طراحی ، اجرا و راه اندازی دیتاسنتر

خانه    بلاگ      طراحی ، اجرا و راه اندازی دیتاسنتر
طراحی ، اجرا و راه اندازی دیتاسنتر

راه اندازی دیتاسنتر در طی چند مرحله انجام خواهد شد ، ابتدا لازم بوده ، تا طراحی اولیه انجام شود . پس از آن طراحی به مرحله اجرا درآمده و در نهایت شاهد راه اندازی خواهیم بود . در این مقاله تک تک مراحل را بررسی و ارزیابی می کنیم ، پس لطفا با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: قیمت رک ایستاده

ویژگی یک دیتاسنتر حرفه ای و مجهز

پیش از راه اندازی دیتاسنتر باید بدانیم ، که بهترین دیتاسنتر یا اتاق مرکز داده دارای چه ویژگی هایی است . به آیتم های زیر توجه نمایید ؛

  1. قابلیت اطمینان ( Reliability ) : بهترین دیتاسنتر دارای خطاهای پایین بوده و توانایی کارکرد در سطوح بالا را دارد . این امر موجب حفظ امنیت و عدم از دست دادن داده خواهد شد .
  2. عملکرد بالا ( Performance ) : یک دیتاسنتر درجه یک بایستی توانایی پردازش داده های بزرگ و مرتبط با عملیات کسب و کار را داشته باشد ، تا بتواند به مشتریان خدمات مطلوب را ارائه دهد .
  3. پایداری ( Stability ) : اتاق مرکز داده بایستی توانایی پشتیبانی از نیازهای مشتریان را داشته باشد و به صورت پایدار بتواند خدمات خود را ارائه دهد .
  4. امنیت ( Security ) : یک دیتاسنتر دارای سطح بالایی از امنیت بوده ، تا بتواند از داده های مشتریان و خدمات آن ها نگهداری کند و جلوی هرگونه حمله یا تهدید را بگیرد .
  5. قابلیت تغییرپذیری ( Scalability ) : قابلیت تغییرپذیری جهت ارائه بهترین خدمات به مشتری ها از جمله ویژگی یک دیتاسنتر حرفه ای است .

در رابطه با راه اندازی دیتاسنتر بایستی به این نکات توجه داشته باشید .

ویژگی یک دیتاسنتر حرفه ای و مجهز

طراحی دیتاسنتر

اولین مرحله برای راه اندازی دیتاسنتر ، طراحی آن می باشد . طراحی دیتاسنتر یک فرآیند پیچیده بوده ، که متشکل از چندین مرحله است . به مراحل زیر توجه نمایید ؛

  • نیازهای پردازشی و حافظه ای : باید مشخص کنید که چه تجهیزاتی برای پردازش و حفظ اطلاعات شما مناسب هستند .
  • سیستم خنک کننده : برای جلوگیری از افزایش دما و خرابی تجهیزات ، باید سیستم خنک کننده مناسبی برای دیتاسنتر انتخاب کنید .
  • سیستم برقی : دسترسی به برق پایدار و بدون وقفه یکی از مهم ترین نیازهای دیتاسنتر است . بنابراین ، باید سیستم برقی مناسبی برای دیتاسنتر خود انتخاب کنید .
  • امنیت : باید برای دیتاسنتر خود سیستم امنیتی مناسبی را پیاده سازی کنید ، تا اطلاعات شما در برابر حملات و دسترسی غیر مجاز محافظت شوند .
  • مدیریت : برای مدیریت دیتاسنتر خود ، باید به دسترسی به نرم افزارهای مدیریتی مناسب و همچنین پشتیبانی فنی دسترسی داشته باشید .

در نهایت ، باید به همه جزئیات دقت کنید تا دیتاسنتر شما به بهترین نحو ممکن عمل کند و شما بتوانید با اطمینان از ذخیره و پردازش داده های خود استفاده کنید . پس از طراحی برای راه اندازی دیتاسنتر بایستی مراحل دیگر نیز طی شود .

اجرای دیتاسنتر

بعد از انجام طراحی اولیه باید دیتاسنتر را اجرا کرده و به بهترین شکل ممکن به کار گیریم . در ادامه به چند گام اساسی برای راه اندازی دیتاسنتر اشاره می کنیم ؛

  • بررسی تجهیزات : در این مرحله باید تجهیزاتی که برای دیتاسنتر خود نصب کرده اید ، را بررسی کنید ، تا از صحت عملکرد آن ها مطمئن شوید .
  • نصب و پیکربندی سیستم عامل : قبل از استفاده از تجهیزات ، باید سیستم عامل روی آن نصب شود . برای هر نوع تجهیزاتی که استفاده می کنید ، ممکن است سیستم عامل متفاوتی نیاز باشد .
  • نصب نرم افزارها : بعد از نصب سیستم عامل ، باید نرم افزارهای لازم را نصب کنید . این شامل نرم افزارهای پایگاه داده ، نرم افزارهای بک آپ گیری و سایر نرم افزارهای مورد نیاز است .
  • تست سیستم : پس از نصب سیستم عامل و نرم افزارها ، باید سیستم را تست کنید .
  • برقراری ارتباط با شبکه : باید تجهیزات شبکه را به دیتاسنتر متصل کنید و ارتباط را برقرار نمایید .
  • نظارت و مدیریت : پس از اجرا دیتاسنتر ، باید آن را نظارت کرده و در صورت بروز هر گونه مشکل سریعا برای رفع آن اقدام نمود .

مرحله اجرا ، ما را به راه اندازی دیتاسنتر نزدیک تر خواهد کرد .

بیشتر بخوانید: چرا به رک شبکه نیاز داریم ؟

اجرای دیتاسنتر

راه اندازی دیتاسنتر

راه اندازی دیتاسنتر یک فرآیند پرخطر است و باید در طی این فرآیند از نکات ایمنی مربوط به آن پیروی کرد . در ادامه به برخی از این نکات ایمنی اشاره می کنیم ؛

  • استفاده از تجهیزات با کیفیت : برای اطمینان از عملکرد بهینه دیتاسنتر ، باید از تجهیزات با کیفیت و استاندارد استفاده کنید .
  • جداسازی برق : باید از جداسازی مناسب برق استفاده کنید ، تا خطر حریق و صدمات به تجهیزات را کاهش دهید .
  • سیستم خنک کننده : برای جلوگیری از افزایش دما و خرابی تجهیزات ، باید سیستم خنک کننده مناسبی برای دیتاسنتر انتخاب نمایید .
  • استفاده از سیستم های حفاظتی : باید در دیتاسنتر از سیستم های حفاظتی مناسبی مانند دوربین های مداربسته و سیستم اعلان حریق استفاده شود .
  • انجام تعمیرات و نگهداری روزانه : برای اطمینان از عملکرد بهینه دیتاسنتر ، باید تعمیرات و نگهداری روزانه صورت گیرد . در راه اندازی دیتاسنتر این فرآیند اهمیت داشته و از استهلاک تجهیزات جلوگیری می شود .
  • تهیه پشتیبان : برای جلوگیری از از بین رفتن داده ها باید بهانه پشتیبان مناسبی داشته باشید .
  • استفاده از فایروال : برای محافظت از دیتاسنتر در برابر حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز ، باید از فایروال مناسبی استفاده شود .

با رعایت این نکات ایمنی در راه اندازی دیتاسنتر ، می توانید خطرات را کاهش داده و به عملکرد بهینه آن دست یابید .

کلام آخر

راه اندازی دیتاسنتر با توجه به یک سری نکات و تکنیک ها انجام می شود . مراحل طراحی و اجرا پیش از راه اندازی انجام خواهد شد . شما می توانید تمامی این مراحل را به آماد سیستم بسپارید و از این مرکز جهت ایجاد یک دیتاسنتر استفاده کنید .

بخوانید: قیمت رک دیواری

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574