کابل لن و یا کابل شبکه

خانه    بلاگ      کابل لن و یا کابل شبکه
کابل شبکه

کابل لن و یا کابل شبکه یک عضو جدانشدنی از سیستم شبکه است، بدون وجود آن عملا هیچ گونه اتصال شبکه و برقراری ارتباطات مواجه نخواهیم بود. تجهیزات سیسکو همگی در کنار هم دیگر مدار شبکه را تشکیل می‌دهند، هر کدام از این تجهیزات منحصراً یک عملیات خاص را اجرا می‌کند.

جهت ارتباط با کارشتاسان فروش می توانید از طریق شماره تماس های زیر اقدام نمایید

در اثر پیوند وظایف و عملیات تجهیزات سیسکو سیستم شبکه به وجود خواهد آمد. برای برقراری این اتصالات به یک سری سیم و کابل مخصوص  احتیاج داریم، که در اصطلاح تحت عنوان کابل لن و یا کابل شبکه شناخته می‌شوند. در این مبحث قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این محصول و کارایی آن در اختیار شما قرار دهیم، خواهشمندیم با ما همراه شوید.

منظور از کابل لن و یا کابل شبکه چیست؟

جسم انسان و جانوران و گیاهان را مورد توجه قرار دهید، موجودات زنده همگی دارای رگ و رشته‌های مخصوصی هستند، که سبب اتصال اندام‌های بدن به همدیگر می‌شود.

در اثر اتصال اندام‌ها به واسطه رگ‌ها فیزیک بدنی ما تشکیل می‌شود. هنگام ایجاد اتصالات شبکه نیز به رک و رشته‌های مخصوص احتیاج داریم، که تجهیزات مختلف را به همدیگر متصل کند. یک دستگاه الکترونیکی و الکتریکی برای انجام فعالیت خود به سیم کشی مخصوص احتیاج دارد.

زمانی که از یک مدار الکتریکی و الکترونیکی بزرگ صحبت می‌کنیم، نیز به این سیم کشی احتیاج داریم. برای برقراری این اتصالات از کابل لن و یا کابل شبکه استفاده می‌شود. در حال حاضر کابل به خوبی برای ما شناخته شده است، یک سری رشته‌های نازک از فلز مس که روکش هایی از جنس فلز و پلاستیک روی آن‌ها کشیده شده است.

در حقیقت ساختار تولید کابل یکی است، اما در جزئیات آن شاهد تفاوت‌های بسیار زیادی هستیم. کابل لن و یا کابل شبکه نیز مطابق اصلی کابل تولید شده است، اما تعداد رشته های مسی، روکش فلزی و روکش پلاستیکی آن دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است و سبب تمایز این  کابل لن با دیگر کابل‌های موجود در بازار شده است.

سیگنال‌ها ارسال شده به واسطه تجهیزات سیسکو به واسطه کابل شبکه و دیگر تجهیزات انتقال پیدا می‌کند. در حقیقت این محصول دارای ویژگی‌های بارزی است و متفاوت از دیگر کابل‌های موجود در بازار تولید شده است.

انواع کابل لن و یا کابل شبکه

برای ساخت کابل لن و یا کابل شبکه فاکتورهای متعددی اهمیت دارد، کوچکترین تفاوت در یکی از فاکتورها سبب تغییر در مدل و کارایی کابل لن خواهد شد.

علاوه بر آن از زمان تولید این کابل تا به امروز شاهد تغییرات متعددی روی این محصول بوده‌ایم به همین دلیل با انواع کابل لن و یا کابل شبکه در بازار مواجه هستیم.

در حال حاضر متریالی که برای ساخت کابل مورد استفاده قرار گرفته است، سبب ایجاد تنوع در آن شده است. انواع کابل شبکه بر اساس متریال مورد استفاده در ساخت آن به شرح زیر است؛

  • فیبر نوری:

واژه فیبر نوری کاملا آشنا است. این نوع کابل، کاربرد بسیار بالایی دارد. برای تولید کابل شبکه فیبر نوری از شیشه استفاده شده است، سیگنال‌ها با استفاده از نور از مبدا به مقصد انتقال پیدا می‌کند. در حقیقت سیگنال‌ها اطلاعاتی هستند که بایستی از یک تجهیز سیسکو و به تجهیز دیگری منتقل شود.

سرعت نور بسیار زیاد است و اطلاعات با سرعت بالایی و با قدرت زیادی توسط فیبر نوری منتقل می‌شوند. البته لازم به ذکر است که از فیبر نوری نمی‌توان برای تمام تجهیزات سیسکو استفاده کرد و تنها برای قسمتی از مدار سیستم شبکه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • کابل زوج به هم تابیده:

کابل زوج به هم تابیده یکی از کابل شبکه بسیار پرکاربرد است، که در انواع تجهیزات سیسکو مانند رک ایستاده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت این نوع کابل ترکیبی از دو دسته سیم مسی است که با نظم خاصی به هم تابیده شده‌اند و به صورت مارپیچ همدیگر را احاطه کرده‌اند.

وجود هر دو ریسمان مسی برای برقراری ارتباطات الزامیست و اطلاعات در اثر انسجام این دو ریسمان مسی انتقال داده می‌شوند. کابل زوج به‌ هم ‌تابیده یک نوع کابل لن و یا کابل شبکه از که به دو دسته بدون شیلد و شیلد دار  تقسیم می‌شود.

  • کابل بدون شیلد:

یکی دیگر از کابل لن و یا کابل شبکه کابل بدون شیلد است، روی این کالا هیچ گونه شیلد ایجاد نشده است. همین موضوع باعث شده تا جرم و وزن کابل لن تا حد زیادی کاهش یابد از این نوع کابل مخصوص برای رک‌های دیواری استفاده می‌کنند.

مزیت کابل بدون شیلد وزن پایین آن است اما مکان پ‌هایی که در آن‌ها نویز وجود دارد، به هیچ عنوان مناسب استفاده از کابل بدون شیلد نیستند و می‌توانند اختلالات زیادی را ایجاد کنند.

  • کابل شبکه شیلد دار:

در میان انواع کابل لن و یا کابل شبکه تقاضای بسیار زیادی دارد و فروش آن قابل ملاحظه است. همان طور که پیداست این نوع کابل شبکه دارای شیلد است، منظور از شیلر یک نوع روکش آلومینیومی و فویلی مخصوص است که روی سیم‌ها کشیده می‌شود.

استفاده از کابل شبکه شیلد دار برای مکان‌هایی که دارای نویز هستند، کاملاً مناسب است، چرا که روکش آلومینیومی سدی در برابر نویزها بوده و عملکرد خوبی خواهد داشت. با توجه به کارایی بالایی که کابل شبکه شیلد دار دارد ،در انواع رک دیواری مخابراتی می‌توان از آن استفاده کرد.

ویژگی کابل لن با کیفیت

کابل لن و یا کابل شبکه بایستی دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتوان آن را به عنوان یک کابل لن با کیفیت شناخت. فاکتورهای متعددی در این امر دخیل هستند.

در حقیقت کابل شبکه بایستی دارای نرخ انتقال، پهنای باند و نویز پذیری بالایی باشد. معمولاً کابل‌ها دارای یک عبارت خاص تحت عنوان CAT هستند که نشان می‌دهد تا چه میزان دارای ویژگی مثبت می‌باشند، به موارد زیر توجه کنید؛

  • CAT5e :این نوع کابل لن از نوع زوج به هم تابیده است،  که از ۴ زوج تشکیل شده است. بالا رفتن تعداد ریسمان مسی درون این کار باعث شده تا سرعت انتقال آن تا یک گیگابایت افزایش یابد. علاوه بر آن پهنای باند ۱۰۰ مگاهرتز است. این نوع کابل بیشتر برای شبکه‌های اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • CAT6 : یکی از بهترین کابل لن و یا کابل شبکه موجود در بازار این نمونه است. در حال حاضر سرعت انتقال داده در این نوع کابل حدود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه می‌باشد و پهنای آن تا حدود ۲۵۰ مگاهرتز تخمین زده شده است.
  • CAT6a : یکی دیگر از انواع کابل لن و یا کابل شبکه می‌باشد، سرعت انتقال دیتا در این نوع کابل ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است. پهنای آن از نمونه‌های قبلی بیشتر بوده و به ۵۰۰ مگاهرتز می‌رسد.
  • CAT7 : بیشترین سرعتی که برای کابل شبکه وجود دارد، حدود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است، این نمونه نیز بالاترین سرعت را دارد و پهنای آن به ۶۰۰ مگاهرتز می‌رسد.

هرچه CAT کابل لن و یا کابل شبکه جدیدتر باشد، سرعت انتقال داده و پهنای آن در آن بالاتر است.  به همین دلیل جدیدترین نمونه کابل لن در بازار CAT7 است.

کلام آخر

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کافی در رابطه با کابل لن و یا کابل شبکه در اختیار شما قرار دهیم، در حقیقت رگ‌های پیکره سیستم شبکه، کابل لن است.

در اثر اتصال تجهیزات سیستم به همدیگر شبکه مخابراتی برقرار خواهد شد. بدون وجود کابل‌ها این اتصال معنایی ندارد. مجموعه آماده سیستم در حال حاضر ارائه دهنده تجهیزات سیسکو در بازار است و انواع کابل لن و یا کابل شبکه با بهترین کیفیت ممکن را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، از اینکه در این مطلب با ما همراه شدید متشکریم.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574