آشنایی با مزایای استفاده از رک دیواری

خانه    بلاگ      آشنایی با مزایای استفاده از رک دیواری

توصیه می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مزایای استفاده از رک دیواری با ما در آماد سیستم همراه شوید.

جهت ارتباط با کارشتاسان فروش می توانید از طریق شماره تماس های زیر اقدام نمایید

ممکن است شما تمایل داشته باشید، تجهیزات، اطلاعات و سرورهای موجود در دیتا سنتر خود را به سبک و سیاقی اصولی نظم بخشید.

گویا مایل هستید علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا و منظم و حفظ شرایط امنیتی داده‌ها، دسترسی به اطلاعات در راستای ارائه خدمات را آسان سازید. قطعاً این‌گونه کارِ شما به آسانی پیش خواهد رفت.

در این هنگام لازم خواهد بود شما شیوه‌های سنتی و غیر استاندارد نگهداری از اطلاعات و محتوا را کنار بگذارید و از رک‌هایی با قابلیت بیان شده در قسمت زیرین را مورد استفاده قرار بدهید.

بیایید کمی در ارتباط با رک و کاربرد آن در شبکه با همدیگر سخن بگوییم. سپس در ارتباط با مزایای استفاده از رک دیواری آنچه که لازم است بیان داریم.

نگاهی به رک در شبکه

یکی از مواردی که در دسته تجهیزات پسیو شبکه محفظه‌هایی به رنگ سیاه که داخل آن‌ها تجهیزاتی چون؛ سوییچ، روتر و سرور یا‌… نگهداری می‌گردد را اصطلاحاً رک گویند‌.

از این محفظه جهت نگهداری و محافظت و متمرکز گردیدن دیگر تجهیزات شبکه بهره‌گیری می‌شود.

کلّیه‌ی نودهای شبکه با کابل به قسمتِ پشتی این محفظه وارد می‌شود و به تجهیزاتی که داخل آن قرار دارد، وصل می‌گردند. عرض یک رک معمول نوزده اینچ می‌باشد.

استفاده از رک دیواری

این عدد، استاندارد تمامی تجهیزات شبکه بوده و جهت قرار گرفتن داخل رک طراحی گردیده‌اند که اصطلاحاً رکمونت نام‌گذاری می‌شود.

ارتفاع و عمق رک شبکه

ارتفاع یک رک نیز بنابر تعداد یونیتی که دارد متنوع خواهد بود. براساس استاندارد هریک یونیت 1.7 اینچ و یا 4.4 سانتی‌متر می‌باشد.

از این جهت به عنوان نمونه یک سوییچ دو یونیتی ارتفاعی برابر با 8.8 سانتی‌متر دارد‌.

بنابراین براساس این استاندارد ارتفاع رک موردنیاز ما بنابر تعداد دستگاه‌هایی که بهره‌گیری می‌کنیم، اندازه‌گیری خواهد شد.

البته باید این مسئله را در نظر داشته باشید که برای تجهیزات احتمالی بعدی، نیز گردش هوای میان تجهیزات هم یونیت‌های را در نظر بی‌انگاریم.

عمق رک‌ها هم از جمله فاکتورهای انتخاب رک مناسب می‌باشد.‌ رک‌های متداول حاوی 45 الی 60 سانتی‌متر عمق است.

البته برخی از نمونه‌های موجود دارای عمق 80 یا 100 سانتی‌متر می‌باشد. شما می‌توانید بنابر تجهیزاتی که می‌خواهید مورد استفاده قرار دهید آن‌ها را انتخاب کنید.

بررسی کاربرد رک در شبکه

ممکن است که از نظر شما در شبکه‌های کوچک هزینه نمودن برای تهیه رک چندان منطقی به نظر نرسد.

لذا با بررسی کاربرد و مزیت‌های استفاده از رک ترغیب به بهره‌گیری از آن می‌شوید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که در شبکه‌های بزرگ چاره‌ای به غیر از استفاده نمودن از رک نخواهید داشت.

پیش از بررسی مزایای استفاده از رک دیواری بهتر است شما را به گونه‌ای کلّی با کاربرد رک آشنا کنیم.

مزایای استفاده از انواع رک دیواری

مهم‌ترین کاربردها و مزایای استفاده از رک در شبکه

  • با بهره‌گیری از رک در شبکه فضای مناسبی برای تجهیزات شبکه مهیا خواهید ساخت. این‌گونه تجهیزات به نهایت کارایی خود خواهند رسید.
  • ممکن است شما از اطلاعات مهمی داخل سرورهای خود نگهداری کنید. گاهی هم نیاز داشته باشید که سرویس شما بدون هیچ‌گونه قطعی سرویس‌دهی کند.

در این هنگام ملزم به استفاده از رک خواهید بود! چرا که خطاهای انسانی ممکن است منجر به از بین رفتن اطلاعات شود.

  • رک موجب افزایش طول عمر تجهیزات شما خواهد شد. زیرا با بهره‌گیری از آن تجهیزات شما کمترین جابه‌جایی را در طول فعالیت خود دارند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از رک دیواری

ما تا به این قسمت از مطلب خود تلاش نمودیم شما را با رک در شبکه و مزیت های رک در کل آشنا بنماییم.

حال زمان آن فرا رسیده است شما را با مهم‌ترین مزایای استفاده از رک دیواری آشنا کنیم. بهتر است در ادامه‌ی این نوشتار با ما همراه باشید.

صرفه جویی در فضای مورد استفاده:

ما نخستین مزایای استفاده از رک دیواری را می‌توانیم در صرفه جویی فضای کاربری نام ببریم. چرا که رک دیواری برروی دیوار نصب می‌گردد‌.

‌ پس فضایی را درون اتاقِ شما و برروی زمین اِشغال نخواهد کرد. به عبارتی شما با نصب در قسمتِ مناسب رک دیواری به نوعی هیچ‌گونه فضای کاربری را از دست نخواهید داد.

سهولت نصب و راه‌اندازی رک دیواری:

مورد دیگر که می‌توانیم بازگو کنیم، نصب و راه‌اندازی این قبیل از رک‌ها است. رک دیواری غالباً آسانتر از دیگر رک‌ها نصب شده و قابل راه‌اندازی است.

گرچه که لازم است چون نصب هرگونه وسیله‌ای دیگر به جوانبِ احتیاط و استاندارد در عملیاتِ نصب رک دیواری توجه نمود.

کنترل و تنظیم دمای تجهیزات:

اگر که دفترِ کار شما در دمای مناسبی به سَر می‌برد، بنابراین وجودِ سروری که در بیرون از یک محفظه تخصصی نگهداری می‌گردد، مشکلی رقم نمی‌زند.

همچنین با استفاده از فنِ رک مناسب و نیز سنسورهای حرارتی می‌توانید دمای مطلوب تجهیزات را در هر موقعیتی مهیا سازید.

دسترسی راحت به تجهیزات:

یکی دیگر از مزایای استفاده از رک دیواری در دسترسی راحت به تجهیزات خلاصه می‌شود. شما در بدین صورت به هنگام نیاز می‌‌توانید دسترسی آسان به سرور را تجربه کنید.

از سویی دیگر، طی مواردی می‌توان با نصب رک در مکان‌هایی مناسب، از دسترسی سایرین به تجهیزات پیش‌گیری کرد.

جهاتِ اقتصادی ماجرا:

در کنارِ تمامی مزایای استفاده از رک دیواری این نوعِ از رک‌ها اغلب مقرون به صرفه‌تر از دیگر گزینه‌ها هستند.

حال آن‌که قیمت انواع دیگر رک از دو تا سه برابر قیمت شروع می‌شود. بنابراین شما با بودجه‌ای مناسب می‌توانید یک رک باکیفیت برای خود تهیه کنید.

نکته‌ای بسیار مهم جهت تهیه رک دیواری

رک دیواری در انواع سبک و برندها در بطن بازار دیده می‌شود. به لحاظ اندازه این قبیل از رک‌ها غالباً از چهار یونولیت شروع و به 26 یونولیت می‌رسند.

حال شما می‌توانید رک سفارشی سازی شده را برای خود تهیه کنید‌. به این ترتیب که اندازه و نوع رک را متناسب با نیازِ خود معین دارید.

نتیجه گیری

محافظت از سرورها به روشی سازمان یافته و اصولی بسیار مهم بوده و الزامی است. به انجام رساندن این کار نه تنها محیط کاری را منظم و مرتب نگه‌ می‌دارد، بلکه از سرور شما در برابر صدمات احتمالی هم مراقبت می‌کند.

بنابراین با توجه به مزایای استفاده از رک دیواری آن‌ها نیز نه فقط در شرکت کوچک خانگی و یا کسب و کار، بلکه برای تمامی مشاغل جهتِ استفاده ایده‌آل است.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده از آماد سیستم در ارتباط با مزیت‌های رک دیواری برای شما مفید بوده باشد.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574