نحوه کابل کشی اتاق سرور

خانه    بلاگ      نحوه کابل کشی اتاق سرور
نحوه کابل کشی اتاق سرور

در یک دیتاسنتر یا اتاق سرور تجهیزات و دستگاه های مختلفی با استفاده از کابل ها به هم مرتبط می شوند ، از این روست که نحوه کابل کشی اتاق سرور اهمیت زیادی پیدا کرده است .

چرا که در اثر کابل ها و نحوه حضور آنان در اتاق سرور شاهد برقراری ارتباطات می باشیم . در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص این فرآیند در اختیارتان قرار خواهیم داد ، لطفا با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: خرید رک دیواری

منظور از کابل کشی اتاق سرور چیست ؟

نحوه کابل کشی اتاق سرور نیازمند رعایت نکات مختلفی است و به مجموعه فعالیت هایی اشاره دارد که برای نصب و اتصال صحیح تمامی کابل ها در یک اتاق سرور صورت می گیرد .

این فعالیت شامل کابل کشی برق ، کابل کشی داده ، کابل کشی صوت و تصویر ، و کابل کشی همه گیر ( چندین پروتکل و سرویس در یک کابل ) می باشد . انجام این فرآیند به منظور و اهداف خاصی انجام می شود ، که به شرح زیر هستند ؛

  1. اتصال صحیح و بهینه کابل ها : با کابل کشی اتاق سرور ، کابل ها با استفاده از مسیرهای بهینه و معین به اتاق سرور متصل می شوند . این کار باعث کاهش خطر تداخل الکترومغناطیسی ، کاهش دسترسی غیرمجاز و تضمین کیفیت اتصال می شود .
  2. سازماندهی و سیم بندی منظم : این فرآیند باعث سازماندهی و سیم بندی منظم کابل ها در اتاق سرور می شود . همچنین ، این کار باعث کاهش پیچیدگی و مشکلات مربوط به تشخیص و عیب یابی کابل ها شده و درنتیجه به مدیریت و نگهداری آسان تر شبکه کمک می کند .
  3. کاهش هزینه و زمان نصب : نحوه کابل کشی اتاق سرور اگر به درستی انجام شود ، زمان و هزینه لازم برای نصب کابل ها کاهش می یابد . با فراهم آوردن طرح دقیق کابل کشی ، مشکلاتی مانند ؛ تداخل کابل ها ، اتلاف زمان و منابع برای تعویض ، تغییر یا بهبود نصب کابل ها کاهش می یابد .
  4. انعطاف پذیری و قابلیت تغییر : با کابل کشی اتاق سرور ، شما قدرت انتقال و تغییر کابل ها را برای پاسخ به نیازهای شبکه خود دارید . با نصب کابل ها در یک مسیر منظم و به خوبی سیم بندی شده ، کابل ها قابلیت تغییر و افزودن را بدون اختلال در عملکرد سیستم فراهم می کنند .

هدف کلی از این اقدام ایجاد یک زیرساخت مطمئن ، منظم و مناسب برای اتصال تجهیزات شبکه و تسهیل برقراری ارتباط بین آن هاست و قطعا رعایت استاندارد ها در نحوه کابل کشی اتاق سرور اهمیت زیادی دارد .

منظور از کابل کشی اتاق سرور چیست ؟

چگونگی کابل کشی اتاق سرور

نحوه کابل کشی اتاق سرور در مراحل زیر قابل تفکیک است ؛

  1. برنامه ریزی : در ابتدا ، باید برنامه ریزی دقیقی برای کابل کشی اتاق سرور صورت بگیرد ، که شامل ؛ تعیین نوع کابل های لازم ، مسیرهای کابل کشی ، نقاط اتصال و تصمیم گیری در مورد سیم بندی کابل ها می شود .
  2. طراحی مسیر کابل : در این مرحله ، مسیرهای کابل کشی داخل اتاق سرور تعیین می شود . باید به عوامل ایمنی ، امکان دسترسی و سادگی تعویض و تغییر کابل ها توجه شود . مسیرها به قطرها و لوله های حفاظتی وابسته هستند .
  3. پیش نیازهای کابل کشی : در رابطه با نحوه کابل کشی اتاق سرور ، باید اطمینان حاصل شود که موارد زیر رعایت شده اند ؛
  • مشخص کردن نیازهای قدرت برق و بسترهای فیزیکی با توجه به تجهیزات سرور
  • مشخص کردن نیازهای داده و شبکه و تعیین انواع کابل ها ( مثلاً شبکه کابل اترنت ، شبکه فیبر نوری ، کابل تلفن و … )
  • توجه به استانداردهای مربوط به انتقال داده و اتصال ( مانند استانداردهای کابل شبکه Cat6 یا Cat6a )
  1. نصب کابل ها : سپس ، کابل ها در طول مسیرهای تعیین شده کشیده می شوند . برای کاهش تداخل های الکترومغناطیسی و حفاظت از کابل ها ، می توان از لوله های حفاظتی ، راهروهای کابل کشی ، خوشه بندی کابل ها ، نظم دهنده ها و برچسب گذاری استفاده کرد .
  2. اتصال نقاط : در انتهای مسیر کابل کشی ، کابل ها به تجهیزاتی مانند سرورها ، سوئیچ ها ، روترها و سایر تجهیزات شبکه متصل می شوند . برای اتصال دقیق و مطمئن ، می توان از پچ پنل ها ، جک ها و کانکتورهای مختلف استفاده نمود .
  3. بررسی و اعتبارسنجی : آخرین مرحله از نحوه کابل کشی اتاق سرور ، تست اتصالات است .‌‌ پس از نصب کابل ها ، باید اتصال کابل ها بررسی و ارزیابی شود ، که شامل تست فیزیکی کابل ( مانند تراکم و سلامت کابل ) و تست شبکه ( مانند طول و کیفیت سیگنال ) می شود .

ساختار و نحوه کابل کشی اتاق سرور ممکن است بسته به نیازهای مکان و تجهیزات شبکه متغیر باشد . در نهایت ، مهمترین نکته در کابل کشی اتاق سرور این است که طبق استانداردها و دستورالعمل ها عمل شود تا کیفیت و انعطاف پذیری شبکه تضمین شود .

بیشتر بخوانید: قیمت رک سرور

نکات مهم جهت کابل کشی اتاق سرور

برای آن که نتایج موفقیت آمیزی را برای نحوه کابل کشی اتاق سرور تجربه کنیم ، لازم بوده ، به نکات و آیتم های مختلفی توجه شود ، که به شرح زیر هستند ؛

  1. برقراری ارتباط بین دستگاه ها : در این فرآیند ، از کابل های شبکه جهت ایجاد ارتباط میان تجهیزات سرور ، سوئیچ ها ، روترها و سایر دستگاه های شبکه استفاده می شود . بنابراین ، تعیین مسیرهای کابل کشی و نصب کابل ها به گونه ای انجام شده ، که ارتباط بین تمام این دستگاه ها به درستی برقرار گردد .
  2. استفاده از کابل های مناسب : استفاده از کابل های مرغوب و مناسب برای کابل کشی بسیار مهم است . معمولاً در اتاق سرور از کابل های شبکه اترنت ( مانند Cat6 یا Cat6a ) و کابل های فیبر نوری برای انتقال داده استفاده می کنند . انتخاب کابل های باکیفیت و سازگار با نیازهای شبکه حداکثر کیفیت و انعطاف پذیری را تضمین می نماید .
  3. مدیریت کابل ها : یکی از نکات مهم پیرو نحوه کابل کشی اتاق سرور ، مدیریت کابل ها است . استفاده از لوله های حفاظتی ، راهروهای کابل کشی و خوشه بندی جایگاه کابل می تواند باعث بهبود شکل ظاهری اتاق سرور و کاهش موانع در تعمیر و تغییر کابل ها شود .
  4. برچسب گذاری دقیق : برچسب گذاری دقیق کابل ها و نقاط اتصال بسیار مفید است . با برچسب گذاری کابل ها ، جستجوی و پیدا کردن کابل ها به راحتی امکان پذیر بوده و اطمینان حاصل می شود که کابل ها به درستی و به دستگاه های صحیح متصل شده اند .
  5. امنیت : در نحوه کابل کشی اتاق سرور ، رعایت آیتم های امنیتی بسیار مهم است . مسیرهای کابل کشی باید به نحوی باشند که در معرض دسترسی غیرمجاز قرار نگیرند و کابل ها نیز باید از ورود آسان برای هکرها محافظت شوند . بنابراین ، ملزم به استفاده از جعبه های کابل های محافظتی و قفل های فیزیکی برروی کابل ها هستیم .
  6. انعطاف پذیری : در نهایت ، کابل کشی باید به گونه ای طراحی شود که انعطاف پذیری شبکه را تضمین کند . گاهی در شرایطی نیازمند اعمال تغییراتی در تجهیزات شبکه هستیم و یا لازم بوده ، تا تغییری را در مسیر کابل ها اعمال کنیم . از این رو زوایای کابل کشی بایستی انعطاف پذیر باشد و تا در هنگام اعمال تغییرات مشکلی ایجاد نشود ‌

برای نحوه کابل کشی اتاق سرور با بالاترین کیفین ممکن نیازمند کابل مناسب ، مدیریت کابل ها ، برقراری آیتم های امنیتی می باشیم ، که با نهایت دقت بایستی اجرا شوند . در چنین شرایطی قادر به بهبود عملکرد و انعطاف پذیری شبکه خواهیم بود .

نکات مهم جهت کابل کشی اتاق سرور

کلام پایانی

نحوه کابل کشی اتاق سرور اهمیت بسیار زیادی دارد ، تمامی تجهیزات سیسکو به هم وابسته هستند و لازم بوده ، تا ارتباط میان آن ها با کیفیت بالایی انجام شود . از این رو نیازمند کابل ها و تکنیک های موثر در کابل کشی می باشیم . برای تهیه کابل های مناسب و لوازم جانبی مختلف مرتبط می توانید به مجموعه آماد سیستم مراجعه کنید و از خدمات ایشان نیز بهره مند گردید ‌.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574