نکاتی که در زمان خرید و نصب رک دیواری باید به آن ها دقت کنید

خانه    بلاگ      نکاتی که در زمان خرید و نصب رک دیواری باید به آن ها دقت کنید

یکی از مهمترین تجهیزات در شبکه انواع رک می باشد که ما در این مقاله می خواهیم به شما کمک کنیم تا مهمترین نکات را در زمان خرید و نصب رک دیواری را بیاموزید.

جهت ارتباط با کارشتاسان فروش می توانید از طریق شماره تماس های زیر اقدام نمایید

مطمئناً شما نمی توانید بدون اینترنت، برق و غیره در شرکت خود فعالیت  کنید. اما شاید تصمیم بگیرید برای سازماندهی و ساختار شبکه‌های خود از یک رک استفاده کنید. اما خرید و نصب رک دیواری به همین راحتی نیست و آگاهی خاص خود را طلب می‌کند. اکنون ما توضیح می‌دهیم که برای بهبود عملکرد ساختمان خود چگونه این محصولات را خریداری و نصب کنید.

معرفی قفسه برای خرید و نصب رک دیواری

رک کابینتی با پایه و سازه فلزی است که هدف اصلی آن قرار دادن کلیه سیستم‌های کامپیوتری و مخابراتی مورد نیاز شرکت ها یا سازمان های محل نصب است. این رک ها جایی‌هستند که سرورها، سوئیچ ها، روترهای حرفه ای، سرورهای NAS، DAS، منابع تغذیه بدون وقفه (UPS) و البته تمام کابل کشی‌های شبکه برای ارائه خدمات مختلف به شبکه محلی در آن ذخیره می‌شوند.

در حال حاضر، هر شرکتی که حداقل تجهیزات را از طریق کابل متصل کند، یک سوئیچ با 24 پورت یا بیشتر خواهد داشت. یک سوئیچ رکابی حرفه‌ای که باید در یکی از این رک‌ها نصب شود. اگر سرور دارید همین اتفاق می‌افتد، اگر سرور برجی یا NAS دارید، می‌توانید آن را با سینی‌های ثابت یا متحرک در رک قرار دهید.

انواع رک برای خرید و نصب رک دیواری

در رک‌ها همیشه تمامی ابعاد استاندارد شده به‌طوری که هر وسیله‌ای که قرار است در آن نصب کنیم (سوئیچ، روتر، سرور NAS، یو پی اس) سازگار بوده و مشکلی نخواهد داشت.

این رک‌ها در بعضی موارد دارای کناره‌های قابل جابجایی هستند که برای دسترسی آسان به کناره‌های وسایلی که نصب می‌کنید طراحی شده‌اند. می‌توانیم آن‌ها را با درهای شیشه‌ای (جلو) بخریم تا بدون نیاز به باز کردن درب به خوبی ببینیم داخل آن چیست.

خرید و نصب رک دیواری

همچنین دارای درب‌های فلزی سوراخ‌دار برای تسهیل جریان هوا و خنک کردن کافی تجهیزات داخل هستند. در نهایت امکان خرید و نصب رک‌‌ دیواری دو دری را نیز دارید این ایده آل است تا در هنگام باز شدن  در نیمی از فضا را اشغال کنند. می‌توانید این نوع محصولات را در مکان‌هایی که فضای زیادی وجود ندارد مانند اتاق های کوچک، راهروها قرار دهید

ابعاد یک قفسه رک دیواری را چگونه انتخاب کنیم؟

قفسه‌ها دارای ابعاد استاندارد شده به صورت افقی هستند، اما می‌توانند بلندتر یا کوتاهتر باشند. حتی می‌توانند عمق بیشتر یا عمق کمتری داشته باشند. اکنون  می‌خواهیم ارتفاع قفسه‌ها، عرض و همچنین عمق را در خرید و نصب رک دیواری بررسی کنیم.

ارتفاع

در مورد ابعاد قفسه‌ها در  زمان خرید و نصب رک دیواری، اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم ارتفاع است که با واحدی به نام U اندازه گیری می شود. این “U” برابر با 1.75 اینچ یا 44.45 میلی متر است. تمام تجهیزات مانند روترها یا سوئیچ ها باید همیشه ارتفاعی معادل 4.4 سانتی متر داشته باشند تا دقیقاً مانند U باشند و بتوانند تجهیزات را بدون مشکل داخل رک قرار دهند. در مورد سرورها،

ارتفاع رک دیواری

آنها معمولاً 2U و حتی بیشتر را اشغال می‌کنند، اما همیشه برای یافتن ارتفاع آن در مضرب U اندازه‌گیری می‌شوند. به این ترتیب، بسته به مدل مورد نظر ما می‌توانیم قفسه‌هایی را پیدا کنیم که دارای ارتفاع 22U، 42U یا بیشتر هستند.

عرض

در ادامه مطلب خرید و نصب رک دیواری به بررسی عرض رک دیواری می پردازیم ، با توجه به عرض، معمولا قفسه‌ها  19 اینچ (عرض 48.26 سانتی متر) هستند زیرا ما همیشه فضایی برای سیم کشی جانبی و “دیوارهای” خود کابینت نیاز داریم.

همچنین قفسه‌هایی با عرض 800 میلی‌متر وجود دارد، اما هنوز هم قفسه‌های 19 اینچی مناسب‌تر هستند. آن‌ها اجازه می‌دهند تا 10 سانتی‌متر از هر طرف اضافه کرده و مدیریت کابل‌کشی شبکه تا حد زیادی تسهیل کنیم. همچنین با این ابعاد عبور از تمام شبکه کابل‌کشی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

عمق

بسته به اینکه قرار است کدام سرور یا تجهیزاتی را نصب کنیم، به عمق بیشتر یا کمتری نیاز داریم. به همین دلیل، بهتر است قبل از خرید و نصب رک دیواری، اندازه سرورهایی را که قبلا خریداری کرده ایم، مشاهده کنید، زیرا اگر کابینتی با عمق کم داشته باشیم، ممکن است مناسب نباشند.

به‌عنوان یک توصیه کلی، تجهیزات با عمیق‌ترین سایز باید حدود 15 سانتی متر کمتر از قفسه‌ای باشد که می خواهیم بخریم تا مدیریت کابل ها (برق، داده و غیره) تسهیل شود. یعنی همیشه باید “باقی مانده” در فضای داخلی قفسه وجود داشته باشد تا هنگام مدیریت سیم کشی مشکلی نداشته باشید.

اهمیت استفاده از رک دیواری

از رک استفاده می‌شود تا تمامی تجهیزات شبکه و سیستم های کامپیوتری اصلی (عمدتا سرورها) در یک مکان مناسب جای داده شوند. اگر همه سیستم‌های رایانه‌ای را در یک کابینت رک داشته باشیم، می‌توانیم مداخلات را راحت‌تر انجام دهیم. شبکه‌ها را به هم متصل کنیم و حتی زیرساخت‌هایی را که در حال حاضر داریم گسترش دهیم.

یکی دیگر از نقاط قوت خرید و نصب رک دیواری این است که به ما این امکان را می‌دهد که برای همه تجهیزات تهویه  مناسبی فراهم کنیم. اکثر کابینت‌ها دارای فن هایی در بالا هستند تا هوای گرم تولید شده در داخل را خارج کنند، علاوه بر این معمولاً درها برای تسهیل عبور هوای سرد به داخل قفسه و خروج هوای گرم در جلو و پشت سوراخ دارند.

مشخصات یک رک کامل

یکی از مهمترین نکات در خرید و نصب رک دیواری مشخصات رک است ، یک قفسه کامل باید تمام موارد زیر را داشته باشد.

  • UPS، داشتن منبع تغذیه بدون وقفه برای جلوگیری از قطع برق و از دست دادن اطلاعات ضروری است.
  • سرورها، در وسط رک باید سرورهایی را که در اختیار داریم قرار دهیم، این سرورها می‌توانند برای نسخه‌های پشتیبان، ذخیره سازی و غیره باشند.
  • روترها، اگر رک ما باید با شبکه اصلی CPD ارتباط داشته باشد، طبیعی است که یک روتر یا سوئیچ در اینجا برای اتصال شبکه‌ها داشته باشیم.
  • Patch panel، این به ما امکان می‌دهد سیم کشی شبکه را به درستی سازماندهی کنیم. البته در بین U های مختلف (واحد اندازه گیری در رک ها) می‌توانیم اجزای مختلفی را برای ایجاد فاصله بین سرور و روتر قرار دهیم. به عنوان مثال می‌توانیم یک نوار برق اضافی در وسط قرار دهیم و البته موارد خیلی بیشتر.

چرا رک را باید به صورت دیواری خریداری کنیم؟

ما به طور عمده دو نوع رک داریم، مدل کف و مدل دیوار. بسته به نیاز و بودجه خود می‌توانیم یک نوع رک را انتخاب کنیم. همچنین بسیار مهم است که بدانیم رک را کجا قرار می دهیم، زیرا رکهای دیواری بسیار کوچکتر از رک‌های روی زمین هستند. علاوه‌ بر این باید لوازم جانبی قفسه‌ها را با هدف تسهیل در نصب و مدیریت کلیه سیم کشی‌ها در نظر بگیریم. این نوع رک‌ها به ما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را روی میز یا مستقیماً روی دیوار، به عنوان قفسه قرار دهیم.

اگر فقط برای نصب سوئیچ و روتر به رک نیاز داریم خرید و نصب رک دیواری گزینه بسیار خوبی است. زیرا قیمت بسیار پایینی دارد و برای مراکز آموزشی، مدارسی که نیازی به اتصال زیاد ندارند، خانه های خانگی و غیره ایده آل هستند. این نوع رک‌ها نسخه “مینی” قفسه‌های کف بوده، اما همچنان کاملا معتبر هستند زیرا تمام ابعاد استاندارد را دارند. البته این نوع رک ها را می توان روی زمین هم قرار داد.

لوازم جانبی در خرید و نصب رک دیواری

هنگامی که ما یک رک دیواری می‌خریم، معمولاً با حداقل لوازم جانبی برای نصب صحیح سیستم‌های مختلف رایانه همراه هستند. با این حال، ممکن است لازم باشد لوازم جانبی بسیار دیگری را نیز خریداری کنید که به آنها اشاره می‌کنیم.

  • سینی های ثابت یا کشویی

به طور معمول اکثر تجهیزاتی که ما در رک نصب می‌کنیم «رکاب‌پذیر» هستند، اما ممکن است یک UPS یا یک سرور NAS با فرمت برج داشته باشیم و بنابراین نتوانیم آن را به درستی نصب کنیم. برای نصب این نوع تجهیزات و حتی قرار دادن مانیتور و کیبورد در داخل قفسه برای انجام مداخلات محلی، استفاده از سینی ضروری است. این سینی‌ها سازه‌های فلزی هستند که در کناره‌های رک نصب می‌شوند و از سرور، مانیتور یا هر دستگاه رایانه دیگری پشتیبانی می‌کنند.

  • پانل خالی

در ادامه مطلب خرید و نصب رک دیواری پانل خالی را بررسی می کنیم ، این پنل به ما این امکان را می‌دهد که یک یا چند U از قفسه را بپوشانیم، به گونه‌ای که در داخل یک “سوراخ” داشته باشیم. کاری که آن انجام می‌دهد، پوشاندن فضاهای استفاده نشده است. در واقع یک پنل کاملا مشکی است که همه چیز را در پشت رک پوشانده است.

  • حلقه های توزیع کابل

این نوع از لوازم جانبی ضروری است. اگر می‌خواهید کابل ها را در داخل رک مرتب کنید حلقه های توزیع کابل به ما این امکان را می‌دهد که به راحتی کابل های مختلف شبکه و فیبر را عبور دهیم تا بهترین نظم ممکن را داشته باشیم. باید در نظر داشته باشیم که در داخل یک رک مقدار زیادی کابل کشی خواهیم داشت. هم کابل شبکه و هم کابل فیبر که به سوییچ های مختلف، روترها، پچ پنل ها و غیره می‌رود.

سخن پایانی

بسیاری از شما در مراکز پردازش داده ها (CPD)، شرکت های کوچک و متوسط و حتی دفاتر، کابینت‌های فلزی را دیده‌اید که داخل آن‌ها سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌های ارتباطی اصلی هستند قرار گرفته است.

به این کابینت‌ها، کابینت کامپیوتر یا به سادگی رک می‌گویند و راهی هستند که می‌توان با خیال راحت تمام تجهیزات را در شرکت‌ها ذخیره کرد. با آن‌ها در صورت نیاز به مداخله، تمام سیم کشی‌ها را سفارشی کرد. البته در صورتی که خرید و نصب رک دیواری را اصولی  و با توجه به حجم تجهیزات انجام دهید. در این راستا می‌توانید برای خرید بهترین رک‌های دیواری و تجهیزات جانبی شبکه می‌توانید به وب سایت آماد سیستم مراجعه کنید.

 

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574