راه اندازی اتاق سرور

خانه    بلاگ      راه اندازی اتاق سرور
راه اندازی اتاق سرور

آیا می دانید اتاق سرور چیست؟ بلی در همین محیط است، که اطلاعات بسیار مهم یک سازمان یا نهادی نگهداری می شود. پس اگر که راه اندازی اتاق سرور به درستی انجام نشود، قطعاً اطلاعات شما به باد فنا خواهد رفت. حال اگر که این اتفاق اُفتد، برای شما بسیار هزینه بَر بوده و گاهی اوقات هم غیر قابل جبران می باشد.

گاهاً این اتاق ها سرویس هایی گوناگون به خارج از مجموعه نیز ارائه می نماید. پس اگر که در اجرای آنها دقّت عمل کافی صورت نگیرد، شما از نظر مالی متضرر شده و همچنین تلاش کاربران و کارمندان شما بی نتیجه خواهد ماند. پس این مطلب ما را از دَست ندهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

اتاق سرور چگونه باید اجراء شود!

برای راه اندازی اتاق سرور استانداردهایی وجود دارد و شما باید مراحل گفته شده در ادامه مطلب را قدم به قدم پیش روید. اگر که شما به نکات مربوطه توجه نداشته باشید و استانداردها را نادیده بگیرید، به نتیجه ای درست نمی رسید. پس حتماً در این راستا از افراد متخصص و ماهر کمک بگیرید. همچنین به نکات گفته شده در طول این مطلب از آماد سیستم توجه کنید؛

  • اوّلین کار طراحی اتاق سرور است!
  • عملیات ساخت اتاق سرور آغاز می شود.
  • سیستم برق و سایر تأسیسات پیاده سازی می شود.
  • سیستم های کنترلی و همچنین امنیتی نصب خواهند شد.
  • در این مرحله عملیات کابل کشی به صورت تخصصی انجام خواهد شد.
  • حال در اینجا تجهیزات اتاق سرور به صورت تمام و کمال نصب خواهد شد.
  • و در پایان کاری که انجام می شود، پیاده سازی سیستم های نرم افزاری است.
اتاق سرور چگونه باید اجراء شود!

اتاق سرور چگونه باید اجراء شود!

اتاق سرور طراحی می شود!

بلی، طراحی یکی از مهم ترین قسمت های راه اندازی اتاق سرور است. در واقع اجرای کلّیه ی عملیات بعدی از روی همین نقشه ها انجام خواهد شد. پس از متخصصان بخواهید، این مرحله را به خوبی انجام دهند! ما به شما این اطمینان خاطر را می دهیم، اگر که عملیات طراحی را به خوبی انجام ندهیم، هزینه پرداخت شدهِ شما را باز می گردانیم.

ما ابتدا باید نیازهای خود را مشخص بنماییم. درون این اتاق چه اتفاقاتی باید اُفتد! چه سرویس هایی قرار می باشد، داخل اتاق نام برده شده تأسیس بشود؟ اطلاعاتی که داخل این اتاق قرار دارد، چه بوده و حجم آنها به چه مقدار است؟ ارتباط موجود میان تجهیزات موجود و بیرون از مجموعه به چه حالت است. و بسیاری از موارد دیگر باید در راه اندازی اتاق سرور مورد توجه باشد!

البته شما باید به یک نکته دیگر هم توجه داشته باشید. این مسئله که در آینده داخل این اتاق چه تغییراتی رُخ خواهد داد؟ آیا گسترش پیدا می کند؟ پس حتماً در طراحی به گسترش احتمالی آن دقّت کنید. اکنون نوبت به انتخاب تجهیزات مورد نیاز رسیده است. شما باید در انتخاب آنها به باکیفیت بودنشان توجه داشته باشید. هم به کارآیی که برای شما خواهند داشت و هم به بودجه ای که در راستای خرید دارید.

در واقع با توجه به این تجهیزات است، که راه اندازی اتاق سرور به بهترین حالت ممکن پیش خواهد رفت. چرا که فضای مورد نیاز برای راه اندازی مشخص شده و تعداد رک ها محاسبه می شود! در نهایت با توجه به اطلاعات حاصله اندازه اتاق سرور تعیین می گردد.

یک فضایی مناسب برای راه اندازی دیتا سنتر و اتاق سرور انتخاب کنید!

اکنون طراحی جهتِ راه اندازی به گونه ای کامل انجام شده و نیازِ ما مشخص شده است. حال زمان آن رسیده که مکان دیتا سنتر و اتاق سرور تعیین شود. شما در چه سطحی مشغول به فعالیت می باشید؟ آیا دیتا سنتر می باشد و یا اتاق سرور؟ اهمیت این مسئله برای شما تا چه حد است؟ دو استاندارد در این زمینه وجود دارد، که یکی Standard Tia942  بوده و دیگری Bicsi است.

امکان دارد، در نحوه اجرای این اتاق ها محدودیت هایی وجود داشته باشد! گاهی هم امکان ساختن مکانی جدید برای راه اندازی اتاق سرور وجود نداشته باشد. در چنین موقعیت هایی باید یک اتاق انتخاب بشود، که نزدیک ترین شرایط را به استانداردهای لازمه داشته باشد. در واقع ساختنِ چنین فضاهایی هزینه بَر بوده و نقل و انتقال آنها نیازمند صرف هزینه هایی بالاست.

راه اندازی دیتا سنتر و اتاق سرور

راه اندازی دیتا سنتر و اتاق سرور

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

 

به مرحله ساخت اتاق سرور می رسیم!

آیا قرار است، یک ساختمانی جدید برای این کار ساخته بشود؟ یا آنکه اتاقی در اختیار متخصصان ما قرار بگیرد؟ اگر که قرار بَر ساخت یک اتاق جدید باشد، ابتدا محاسبات مربوط به محیط جدید انجام خواهد شد. حال اگر که یک اتاق در اختیار متخصصان قرار بگیرد، باید بررسی های لازم انجام بشود. اینکه آیا اتاق مشخص شده دارای شرایط لازم برای راه اندازی اتاق سرور است!

بعد از کاملِ شدنِ ساختمان مورد نظر یا مشخص شدنِ یک اتاق آماده، عملیات داخلی و ساخت اتاق سرور آغاز خواهد شد. اگر که درون آن اتاق لوازمی اضافی وجود داشت، چون؛ پارکت یا کمد دیواری آنها باید به بیرون از این فضا انتقال پیدا کند. اگر که لوله آب از قسمت بالایی یا دیوارها عبور داده شده باشد، آنها مسدود خواهد شد. سیم برق هم از این فضا جمع می شود.

·         توجه به درب اتاق سرور

درب یعنی ورودی اتاق! امکان دارد، چنین فضاهایی دارای یک و یا چندین عدد درب باشد. شما باید در راه اندازی اتاق سرور از درب هایی مستحکم در مقابل آتش سوزی و سرقت بهره گیرید. اگر که در ارتباط با شیوه کنترل آنها می پرسید، به صورت سیستم کنترل تردد می باشد. درب باید باکیفیت بوده و به سهولت باز یا بسته بشود. البته نصب درب هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

·         قسمتِ دیوار اتاق

این قسمت از اتاق ها دربرگیرنده دیوار اصلی و کاذب است. اوّلین کاری که برروی دیوارها انجام می شود، بنابر نیاز اصلاح می گردد. اگر که داخل اتاق پنجره وجود داشت، آنها باید برداشته شود و جای‌شان پُر بشود. چنانچه که نیاز بود، عملیات تقویت دیوارها در راه اندازی اتاق سرور نیز انجام خواهد شد. امکانِ استفاده از لایه های ضد آتش هم وجود دارد. بعد از آنکه لوله ها و کابل کشی انجام شد، پشم سنگ کار شده و دیوار کاذب مورد استفاده قرار می گیرد.

·         کفِ اتاق سرور

اگر که در این قسمت منافذی وجود داشت، پُر خواهند شد. می توان جهتِ خروج جریان الکتریسیته و تکمیل منافذ از کفپوش اپوکسی بهره گرفت. بعد از آن باید از کفِ کاذب استفاده نمود. البته این قبیل از کف ها باید از تحمل وزن بالایی برخوردار باشند، تا به هنگام ورود تجهیزات گوناگون حالت اوّلیه خود را از دَست ندهند.

·         توجه به سقف اتاق

برای آنکه به کابل ها صدماتی نرسد، شما باید در راه اندازی اتاق سرور از نوعِ کاذب استفاده بنمایید. البته باید این قسمت از اتاق دارای برخی از ویژگی ها باشد. یکی از این ویژگی ها مقاومت در برابر آتش سوزی و رطوبت می باشد!

·         چاه ارت

یک چاه به نامِ چاه ارت درون این اتاق ایجاد می شود. میزان آن بایستی زیر دو اهم بوده و کاملاً استاندارد باشد.

حال به مرحله سیستم برق رسانی و تأسیسات می رسیم!

حال عملیات مربوط به انتخاب یک اتاق یا ساخت آن محل انجام شده است و ما به مرحله سیستم برق رسانی و تأسیسات رسیده ایم. امکان دارد، که بخشی از این کار همزمان با عملیات ساختمانی صورت بگیرد. توجه داشته باشید، که این بخش دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و اگر به نادرستی انجام شود، آسیب هایی غیر قابل جبران به تجهیزات وارد می کند.

·         نصب تابلو برق

در راه اندازی اتاق سرور بنابر نیازِ شما طراحی و نصب تابلو برق صورت می گیرد. شاید بپرسید، که کارآیی تابلو برق چیست! در واقع همین وسیله است، که کنترل کلّیه ادوات برقی را برعهده دارد. به همین دلیل بایستی در ساخت آن به وجودِ استانداردهای لازم توجه بشود.

·         عملیات کابل کشی

ابتدا باید نوعِ کابل مشخص شده سپس جدای از شبکه برروی سینی کابل و لدر قرار بگیرد. در اجرای این نوعِ از اتاق ها بایستی کابل ها استاندارد بوده و دارای قطری مناسب باشد.

·         کابل کشی ساخت یافته

در این نوعِ از کابل کشی ها باید ابتدا طرح تهیه بشود. البته توجه به استانداردها و مقررات در راه اندازی اتاق سرور و کابل کشی ها اهمیت شایانی دارد. اگر که در این زمینه دقّت عمل کافی نباشد، قطعاً اُفت سرعت و قطعی ارتباطات رُخ خواهد داد.

·         یو پی اِس

شما باید از یو پی اِس مناسب برای این قبیل از اتاق ها استفاده بنمایید. چنانچه که این وسیله به صورت اشتباه انتخاب بشود، قطعاً نباید عملکردی درست از آن انتظار داشته باشید.

·         ژنراتور

اگر که برق شهری قطع بشود، نیاز به ژنراتور معنا می یابد. در زمانِ انتخاب این وسیله ابتدا باید میزان برق مصرفی توسطِ قطعات مختلف محاسبه گردد.

·         خرید سیستم روشنایی

شما می توانید، در راه اندازی اتاق سرور از تایل اِس اِم دی استفاده کنید. چرا که هم مصرف پایینی داشته و هم حرارت تولید نمی کند. حال پنل مناسب با توجه به فرمول ها و محاسبات دقیق انتخاب می شود.

·         سیستم سرمایشی

شما باید اتاق سرور را کاملاً سرد نگاه دارید، تا به تجهیزات شما هیچ گونه آسیبی نرسد! شما بایستی بهترین سیستم های سرمایشی را برای این فضا انتخاب بنمایید. اگر که این سیستم توسطِ شما خریداری نشود، به دلیل حرارت بسیار تولیدی از جانبِ تجهیزات صدمات جدی بدان ها وارد خواهد شد.

·         سیستم ارت

بلی، در انتخاب سیستم ارت شما باید دقّت عمل بالایی داشته باشید. به وجود آمدنِ جریانات الکترونیکی ناخواسته و مضر موجب ورودِ صدمه به تجهیزات درون اتاق می شود. پس در راه اندازی اتاق سرور بایستی سیستم ارتینگ اتاق سرور در قسمتِ کفِ اتاق انجام بشود. در نهایت تمامی آنها به چاه ارت خواهد رسید.

حال به مرحله سیستم برق رسانی و تأسیسات می رسیم!

حال به مرحله سیستم برق رسانی و تأسیسات می رسیم!

از نظر امنیت و کنترل اتاق

شما باید از نظر امنیت و کنترل هم برخی از جوانب را مد نظر قرار بدهید. ما به این نکات در ادامه متن می پردازیم؛

·         برخورداری از سیستم اعلان و اطفاء حریق

اگر که خدای نکرده درون اتاق سرور آتش سوزی رُخ دهد، بالطبع تمامی اطلاعات شما هم از بین خواهد رفت. پس حتماً در راه اندازی اتاق سرور به وجود این سیستم ها با دقّتِ به متراژ و دیگر پارامترها توجه بنمایید.

·         وجودِ دوربین های مدار بسته

این دوربین ها هستند، که تمامی اتفاقات درون اتاق سرور را برای ما به نمایش می گذارند. پس حتماً به وجود این وسیله درون اتاق ها توجه داشته باشید.

طریقه راه اندازی سیستم نرم افزاری

حال که تجهیزات در کنار یکدیگر چیده شده است، نوبت به تنظیم سیستم نرم افزاری می رسد. یعنی کنترل و تنظیم روترها همچین میکرو سوئیچ ها، نصب کردنِ انواعی از سیستم عامل ها و نصب تمامی نرم افزارهای مورد نیاز و…! پس شما باید در راه اندازی اتاق سرور به وجودِ نرم افزارها توجه داشته باشید.

وجودِ سیستم پشتیبان گیری بسیار حیاتی است!

بلی، شما باید سیستم پشتیبان گیری را تهیه بنمایید. ولی چرا! درست است، درون این محیط ها با توجه به استانداردها احتمال بروز حادثه کاهش پیدا می کند. ولی هیچ وقت به نقطه صفر نمی رسد! به دور از باور نيست، که گاهی یک وسیله خراب بشود! حال شما می توانید، برای حفظ اطلاعات خود از این سیستم ها کمک بگیرید. در واقع این سیستم ها با توجه به اطلاعات شما طراحی شده و قابل اجراء هستند.

سخن آخر

بلی دوستان عزیز ما، اکنون شما آگاه شده اید، که راه اندازی اتاق سرور کاری بسیار دشوار است. در واقع برای آنکه بتوان از اطلاعات یک مجموعه به خوبی محافظت کرد، بایستی تمامی تلاش در ساختِ این محیط ها به کار گرفته شود.

بنابراین وجودِ افراد ماهر و باتجربه در اینجاست که معنا می یابد. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از خود در آماد سیستم برای شما مفید بوده باشد. البته در صورت وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه شما می توانید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574