چیدمان تجهیزات داخل رک

خانه    بلاگ      چیدمان تجهیزات داخل رک
چیدمان تجهیزات داخل رک

چیدمان تجهیزات داخل رک اهمیت بالایی در نگهداری و طول عمر دستگاه ها و دسترسی آسان به آنها را دارد. همان‌قدر که رک شبکه برای یک دیتا سنتر اهمیت دارد، چیدمان تجهیزات درون آن اهمیت بالایی دارد.

در زمان آرایش رک باید به نوع تجهیزات، وزن و کاربرد آنها را در نظر بگیرید و سپس هر یک از تجهیزات را در طبقات مختلف قرار دهید. چیدن و هر یک از تجهیزات درون این قفسه نیاز به تخصص، مهارت و آشنایی با هر یک از تجهیزات رک شبکه، پسیو، سرور و … دارد.‌

در این مقاله از گروه صنعتی آماد سیستم با ما باشید، تا شما را با نحوه چیدمان تجهیزات داخل رک و اهمیت ساماندهی این تجهیزات به طور کامل و جامع آشنا کنیم.چرا چیدمان تجهیزات داخل رک اهمیت دارد؟

رک های سرور یکی از مقرون به صرفه ترین و بهترین تجهیزات برای نصب و نگهداری لوازم شبکه، پسیو و مخابراتی هستند. اثربخشی یک رک به طور قابل توجهی به نحوه صحیح چیدمان تجهیزات داخل رک بستگی دارد.

با پیروی از قوانین نصب و آرایش تجهیزات در رک سرور دسترسی به تجهیزات در زمان تعمیر یا تعویض آسان می شود، از سوی دیگر هر یک از تجهیزات با توجه وزن، ارتباطات متقابل و حساسیت خود در طبقات مختلف قرار می گیرند و نگرانی بابت آسیب رساندن به آن ها در اثر نشستن گرد و غبار، عدم تبادل هوا، خم شدن سینی رک زیر سنگینی تجهیزات و … ندارید.

در واقع هدف از چیدمان تجهیزات داخل رک صرفا مرتب و منظم کردن این تجهیزات نیست، بلکه با اهداف مختلفی مانند خنک کردن فضای داخلی رک، افزایش عمر تجهیزات، کاهش زمان برای یافتن نقاط شکست، کاهش زمان نصب و تعویض تجهیزات، کاهش حوادث غیر مترقبه ناخوشایند و … انجام می گیرد.

چیدمان تجهیزات درون رک را نباید یک کار پیش پا افتاده تصور کنید، بلکه باید با تمام اجزا رک، ارتباط آنها با هم، نقش آنها در مدیریت دیتا سنتر و … آشنایی کامل داشته باشید. چیدمان رک فقط شامل قرار دادن تجهیزات درون آن نمی شود، بلکه از مرحله انتخاب تا ارتقا تجهیزات باید با برنامه ریزی کامل انجام شود.

در زمان خرید رک شبکه نخست یک لیست از تجهیزات و ‌احتمال ارتقا مرکز داده خود تهیه کنید و رک را متناسب با آن خریداری کنید، تا در زمان سازماندهی تجهیزات به مشکل بر نخورید و رک کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از تجهیزات شما نباشد. در ادامه مطلب با ما باشید تا شما را با چیدمان تجهیزات داخل رک آشنا کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه چیدمان تجهیزات داخل رک

تجهیزات شبکه بسیار متنوع و زیاد هستند؛ از این رو برای چیدمان تجهیزات داخل رک نخست باید آنها را دسته بندی کرد و با توجه به این دسته بندی هر یک از این وسایل را در محل مناسبی قرار داد. نحوه چیدمان این تجهیزات را در ادامه مطلب به کامل شرح داده ایم؛

نحوه چیدمان تجهیزات داخل رک

·         چیدمان تجهیزات با پورت های نوری

تجهیزات با پورت های نوری از وسایل حساس به تمیزی در رک شبکه هستند، که باید از گرد و غبار دور بمانند. بهترین مکان برای نصب این تجهیزات، قرار دادن آنها در طبقات فوقانی رک است. تمیز نگه داشتن این نوع دستگاه ها در مدیریت دیتا سنتر بسیار مهم است و نفوذ حداقل گرد و غبار روی سطح کانکتور، ماژول یا آداپتور فیبر نوری، آسیب جدی به کانکتور فیبر نوری وارد می کنند.

پس از نصب تجهیزات نوری حتما به طور مرتب سطح آنها را با استفاده از محصولات تمیز کننده و دستمال مرطوب تمیز کنید. این کار به جلوگیری از آلودگی نقاط تماس، بدتر شدن عملکرد شبکه یا قطع کامل اتصال کمک می کند.

تجهیزات نوری که در بالای رک سرور قرار می گیرند، کمتر در معرض آلودگی قرار می گیرند. در صورتی که رک دارای درب باشد، محافظت بهتری از این تجهیزات به عمل می آید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

 

·         چیدمان اتصالات درون رک

یکی دیگر از اصول چیدمان تجهیزات داخل رک، مربوط به قرار دادن اتصالات است. این تجهیزات باید در زیر دستگاه های نوری قرار گیرند. این موقعیت مرکزی اتصالات متقابل به متخصصان این امکان را می دهد، تا به راحتی کابل های جفت تابیده را به مخاطبین IDC هدایت کنند و خدمات سوئیچینگ و تلفن با کیفیت بالا را ارائه دهند.

چیدمان اتصالات درون رک

·         چیدمان تجهیزات غیر فعال درون رک

مرحله دیگر چیدمان داخل رک، چیدمان وسایل غیر فعال است. اگر قصد دارید تجهیزات غیرفعال مانند کابل، کانکتور و … را در رک قرار دهید، بهترین مکان برای نصب آنها منطقه زیر اتصالات می باشد. در این طبقه می توان پچ پنل ها و انواع تجهیزات غیرفعال را به بهترین نحو ساماندهی کرد.

·         چیدمان تجهیزات فعال داخل رک

مرحله بعدی چیدمان تجهیزات داخل رک به نصب تجهیزات فعال اختصاص دارد. تجهیزات فعال رک مانند سرورها را در طبقه پایین تر از تجهیزات غیر فعال و دور از مرکز رک قرار دهید.‌

·         چیدمان تجهیزات سنگین درون رک

منطقی است که سنگین ترین تجهیزات را در قسمت پایینی یا کف رک قرار دهید. برای مثال با قرار دادن UPS در پایین قفسه، مرکز ثقل جابجا نمی شود و رک را بیش از حد بارگذاری نمی کند. در واقع، این یک قانون جهانی است، که هرچه تجهیزات سنگین تر باشد، باید در طبقات تحتانی نصب شود.

·         نصب خنک کننده درون رک

یکی از موارد مهم در چیدمان تجهیزات داخل رک نصب خنک کننده ان است. برای نصب فن نخست ویژگی های آن و جهت جریان هوا را در نظر بگیرید و یک یا چندین خنک کننده را مطابق با این عوامل نصب کنید، تا عملیات خنک سازی و تبادل هوای درون رک به بهترین شکل ممکن انجام گیرد و از دستگاه های شما در برابر داغی بیش از حد محافظت شود.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت آماد سیستم شما را با نحوه چیدمان تجهیزات داخل رک شبکه آشنا کردیم. ساماندهی و آرایش رک شبکه به منظور عملکرد درست و دوام زیاد تجهیزات اهمیت بالایی دارد، همینطور در زمان تعمیر و تعویض تجهیزات نیز اهمیت خود را نشان می دهد.

با توجه به اهمیت این موضوع ترجیحا این کار را با کمک متخصصین حرفه ای انجام دهید. اگر برای آرایش رک شبکه به مشورت و راهنمایی نیاز دارید، کارشناسان آماد سیستم راهنمایی های لازم را به شما خواهند داد.‌

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574