رک شبکه چیست؟

خانه    بلاگ      رک شبکه چیست؟
رک شبکه چیست؟

رک شبکه، پایه و اساس شبکه‌های کامپیوتری است. تجهیزات شبکه در این محفظه نگهداری می‌شوند. استفاده از رک شبکه می‌تواند باعث سازماندهی، نظم و زیبایی اتاق سرور گردد و صد البته که موجب دسترسی راحت به تجهیزات شبکه و حفظ امنیت آن‌‌ها نیز می‌‌گردد.

در این مقاله می خواهیم به سوال رک شبکه چیست؟ پاسخ دهیم. دوستان عزیز با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با رک شبکه بهتر آشنا شوید.

اقسام رک شبکه

رک شبکه دارای چندین قسمت مهم است.

·         پنل‌های شبکه (Network Patch Panels) :

پنل‌های شبکه، ابزاری ضروری برای ایجاد یک شبکه کارآمد و منظم هستند. رک‌ها به شما کمک می‌کنند تا کابل‌های شبکه را مرتب و منظم نگه دارید و آن‌ها را به تجهیزات شبکه متصل کنید.

·         ریل رک شبکه:

این قطعه برای نصب سرورها در داخل رک شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. ریل رک قابل جابجایی هست و امکان کشیدن سرور به خارج از رک را فراهم می‌کند تا بدین طریق درب رویی سرور قابل دسترسی باشد.

·         دماسنج رک:

آیا می دانید نقش دماسنج در رک شبکه چیست؟ دماسنج، دمای داخل رک را اندازه‌گیری و اعلام و از آسیب رسیدن به تجهیزات شبکه جلوگیری می‌کند. دماسنج می‌تواند به راحتی به فن‌های موجود در رک شبکه متصل گردد و کنترل دمای داخل رک را بر عهده دارد.

·         درب رک (Rack Doors) :

درب رک معمولاً برای محافظت از تجهیزات شبکه در قسمت جلوی رک قرار می‌گیرد. این درب، جلوی آسیب دیدن تجهیزات داخل رک شبکه را می‌گیرد.

·         اتاق رک:

نقش اتاق رک در شبکه رک چیست؟ این محل باید از نظر فیزیکی و محیطی به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که از خطرات احتمالی مانند آتش سوزی و دمای بالا محافظت کند. رک باید دارای سیستم خنک کننده باشد تا دمای درون آن تحت کنترل باشد و تجهیزات به درستی کار کنند.

به صورت کلی می توان گفت رک شبکه، تجهیزات شبکه را سازماندهی و مدیریت و از آن‌ها در برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت می‌کند.

کاربرد رک شبکه

کاربرد رک شبکه چیست؟ رک شبکه به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجهیزات را به صورت صحیح و منظم نگهداری کنند و همچنین امکان جابجایی آن‌ها را در صورت نیاز فراهم می‌کند. رک شبکه در محیط‌هایی مانند دیتاسنترها، مراکز خدمات مشتری و سازمان‌های تحصیلی بسیار مفید است.

همچنین رک ‌های شبکه در محیط ‌های مختلف دیگری کاربرد دارند. در مراکز داده که نیاز به تجهیزات فراوان دارند، رک‌های شبکه برای مدیریت تجهیزات استفاده می‌شوند. همچنین حتی در محیط‌های کوچک و اداری، رک ‌های شبکه بهینه ‌سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

رک شبکه به طور کلی سه نوع متفاوت دارد که عبارتند از:

·         رک ‌های فریم باز

این رک‌ها برای استقرار و مدیریت تجهیزات شبکه و کابل‌های آن‌ها کاربرد دارند.

·         رک ‌های کابینتی:

این رک‌ها برای دسترسی آسان به تجهیزات داخل رک طراحی شده‌اند. از دو در، یک پانل جانبی قابل جابه‌جایی و چهار ریل نصب عمودی قابل تنظیم برای این منظور استفاده شده است. رک‌های کابینتی برای مکان‌هایی که امنیت در آنها یک نگرانی جدی است، ایده‌آل هستند.

·         رک های دیواری:

این گزینه اغلب برای صرفه‌ جویی در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. رک‌های دیواری در دو نوع فریم باز و کابینتی تولید می‌شوند.

اکنون با کاربرد رک شبکه چیست؟ آشنا شدید. در ادامه مقاله می خواهیم در مورد انتخاب یک رک شبکه منحصر به فرد چند نکته مهم را به شما بگوییم تا در هنگام خرید به آنها توجه داشته باشید.

 

کاربرد رک شبکه

چگونه یک رک شبکه مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک رک شبکه مناسب، چندین عامل مهم وجود دارد:

·         برند:

اکثر رک‌های موجود در بازار، تولید برندهای ایرانی هستند، این رک‌ها معمولا از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردارند. برندهای معروف در این زمینه وجود دارند که هر کدام انواع مختلفی از رک ‌های دیواری و ایستاده تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رک دیواری

·         محل قرارگیری:

اهمیت محل قرار گیری در رک شبکه چیست؟ رک‌ ها از نظر محل قرارگیری به دو دسته‌ داخلی و بیرونی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال اگر فضای مورد استفاده شما لابراتوار است، باید از رک‌های لابراتواری با تعداد یونیت‌های مختلف استفاده کنید.

  • قدرت:

رک‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تمام تجهیزات مورد نیاز برای عملکرد مستقل آنها را در خود داشته باشند.

 

چگونه یک رک شبکه مناسب انتخاب کنیم؟

مراحل نصب رک شبکه

برای نصب رک شبکه، مراحل زیر را دنبال کنید:

·         انتخاب رک مناسب:

اهمیت انتخاب رک مناسب در رک شبکه چیست؟ ابتدا باید نوع رک مناسب را انتخاب کنید. برخی از رک ‌ها برای ارگان‌ها، بانک ‌ها و ادارات طراحی شده‌اند و بیشتر مناسب هستند. این نوع رک معمولاً 4 فن دارد که یکی از آن‌ ها ثابت است.

·         استفاده از پیچ ‌و مهره:

پیچ ‌و مهره برای نصب کردن روتر و پچ پنل کاربرد دارد. این ابزار معمولاً شامل آچارخور و چهارسو هستند که برای رک شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

·         نگهداری از کابل ‌ها:

نقش نگهدارنده کابل در رک شبکه چیست؟ با استفاده از ابزاری به نام نگهدارنده کابل، کابل‌ها و سیم ‌های رک شبکه نظم پیدا می‌کنند. این کار باعث می‌شود فضای رک نا‌منظم نشود و تشخیص کابل‌ها راحت‌تر باشد شوند.

·         نصب پاور ماژول:

برای فراهم شدن انرژی، تجهیزاتی که داخل رک شبکه قرار دارند، از ابزاری به نام پاور ماژول استفاده می‌گردد. این وسیله به صورت فلزی ایجاد می‌شود و در دو نوع افقی و عمودی موجود است.

·         نصب فن:

به خاطر تولید شدن گرمای زیاد توسط تجهیزات داخل رک شبکه، استفاده از فن برای جلوگیری کردن از خراب شدن تجهیزات حساسی مانند سرور ضروری است.

 

مراحل نصب رک شبکه

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله که در مورد رک شبکه چیست؟ متوجه شدید که رک شبکه یک ساختار است که برای نگهداری و نصب تجهیزات شبکه کاربرد دارد. این تجهیزات می‌توانند شامل سرورها، سوئیچ‌ها، روترها و دستگاه‌های دیگر شبکه باشند.

رک شبکه به عنوان یک مکان مرتبط و مدیریت شده برای این تجهیزات عمل می‌کند که امکان دسترسی آسان و مدیریت بهتر را فراهم می‌کند.

رک ‌های شبکه به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: رک‌های فریم باز و رک‌های کابینتی. رک‌های فریم باز که یک طرف آن‌ها باز است و برای قسمت هایی که جریان هوا لازم می باشد استفاده می گردد. رک‌های کابینتی به دو نوع چهارپایه و دوپایه تولید می‌شوند و برای قسمت هایی که امنیت بسیار مهم است مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی بیشتر در مورد رک شبکه چیست؟ می توانید با مشاروان مجرب ما در تماس باشید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574