سیم کشی پریز شبکه

خانه    بلاگ      سیم کشی پریز شبکه
سیم کشی پریز شبکه

در این مقاله شما را با نحوه سیم کشی پریز شبکه آشنا می کنیم. از آنجایی که پریز شبکه بر خلاف سایر پریزها دارای سیم های بسیاری است؛ از این رو سیم کشی و نصب آن با سایر پریزها تفاوت دارد و بسیاری افراد نمی دانند اینهمه سیم را باید چگونه متصل کرد.

البته با وجود اینکه پریز شبکه دارای سیم های زیادی است، اما سیم کشی پریز شبکه و نصب این سوکت بسیار ساده است و با پیروی از دستورات ما در این مقاله به سادگی می توان این پریزها را نصب کرد.‌

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آشنایی با پریز شبکه

آشنایی با پریز شبکه

در نخستین بخش از مقاله پیش از اینکه به نحوه سیم کشی پریز شبکه بپردازیم، شما را با پریز شبکه آشنا می کنیم. پریز شبکه را می توان به عنوان یک رابط ارتباطی تعریف کرد، که به دو فرایند مختلف اجازه می دهد، تا با یکدیگر گفتگو و تبادل اطلاعات کنند. این پریز در شبکه برای ایجاد ارتباط بین کاربر و وب سایت عمل می کند.

به بیان دیگر پریز یا سوکت وب یک فناوری است، که به شما امکان می دهد یک اتصال تعاملی برای تبادل پیام های آنلاین ایجاد کنید. با استفاده از این پریز یک اتصال در شبکه بین سرور و مشتری (مرورگر) ایجاد می شود. برخلاف پروتکل HTTP، سوکت‌های وب اجازه جریان داده دو طرفه را می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت که این فناوری منحصربه‌فرد است.

امروزه پریزهای شبکه در قالب API تولید می شوند. در این حالت، آنها به طور مستقل در رابطه با شبکه کار می کنند تا برنامه ها سریعتر و بدون دخالت پروتکل TCP/IP با هم ارتباط برقرار کنند. حال که با پریز شبکه آشنا شدید، برای آشنایی با سیم کشی پریز شبکه در بخش های بعدی مقاله با ما همراه شوید.

تماس بگیرید

 

انواع کابل شبکه

در این بخش از مقاله نیز برای درک بهتر سیم کشی پریز شبکه در مورد انواع کابل شبکه صحبت می کنیم. انواع کابل شبکه عبارتند از؛

·         کابل کواکسیال

کابل کواکسیال می تواند داده ها را تا 10 مگابیت در ثانیه (Mbps) انتقال دهد. معمولاً توسط ارائه دهندگان اینترنت برای اتصال شبکه محلی خانه به اینترنت استفاده می شود. این کابلی است که به روتر شما متصل می شود. ‌همچنین از آنجایی که انتقال فرکانس های بسیار بالا را امکان پذیر می کند، از این کابل به طور گسترده برای انتقال تصاویر به تلویزیون نیز استفاده می شود.

·         کابل جفت پیچ خورده

این کابل شبکه به طور گسترده در شبکه های محلی مورد استفاده قرار می گیرد، این نام را به این دلیل دریافت کرده است؛ زیرا از چهار جفت کابل تشکیل شده که با یکدیگر در هم تنیده شده اند. این بدان معناست که این کابل کمتر دچار تداخل الکترومغناطیسی می شود.

این کابل بر خلاف کواکسیال می تواند در توپولوژی هایی استفاده شود، تا همه دستگاه ها به طور همزمان با هم ارتباط برقرار کنند. همچنین می توان از آنها برای اتصال تجهیزات شبکه مانند هاب ها و سوئیچ ها استفاده کرد. سیم کشی پریز شبکه مجهز به این نوع کابل است که عملیات نصب پریز را کمی دشوار می کند.‌

نحوه سیم کشی و نصب پریز شبکه

بسیاری از متخصصان در دنیای برق با دیدن یک کابل شبکه با هشت هادی سردر گم می شوند و اولین سوالی که برایشان پیش می آید این است که، این همه هادی ها را کجا وصل کنیم. راه حل بسیار ساده تر از چیزی است که به نظر می رسد، فقط از الگوی اتصال روی پریز پیروی کنید، که معمولاً این دستور العما روی بدنه پریز شبکه چاپ می شود. با پیروی از این دستور راهنما نحوه سیم کشی پریز شبکه بسیار راحت خواهد بود.

همچنین هنگام اتصال سیم به پریز شبکه رعایت استاندارد شبکه ای که مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بسیار مهم است؛ زیرا پریز ها و کابل ها در استاندارد A و استاندارد B قابل استفاده هستند.

استفاده از هر دو استاندارد امکان پذیر است، اما یک نکته را باید در کابل کشی پریز شبکه به کار ببرید وان این است، که اگر استاندارد A را انتخاب کنید، باید در تمام نقاط سوکت شبکه و کابل ها استفاده شود. اگر الگوی B را انتخاب کنید نیز باید همین اتفاق تکرار شود.

برای اتصال هادی کابل شبکه به این پریز باید چند مرحله را به طور متوالی دنبال کنید، این مراحل در زیر شرح داده شده است؛

  • اولین مرحله این است، که کانکتور را از سوکت خارج کنید، این قطعه در پشت پریز قرار دارد و وسط آن سوراخ است.
  • در مرحله بعد با در دست داشتن کابل شبکه و کانکتور جدا شده از سوییچ، باید کابل را از سوراخ کانکتور عبور دهید. در مرحله بعد بخشی از محافظ پلاستیکی را از کابل شبکه بر می داریم.

نحوه سیم کشی و نصب پریز شبکه

کابل شبکه از هشت هادی تشکیل شده است، که به جفت با رنگ یکسان تقسیم می شوند، اما یک هادی در یک جفت تیره و دیگری روشن است. در بعضی از کابل ها جفت هادی ها یک رنگ هستند. کابل های شبکه همیشه در چهار رنگ سبز، زرد، آبی و قهوه ای عرضه می شوند.‌

  • حال باید مطابق با نمودار عملیات سیم کشی پریز شبکه را انجام مطابق با الگوی A یا B دهید‌. پس از برداشتن روکش کابل باید سیم های هر رنگ را مطابق با الگو روی کانکتور وصل کنید.

در پایان این مبحث باید افزود که، مدل های مختلفی پریز شبکه در بازار وجود دارد که رنگ سیم های آنها متفاوت است و گاهی دارای سیم بدون پوشش هستند، برای نصب آنها فقط برچسب روی جعبه یا پریز را چک کنید، در یک نمودار ساده تمامی مراحل سیم کشی پریز شبکه برای شما شرح داده شده است.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت آماد سیستم شما را با نحوه سیم کشی پریز شبکه آشنا کردیم. اگر برای نصب انواع تجهیزات شبکه ازجمله پریز آن نیاز به راهنمایی مشاوره دارید، به سایت آماد سیستم مراجعه کنید و از کارشناسان ما راهنمایی های لازم را بگیرید.

این سایت توسط شرکت آماد سیستم از تولید کنندگان انواع رک شبکه و متعلقات آن تأسیس شده است، علاوه بر راهنمایی برای نصب تجهیزات شبکه، انواع رک شبکه را نیز در این سایت بدون دخالت واسطه با قیمت تولید به فروش می رساند.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574