آشنا شده باشید . این مقاله توسط تیم مهندسی آماد سیستم نگاشته شده است تا زمان انتخاب هر رک ، آگاهانه تر تصمیم گیری کنید .

شرکت آماد سیستم از تولید کنندگان معتبر ، این محصول در انواع و ابعاد مختلف است و تمام متعلقات و تجهیزات جانبی رک را نیز با کیفیت بالا تولید می کند . تمام محصولات این شرکت از مواد درجه یک ، مطابق با استاندارد‌های جهانی و با تکنولوژی های روز جهان ساخته می شوند .

این برند برای دسترسی راحت مشتریان به محصولات و رضایت آنها از خرید ، تمام محصولات خود را با قیمت تولید به صورت کلی و جزئی در فروشگاه آنلاین خود به سراسر ایران عرضه می‌کند .

مقالات پیشنهادی

رک سرور

رک لابراتواری

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574