نحوه محافظت از رک های شبکه

خانه    بلاگ      نحوه محافظت از رک های شبکه
نحوه محافظت از رک های شبکه

در این مقاله به نحوه محافظت از رک های شبکه خواهیم پرداخت . رک های شبکه نیز مانند هر وسیله ای نیاز به مراقبت و محافظت دارند ، تا وظایف خود را بدون هیچ گونه اختلالی به بهترین نحو انجام دهند . در این مقاله با ما همراه شوید ، تا با این مبحث بیشتر آشنا گردید .

بیشتر بخوانید: معرفی انواع اتصالات شبکه

اهمیت محافظت از رک شبکه

اگر از دارندگان رک شبکه هستید ، یا دیگر مقالات سایت ما را مطالعه نموده باشید ، می دانید که رک شبکه ساختار ساده ای دارد . رک شبکه همانند یک قفسه یا کمد فلزی است ، که از تجهیزات با ارزش شبکه و سرور محافظت می کند .

این قفسه باید برای محافظت و نگهداری از تجهیزات مختلف به طور دوره ای مرتب و تمیز شود ، تا تجهیزات درون آن در اثر عدم رسیدگی با مشکل مواجه نشوند .

رک ساختار ساده و مقاومی دارد ، اما باید مرتب قطعات مختلف درون آن مانند سینی ها ، فن ، پاور ماژول و … را چک کنید ، تا اطمینان یابید که هیچ گونه مشکلی ندارند و از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کنید .

در واقع برای جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر به دلیل آسیب دیدن تجهیزات مختلف مانند سوئیچ ، مودم ، روتر ، کیس و … باید رک ها را به صورت دوره ای نظافت و بررسی کرد .

به طور خلاصه نحوه محافظت از رک های شبکه بدین صورت است که ، تجهیزات درون رک های شبکه اعم از دیواری یا ایستاده ؛ را باید در فواصل زماني معین بیرون آورد ، با یک دستمال نمناک تمام قسمت های رک را تمیز کرد ، سالم بودن تجهیزات را چک نمود ، سپس تمام وسایل را به صورت مرتب درون قفسه بچینید .

در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا با بررسی دوره ای و دیگر جنبه های نحوه محافظت از رک های شبکه به طور کامل آشنا شوید ‌.

اهمیت محافظت از رک شبکه

بررسی دوره‌ای انواع رک شبکه

در این بخش از مقاله نحوه محافظت از رک های شبکه ، در مورد بررسی دوره ای رک صحبت خواهیم کرد . رک شبکه دارای تجهیزات مختلفی برای راه اندازی و محافظت از تجهیزات خود می باشد ، که باید در فواصل زمانی معین سلامت این قطعات را بررسی کرد .

برای مثال رک ها در بدنه ی خود دارای پاور ماژول می باشند ، که وظیفه برق رسانی به تجهیزات درون رک را دارد ، یکی دیگر از قطعات ضروری رک ها فن است ، که وظیفه تبادل هوا و حذف گرما را بر عهده دارد .

از دیگر وسایل ضروری درون رک به خصوص رک های ایستاده با ارتفاع زیاد ، ریل هایی برای افزودن طبقات درون آن می باشد ‌.

اگر رک به صورت دوره ای بازبینی نشود ، متوجه ایرادات احتمالی این قطعات نخواهیم شد و در نتیجه تجهیزات گران بها و با ارزش ما صدمه زیادی می بینند ، که گاهی این صدمات ، خسارات جبران ناپذیری را به جا می گذارد .

نحوه محافظت از رک های شبکه فقط به مرتب نمودن رک و بررسی قطعات درون آن محدود نمی شود ، یکی از مسائل مهم در بررسی دوره ای رک سیستم بکاپ یا پشتیبان گیری از داده ها است .

در واقع مسئولین شبکه و دیتا سنترها باید به طور دوره ای از اطلاعات شبکه خود بکاپ بگیرند ، تا در صورت وجود اختلال و هر گونه مشکلی در شبکه ، بدون هیچ گونه نگرانی داده ها را در اختیار داشته باشید .

 

نحوه نظافت و محافظت از رک های شبکه

در این بخش در مورد نحوه محافظت از رک های شبکه صحبت خواهیم کرد . یکی از دلایل اصلی نظافت و تمیز کردن رک ، زدودن غبار از آن است .

همانگونه که می دانيم ، غبار قادر است خود را از ریزترین منافذ عبور دهد ، هر چند که یک سیستم در بسته و غیر قابل نفوذ داشته باشید ، نمی توانید از شر گرد و غبار در امان باشید . درون تمام رک های شبکه نیز اعم از رک دیواری ، ایستاده یا اوت دور به مرور گرد و غبار می نشیند .

از آنجایی که رک های شبکه به منظور محافظت از تجهیزات در مقابل عوامل مختلف از جمله گرد و غبار به کار گرفته می شوند ؛ از این رو باید مرتبا نظافت و تمیز شوند .

گرد و غبار یکی از عوامل اساسی است ، که کارکرد تجهیزات شبکه و سرور را مختل می کند و دردسرهای بسیاری برای مرکز داده شما پیش خواهد آورد . اگر تجهیزات درون رک بسیار فشرده و در فضای محدودی کنار هم قرار گرفته اند ، حساسیت در مورد نظافت آن باید بیشتر شود .

رک های مشبک در مقایسه با رک های دیگر گرد و غبار بیشتری را به خود راه می دهند ؛ از این رو نیاز به نظافت بیشتری دارند . نحوه محافظت از رک های شبکه مشبک نیز همانند سایر رک هاست ، اما فاصله زمانی تمیز کردن آن کمتر است .

نحوه نظافت و محافظت از رک های شبکه

ایمنی رک شبکه

نحوه محافظت از رک های شبکه فقط به چک کردن سلامت قطعات و تمیز کردن آن محدود نمی شود ، بلکه باید از تجهیزات درون رک در برابر هر گونه دستبردی محافظت نمود . امروزه برای حفظ ایمنی رک های شبکه تجهیزات امنیتی زیادی مانند قفل های دیجیتالی با کد مخصوص یا اثر انگشت وجود دارد .

این قفل ها ایمنی بالاتری را از قفل های مکانیکی دارند و دسترسی به تجهیزات درون رک را توسط افراد بیگانه غیر ممکن می کنند .

کنترل دسترسی به رک یکی از مباحث مهم در نحوه محافظت از رک های شبکه است ، که با توجه به فعالیت های یک شرکت ، تعداد کارکنان و … متغیر است و نمی توان یک دستور کلی برای دسترسی افراد به رک های شبکه برای همه شرکت ها صادر کرد .

به عنوان مثال در شرکت های محدود اغلب مدیر کنترل دیتا سنتر را در دست دارد و در برخی شرک های بزرگ ، چندین نفر مسئول دیتا سنتر هستند و باید پاسخ گوی هر گونه اتفاقی پیرامون رک های شبکه باشند ‌‌.

ایمنی رک شبکه

سخن آخر

مقاله نحوه محافظت از رک های شبکه توسط تیم مهندسی شرکت آماد سیستم گرد آوری شده است . شرکت آماد سیستم یکی از برترین شرکت های ایرانی در زمینه تولید انواع رک شبکه و تجهیزات جانبی آن با قیمت مناسب است . اگر قصد خرید محصولات با کیفیت این برند را دارید ، به سایت آماد سیستم مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: پاور ماژول شبکه چیست ؟

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574