چیدمان رک شبکه

خانه    بلاگ      چیدمان رک شبکه
چیدمان رک شبکه

چیدمان رک شبکه در نظم بخشیدن به تجهیزات شبکه و ساماندهی این ابزار نقش موثری بر عهده دارد. دقت به نحوه کابل کشی تجهیزات شبکه به نظم بیشتر این تجهیزات کمک می کند. در صورت عدم توجه به این موضوع کابل های در هم تنیده و بی نظم نتیجه این امر خواهد بود.

کارشناسان شبکه و آی تی جهت کنترل بهتر تجهیزات نیاز به یک فضای منظم و عاری از هر گونه کابل های پیچیده و به هم تنیده شده دارند تا، قادر به عیب یابی، ارتقا و تنظیم این تجهیزات شبکه باشند. در غیر این صورت ارتقا دادن تجهیزات با مشکلات و دردسرهای زیادی به همراه خواهد بود.

علت اهمیت به چیدمان اصولی شبکه

چیدمان رک شبکه به دلایل متعددی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتی که، شرکت ها و کارشناسان تجهیزات تمهیدات خاص و لازم برای آرایش صحیح رک نیندیشید دچار مشکلات جدی و اساسی خواهند شد. اهمیت این چیدمان اصولی از این موضوع قابل درک است.

هنگامی که، آرایش و چیدمان صحیح کابل ها در محیط درون رک رعایت شود؛ عیب یابی و کنترل رک ها راحت تر بوده و حتی به افزایش امنیت تجهیزات گران قیمت درون رک کمک ویژه ای می نماید. بر همین اساس می توان به اهمیت چیدمان دقیق رک های شبکه پی برد.

تجهیزات شبکه هنگام فعالیت گرمای زیادی تولید می کنند که، محیط درون رک و حتی خود تجهیزات از این طریق گرم می شوند و دچار افزایش دما خواهند گردید. به همین دلیل در آرایش صحیح رک ها باید به گونه ای پیش رفت که، فضای کافی وجود داشته باشد.

این فضا برای عبور و مرور هوا درون رک می باشد. داشتن تهویه و گردش مرتب هوا درون محیط داخلی رک به حفظ دمای تجهیزات کمک می کند. علاوه براین مورد به داشتن یک رک مرتب با فضای کافی جهت ارتقای تجهیزات شبکه در صورت لزوم کمک می کند.

برای مثال، در چیدمان رک شبکه برخی اوقات کارشناسان تجهیزات اقدام به برچسب گذاری کابل ها می کنند. به این صورت کنترل و نظارت بر روی آن ها راحت تر صورت می گیرد. با اندکی دقت در این موارد می توان به اهمیت چیدمان و آرایش تجهیزات درون رک پی برد.

علت اهمیت به چیدمان اصولی شبکه

عوامل مهم و موثر در آرایش بخشیدن به کابل های شبکه

چیدمان رک شبکه از چندین مورد نشأت می گیرد و برای همین مورد بایستی چندین نکته مهم را، به هنگام چیدمان محیط درون رک ها در نظر گرفت. در ادامه به برخی از نکات مهم و کلیدی در آرایش بخشیدن به فضای درون رک ها و کابل های آن ها اشاره می کنیم؛

  • مشخصات رک: منظور ساماندهی و چیدمان صحیح رک ها بایستی از مشخصات رک اطلاعات کاملی داشته باشید. برای مثال عمق رک ها با واحدی به نام یونیت سنجیده می شود که در یونیت های متفاوتی رک ها تولید می گردند. عرض رک حدود ۱۹ اینچ در نظر گرفته می شود.

با توجه به مشخصات رک اندازه و ابعاد آن می توان یک چیدمان رک شبکه اصولی و صحیح داشت همچنین با استفاده از ابعاد صحیح رک ها کارشناسان قادر به تامین رک برای سرورها و تجهیزات شبکه با اندازه مناسب خواهند بود.

  • قوانین آرایش رک: هنگامی که قبل از سوار کردن دستگاه ها درون رک از قوانین آرایش و چیدمان رک اطلاع داشته باشید، نحوه چیدمان و آرایش اصولی رک را پیش بینی و برنامه ریزی می کنید. به این ترتیب به راحتی قادر خواهید بود تا جایگاه تجهیزات درون رک ها را مشخص کنید.

اهمیت چیدمان تجهیزات در محیط داخلی رک از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که در صورتی که بخواهید یکی از تجهیزات شبکه را از محیط داخلی رک بردارید به راحتی قادر به انجام این کار خواهید بود.

  • نحوه کابل کشی رک: چیدمان رک شبکه به هنگام آرایش کابل های شبکه بایستی به گونه کاملا متفاوت و اصولی صورت بگیرد. جهت مدیریت بهتر کابل های درون رک شبکه از پچ پنل استفاده می کنند زیرا پچ پنل کابل ها را در کنار همدیگر قرار داده و به مدیریت بهتر آنها کمک می کند.

کارشناسان و تکنسین های شبکه از ابزارهایی همچون کمربند کابل برچسب کابل و همچنین مدیریت کننده های کابل ها جهت تشخیص عمودی و افقی بودن آنها بهره می گیرند تا، یک چیدمان اصولی در محیط درونی رک های شبکه را، تامین کنند.

  • خنک سازی رک ها: رک های شبکه بایستی محیطی خنک و همراه با تهویه کافی داشته باشند در غیر این صورت تجهیزات با افزایش دما طول عمر کمتری خواهند داشت. از سوی دیگر هنگامی که کابل های شبکه دارای نظم کافی نداشته باشند نیز به افزایش گرما و دما در محیط درونی رک می انجامند.

به همین دلیل مدیریت و کابل کشی صحیح و اصولی به کاهش دمای در محیط درونی رک های شبکه کمک می کند.

مطالعه بیشتر: رک ایستاده

لوازم جانبی جهت چیدمان اصولی رک های شبکه

چیدمان رک شبکه نیازمند رعایت اصول قوانین و شیوه های خاصی است تا به یک رک شبکه منظم و با چیدمان اصولی دست یافت. یک کارشناس و یا تکنسین چیدمان رک شبکه نیازمند برخی از ابزار است که به کمک آنها محیط درونی رک را آرایش بخشد؛

  • پچ پنل: پچ پنل نوعی ابزار جهت آرایش دادن و سازمان دادن کابل های تجهیزات شبکه می باشد. استفاده از پچ پنل کابل ها به صورتی اصولی و منظم کنار یکدیگر قرار می گیرند همچنین این کار مزیت دیگری دارد که منجر به کاهش هزینه های پیکربندی و نصب تجهیزات شبکه می شود.
  • باکس های فیبر نوری: چیدمان رک شبکه با استفاده از باکس های فیبل نوری به تکنسین ها در مدیریت فضای درون رک کمک شایانی می کند. به وسیله این باکس های فیبر نوری دسترسی به پورت ها برای تکنسین های شبکه راحت تر خواهد بود.

این ابزارها در ظرفیت های مختلف ۴ الی ۴۸ پورت عرضه می شوند باکس های فیبل نوری برای جایی دادن اسپلیتر و پچ پنل استفاده می شوند. همچنین نحوه نصب و استفاده از این فیبرهای نوری به دو صورت توکار و روکار می باشد.

لوازم جانبی جهت چیدمان اصولی رک های شبکه

کلام پایانی

چیدمان رک شبکه به افزایش نظم مدیریت و ساماندهی بهتر تجهیزات شبکه کمک می کند به همین دلیل اکثر تکنسین ها و کارشناسان شبکه اقدام به آرایش و چیدمان فضای درونی رک های شبکه می کنند. به این ترتیب در آینده و در صورت نیاز به ارتقای تجهیزات شبکه به راحتی قادر به انجام این مهم خواهند بود.

در صورت نیاز به تهیه هر یک از تجهیزات شبکه و یا رک های آن می توانید به مجموعه آماد سیستم مراجعه کنید. آماد سیستم عرضه کننده انواع رک های شبکه ایستاده، دیواری و رک های اوت دور و یا بیرونی است. جهت مشاهده کاتالوگ محصولات این مجموعه می توانید از طریق وبسایت آماد سیستم اقدام کنید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574