مواردی که باید قبل از تجهیز دیتا سنتر بدانید

خانه    بلاگ      مواردی که باید قبل از تجهیز دیتا سنتر بدانید
مواردی که باید قبل از تجهیز دیتا سنتر بدانید

داده ها و اطلاعاتی که توسط شرکت ها و سازمان ها تولید می شوند، روز به روز افزایش می یابند. این حجم از اطلاعات را باید به نحوی مدیریت و ذخیره سازی کرد تا از پراکندگی و از بین رفتن آن ها جلوگیری شود. به همین دلیل است که آن ها را در مرکز داده یا دیتا سنتر نگه داری می کنند. اگر در صدد راه اندازی دیتا سنتر هستید بهتر است قبل از آن، به موارد و نکاتی که در این مقاله می پردازیم، توجه بفرمایید .

راه اندازی دیتا سنتر

زمانی که یک شرکت یا سازمان دیتا سنتر راه اندازی می کند در واقع تمامی اطلاعات و برنامه های مهم و ضروری خود را در مکانی امن قرار می دهد. با متمرکز کردن داده ها در این مرکز، ذخیره سازی، پردازش و دیگر عملیات مهم به راحتی بر روی داده ها انجام می شود. با نگه داری اطلاعات در دیتا سنترها، از نابودی و آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری خواهد شد.

انواع دیتا سنتر یا مرکز داده کدام است؟

طبقه بندی دیتا سنتر ها بر اساس مقیاس های مختلفی انجام می شود، به عنوان مثال بر اساس این که متعلق به یک سازمان اند و یا چند سازمان، نحوه قرار گرفتن آن ها در سایر دیتا سنترها چگونه است، فناوری که در ذخیره سازی و … اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد و غیره تقسیم بندی می شوند. در ادامه ما دیتا سنتر ها را به چهار دسته تقسیم بندی می کنیم.

دیتا سنتر سازمانی Enterprise data centers

در این تقسیم بندی، دیتا سنتر توسط خود شرکت و برای اهداف سازمانی و استفاده کاربران شرکت راه اندازی می شود.

دیتا سنتر با خدمات مدیریت شده Managed services data centers

در این تقسیم بندی، یک سازمان تجهیزات مورد نیاز را خریداری و راه اندازی نمی کند بلکه از طرف شرکت دیگر که در این زمینه فعال است، تجهیزات را اجاره می کند. در این صورت شرکت ارائه دهنده، تمامی خدمات را مدیریت می نماید.

Colocation data centers

در این روش، سازمان از شرکت ارائه دهنده فقط اقدام به خرید فضا می کند. در دیتا سنتر Colocation، سرور ها، فضاهای ذخیره سازی و فایروال ها توسط شرکت خریداری و مدیریت می شود و شرکت ارائه دهنده منابع زیرساختی مانند ساختمان، cooling، امنیت، پهنای باند و … تهیه می کند.

دیتا سنتر ابری Cloud data centers

در این روش اپلیکیشن ها و داده ها به وسیله یکی از ارائه دهنده های خدمات عمومی Cloud مانند Google، IBM و Amazon میزبانی خواهند شد.

کاربرد دیتا سنتر چیست؟

کاربرد دیتا سنتر مانند رک شبکه زیاد است اما از آن ها می توان به این مورد اشاره کرد که در سازمان ها دیتا سنتر از برنامه ها پشتیبانی کرده و خدمات مورد استفاده را ارائه می دهند. در واقع خدماتی که دیتا سنتر ها ارائه می دهند به نوع فعالیت سازمان بستگی دارد که برخی از این خدمات عبارتند از:

  • Big data و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • ارائه خدمات مرتبط با ایمیل
  • ذخیره سازی، مدیریت، backup و recovery اطلاعات
  • مدیریت معاملات اینترنتی و با حجم بالا
  • تامین جریان برق انجمن هایی با بازی آنلاین

با توجه به میزان افزایش اطلاعات تعداد دیتا سنتر ها افزایش یافته و میزان پیشرفت آن ها نیز زیاد می شود.

هزینه راه اندازی دیتا سنتر چقدر است؟

برای تعیین قیمت نهایی راه اندازی دیتا سنتر عوامل مختلفی تاثیر گذار است به همین دلیل نمی توان عدد ثابتی را برای آن در نظر گرفت. با توجه به نوع دیتا سنتری که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد این قیمت متفاوت می شود. به عنوان مثال تقسیم بندی هایی که برای انواع دیتا سنتر در بالا نام بردیم همگی دارای قیمت های متفاوتی می باشند. اگر دیتا سنتر را خودتان راه اندازی نمایید تجهیزات مورد نیاز، بر قیمت دیتا سنتر موثر است.

در صورتی که فضای خود را اجاره نمایید میزان مصرف برق و تجهیزات پشتیبان بر قیمت دیتا سنتر تاثیر گذار خواهد بود. مکان و تجهیزاتی که اجاره می کنید، عوامل زیرساختی مانند: متراژ، تهویه مطبوع، شرایط آب و هوایی شهری که در آن قرار دارید، کیفیت و میزان تجهیزات، پهنای باند، مسائل مربوط به نگه داری، هزینه کارگر فنی، مارک تجاری ارائه دهنده و … همگی مواردی هستند که بر قیمت دیتا سنتر تاثیرگذار می باشند.

نحوه ساخت دیتا سنتر چگونه است؟

ساخت یک دیتا سنتر برای یک سازمان یا شرکت به دلایل و عوامل مختلفی بستگی دارد. از این عوامل برخی مربوط به قبل از پیاده سازی و برخی مربوط به بعد از پیاده سازی می باشند. اولین عاملی که بر طراحی دیتا سنتر شما موثر است نیاز شما و بودجه ای است که می خواهید برای ایجاد دیتا سنتر هزینه نمایید. نوع تجهیزاتی که می خواهید داشته باشید، مکان قرار گیری تجهیزات و … همگی به خواست و نیاز شما بستگی دارد در نتیجه به انتخاب شما خواهد بود.

در انتخاب دیتا سنتر به نکات زیر توجه داشته باشید.

اگر به دنبال راه اندازی دیتا سنتر هستید و یا آن که می خواهید آن را اجاره نمایید حتما به این نکاتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، توجه داشته باشید.

داشتن قابلیت مدیریت به موقع از راه دور: در این صورت شما می توانید بدون در نظر گرفتن مکانی که در آن هستید به طور کامل دیتا سنتر ها را کنترل نمایید.

دسترسی مرکزی به سیستم های حیاتی: با یک دسترسی مرکزی می توانید تمامی تجهیزات IT خود را از طریق یک پرتابل، کنترل نمایید.

سطح امنیت بالای سیستم: از آن جایی که تمامی اطلاعات مهم شما در دیتا سنتر قرار می گیرد باید از دستگاهی استفاده نمایید که بالاترین سطح پروتکل های امنیتی را رعایت خواهد کرد.

حداقل زمان از کار افتادن: شما باید اطلاعاتی درباره ریسک های از کار افتادن و خاموش شدن سیستم در اختیار داشته باشید. نرم افزار مدیریت متمرکز باید دارای یک ساختار اولیه- ثانویه همراه با یک دیتابیس به روز باشد. این نرم افزار باید این امکان را داشته باشد در هنگام خرابی سرور اولیه، بدون از بین رفتن اطلاعات، به سرور ثانویه سوییچ کند.

استقرار منعطف: از نظر مقیاس پذیری، قابلیت نصب و پیاده سازی در محل باید دیتا سنتر ها انعطاف بالایی داشته باشند.

مدیریت انرژی دیتا سنتر: در زمینه تامین انرژی سیستم شما باید دارای راهکار های هوشمندی باشد. با محیط زیست سازگار بوده، انرژی مصرفی را کنترل و بهینه سازی نماید، انرژی به موقع را مدیریت نماید.

داشتن اطلاعات در زمینه دیتا سنتر و فناوری های به روزی که در این زمینه رخ داده است سبب می شود تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید و به پیشرفت های خوبی در زمینه فعالیت های سازمان خود برسید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574