راهنمای انتخاب کابینت سرور

خانه    بلاگ      راهنمای انتخاب کابینت سرور

با پیشرفت علم و گسترش تکنولوژی ، نیاز به حفظ اطلاعات در قالب داده نیز ، به یک نیاز اساسی تبدیل شده است . سرور این امکان را برای رفع این نیاز اساسی بشر ، ایجاد کرده است . در مطلب راهنمای انتخاب کابینت سرور ، ابتدا به تعریف سرور می‌پردازیم . تمامی اطلاعات و داده‌های مهم ، از وب سایت‌ها تا فایل‌های شخصی ، در سرور ذخیره می‌شوند .

برای نگهداری از سرور و تجهیزات آن ، به رک سرور یا کابینت سرور نیاز است . در این مطلب ، با توجه به اهمیت کابینت سرور ، جامع‌ترین راهنمای انتخاب کابینت سرور را برای شما آماده کرده‌ایم . با ادامه مطلب همراه ما باشید .

 

راهنمای انتخاب کابینت سرور-وب سایت آماد سیستم

رک یا کابینت سرور چیست ؟

تا اینجای مطلب راهنمای انتخاب کابینت سرور ، از اهمیت سرور مطلع شدیم که ، در واقع سرور مغز و اساس سیستم‌های کامپیوتری است که تمامی اطلاعات مهم را درون خود ذخیره می‌کند . برای حفظ و نگهداری سرور و تجهیزات آن ، به یک محفظه‌ای نیاز است که این محفظه کار حفاظت از سرور را بر عهده می‌گیرد .

این محفظه باید دارای شرایط مخصوصی باشد و بر اساس استانداردهای تولید رک ساخته شده باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن ، از سرور محافظت به عمل آورد . به این محفظه رک یا کابینت سرور می‌گویند .

در سازمان‌ها و ادارات مهم که با اطلاعات وسیعی سروکار دارند ، نمی‌توان تجهیزات شبکه مانند سرور ، روتر و غیره را آزاد و بدون محافظ رها کرد ، بنابراین وجود یک رک یا کابینت سرور برای نگهداری از تجهیزات شبکه بسیار مهم است ، که برای تهیه آن نیاز به یک راهنمای انتخاب کابینت سرور ، می‌باشد .

انواع رک یا کابینت سرور

برای اینکه به نکات مهم راهنمای انتخاب کابینت سرور بپردازیم ، نیاز است تا انواع کابینت‌های سرور یا رک‌ها را بشناسیم . رک‌های سرور در چند مدل ساخته می‌شوند .

رک ایستاده ، معمولا در مرکز شبکه قرار می‌گیرند و از بالا و پایین ورودی کابل دارند . همچنین ، این رک‌ها قابلیت باز شدن از چهارطرف را دارند و ارتفاع آن‌ها از ۱۶ یونیت تا ۴۴ یونیت متغیر است . تعداد فن نصب شده در رک‌های ایستاده ، به طور پیش فرض یک فن است اما قابلیت ارتقا تا ۴ فن را نیز دارا هستند .

رک دیواری ، به انواعی از رک گفته می‌شود که قابلیت نصب شدن بر روی دیوار را دارند . این رک‌ها معمولا دارای قابلیت باز شدن از چند جهت هستند و در ارتفاع‌های ۶ الی ۱۲ یونیت ساخته می‌شوند .

برای استقرار تجهیزات سیسکو و پسیو مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آنجایی که می‌توان آن‌ها را در بالاترین قسمت نصب کرد ، دارای سطح دسترسی کم‌تری نیز هستند . علاوه بر این انواع قفل‌های ریتال ، اثر انگشتی و‌کارتی بر روی این مدل رک‌ها نصب و تعبیه می‌شود .

در ادامه مطلب راهنمای انتخاب کابینت سرور ، به معرفی تمامی نکات مهم برای قبل از خرید رک یا کابینت‌های سرور اشاره خواهیم کرد .

نکات انتخاب کابینت سرور

از آنجا که رک و یا کابینت سرور ، در حفظ و نگهداری تجهیزات شبکه نقش بسزایی دارد ، راهنمای انتخاب کابینت سرور ، می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید این وسیله بسیار مهم باشد . در ادامه به بیان نکات جامع خرید و انتخاب رک یا کابینت سرور می‌پردازیم ؛

  • تشخیص نوع رک مناسب : اولین مورد از راهنمای انتخاب کابینت سرور ، مربوط به تشخیص رک مناسب است . پیش از خرید باید از نوع رک مورد نیاز اطمینان پیدا کنید . رک خریداری شده باید دارای فضای کافی باشد تا بتواند تجهیزات را به طور ایمن درون خود جای دهد . رک دیواری ، رک ایستاده و برخی اوقات رک‌های روباز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند .

البته لازم به ذکر است که سایز رک باید صحیح انتخاب شود . گاهی اوقات ، خرید رک‌های بزرگ علاوه بر اینکه فضای بیشتری را بیهوده و بی مصرف می‌گذارد ، باعث اتلاف هزینه نیز می‌شود . برعکس اگر رک کوچکی خریداری کنید ، ممکن است در آینده مجبور شوید رک دیگری را خریداری کنید .

  • واحد توزیع برق مناسب : یکی دیگر از نکات راهنمای انتخاب کابینت سرور ، نوارهای برق اختصاصی ، معمولا در پشت رک‌ها نصب می‌شوند . برخی اوقات لازم است تا تمامی تجهیزات شبکه قرار داده شده درون رک به یک سیستم واحد توزیع برق استفاده کنند ، تا یک جریان ثابت و پایدار برق برای تمامی این تجهیزات ، تامین شود .

بنابراین باید یک واحد توزیع برق یا PDU مناسب برای رک‌ها انتخاب کنید ، تا در صورت لزوم بدون مشکل بتوانید برق مورد نیاز را تامین کنید .

  • بررسی و برآورد صحیح هزینه : گاهی اوقات با یک بررسی صحیح و تهیه گزارشی از لیست رک‌ها و کابینت‌های موجود در بازار ، می‌توان رک‌های مناسب و ایده آل را با یک قیمت بسیار مناسب و اقتصادی پیدا و خریداری کرد .
  • تهویه و گردش هوا درون رک : هنگام خرید رک و یا کابینت سرور ، به نحوه گردش هوا درون رک‌ها دقت کافی کنید . وجود درب‌ها و کف توری شکل ، باعث می‌شود تا جریان هوا به شکل مناسبی درون رک گردش داشته باشد تا تجهیزات شبکه همواره خنک بمانند و در شرایط گرمای شدید دچار آسیب دیدگی نشوند .
  • امنیت رک یا کابینت سرور : یکی از نکات مهم راهنمای انتخاب کابینت سرور ، دقت به امکانات امنیتی رک‌ها در هنگام خرید آن‌هاست . کابینت سرور باید دارای قفل باشد تا سطح دسترسی به تجهیزات مهم شبکه به حداقل ممکن و حتی به صفر برسد .

برخی رک‌ها یا کابینت‌های سرور دارای قفل‌های کارتی ، بیومتریک هستند تا سطح امنیت آن‌ها به بالاترین سطح ممکن برسد .

  • ارتفاع رک یا کابینت سرور : یکی از نکات دیگری که در هنگام خرید رک باید به آن توجه کرد ، ارتفاع رک است . قبل از خرید رک ، اگر به ارتفاع مکان در نظر گرفته شده برای رک دقت نکنید ، ممکن است ارتفاع رک خریدار شده بسیار بیشتر از ارتفاع مکان مورد نظر باشد . سایز رک‌ها را با واحدی به نام یونیت می‌سنجند .
  • رک‌های پیچ و مهره‌ای : در تولید رک‌ها ، گاهی اوقات از پیچ و مهره استفاده می‌شود که امکان باز کردن پیچ و مهره‌ها در هنگام جا به جایی وجود دارد .

شاسی برخی دیگر از رک‌ها ، جوش داده شده است که هنگام جا به جایی ممکن است عرض رک از عرض چارچوب بیشتر باشد که نتوان آن را از درب چارچوب رد کرد ، که در این مورد اتصالات پیچ و مهره گزینه بهتری هستند .

  • آستانه تحمل وزن رک : وزن تجهیزات و به خصوص یو پی اس گاهی اوقات بسیار سنگین می‌شود . در این موارد بهتر است تا با کمی هزینه بیشتر ، رک‌هایی با مقاومت بالا و چارچوب مستحکم‌تری خریداری کنید . زیرا ، کابینت‌های سرور ضعیف به مرور دچار خمیدگی می شوند و توانایی نگه داشتن تجهیزات را از دست می‌دهند .
  • انتخاب و خرید برند با کیفیت : با خریدن رک‌هایی از یک برند معتبر ، در صورت خراب شدن ، به راحتی می‌توان از ضمانت آن استفاده کرد و ضمن اینکه ، قطعات آن به راحتی پیدا می‌شوند .

تمامی این نکات یکجا در قالب راهنمای انتخاب کابینت سرور جمع آوری شده تا شما به هنگام خرید رک یا کابینت‌های سرور ، اطلاعات کافی و جامعی داشته باشید .

قیمت خرید رک یا کابینت سرور

در این قسمت از مطلب راهنمای انتخاب کابینت سرور ، به بررسی عوامل موثر بر قیمت رک‌ها یا کابینت‌های سر‌ور می‌پردازیم . با ما همراه باشید .

قیمت دلار و ارز را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل موثر بر قیمت رک‌ها دانست . زیرا ، اکثر قطعات رک وارداتی می‌باشند و با نوسانات ارز ، قیمت رک‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند .

برند رک بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد . برندهای شناخته شده و‌معتبر ، با تولید رک‌های بسیار با کیفیت و از قطعات وارداتی گران قیمت ، دارای رک‌های گرانقیمت‌تری نیز هستند .

سایز و ابعاد رک بر قیمت نهایی آن نیز اثر می‌گذارد به طوری که رک‌ها یا کابینت‌های بزرگتر دارای قطعات و تجهیزات بیشتری نیز هستند و در نتیجه از قیمت بالاتری نیز برخوردارند .

داشتن کیت فن و یا داشتن امکان نصب و تعبیه کیت فن بر روی رک ، از عوامل موثر بر افزایش قیمت رک می‌باشد . به طوری که با داشتن تعداد فن‌های بیشتر قیمت رک نیز بالاتر خواهد بود .

به عنوان آخرین نکته از راهنمای انتخاب کابینت سرور ، باید ذکر کنیم که قیمت رک از عوامل مهم بر انتخاب رک و یا کابینت سرور است . اما می‌توان با بررسی بیشتر ، رک‌های با کیفیت اما با قیمت بسیار مناسبی تهیه و خریداری کرد .

کلام پایانی

در این مطلب سعی بر آن شد تا تمامی نکات مهم خرید کابینت سرور را در قالب راهنمای انتخاب کابینت سرور جمع آوری کنیم تا هنگام خرید رک ، به یک راهنمای جامع دسترسی داشته باشید .

آماد سیستم به عنوان یکی از تولید کننده‌های برتر رک و کابینت سرور ، دارای سابقه درخشان در تولید این محصولات است و پیرو شعار تکیه بر استانداردها و کیفیت‌های جهانی است .

تمامی رک‌های آماد سیستم ضمن اینکه دارای استانداردهای جهانی هستند ، تمامی نکات و موارد مهم راهنمای انتخاب کابینت سرور ، که در این مطلب ذکر شد را دارند . شما ضمن اینکه می‌توانید از کارشناسان آماد سیستم در زمینه خرید رک مشاوره کسب کنید ، با خیالی آسوده می‌توانید بهترین رک‌ها را از آن‌ها نیز تهیه و خریداری نمایید .

مقالات پیشنهادی

رک لابراتوری ایستاده 27 یونیت

رک ایستاده ۲۷ یونیت عمق ۸۰ عرض ۶۰

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574