معرفی لوازم جانبی رک های شبکه

خانه    بلاگ      معرفی لوازم جانبی رک های شبکه
معرفی لوازم جانبی رک های شبکه

معرفی لوازم جانبی رک های شبکه

لوازم جانبی رک های شبکه در واقع وسایلی هستند، که به کمک تجهیزات اصلی رک یعنی انواع سوئیچ ها، پچ پنل ها، کابل های شبکه، ماژول های فیبر نوری، سرورهای رک مونت و انواع تجهیزات فشرده سازی داده می آیند، تا بهتر درون رک شبکه نصب شوند.

این لوازم جانبی شامل مجموعه از قطعات مختلف همچون؛ پچ پنل ها، سینی رک برای نصب تجهیزات اضافی، شلنگ ها و کابل های برق، تابلوها و پنل های مدیریت کابل و همچنین دستگاه های UPS برای تامین نیروی مورد نیاز رک های شبکه هستند.

این لوازم مکملی برای تجهیزات موجود در رک شبکه هستند، که به عملکرد بهتر ایشان کمک می نماید. باید بگوییم، که توجه به استفاده از لوازم جانبی با کیفیت و استاندارد، بسیار مهم است زیرا تأثیر زیادی در کارایی و پایداری شبکه دارد. در این مقاله بیشتر در رابطه با ابن تجهیزات و لوازم‌‌ سخن خواهیم گفت، لطفا با ما همراه شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

به چه دلیل در رک های شبکه از لوازم جانبی استفاده می شود؟

در طی معرفی لوازم جانبی رک های شبکه باید به شما بگوییم، که این لوازم به دلایل خاصی ساخته شده اند و مورد بهره وری و استفاده قرار می گیرند. به موارد زیر توجه نمایید؛

  1. بهبود عملکرد: استفاده از لوازم جانبی مانند کابل های پچ و پنل های پچ، کمک به بهبود عملکرد و اتصال بهتر دستگاه های شبکه می کند.
  2. مدیریت کابل ها: استفاده از لوازم جانبی همچون مانند براکت ها، تجهیزات مدیریت کابل و ترمینال ها، به مدیریت بهتر کابل ها کمک نموده و از ایجاد اشکالات و مشکلات ناشی از گره خوردن کابل ها جلوگیری خواهد کرد.
  3. مدیریت حرارت و رطوبت: لوازم جانبی رک های شبکه مانند فن ها و سیستم های خنک کننده، کمک به مدیریت حرارت و رطوبت در رک های شبکه می کنند و از گرم شدن اضافی تجهیزات جلوگیری می نمایند.
  4. افزایش ایمنی و امنیت: استفاده از لوازم جانبی امنیتی مانند قفل ها و سیستم های امنیتی، به افزایش ایمنی و امنیت تجهیزات در رک های شبکه کمک می کند.
  5. جلوگیری از نویز: لوازم جانبی مانند شیلد ها و آنتن ها، به جلوگیری از نویز و اختلالات الکترومغناطیسی کمک نموده و به بهبود کیفیت ارتباطات شبکه کمک خواهد کرد.
  6. مدیریت فضا: استفاده از لوازم جانبی رک های شبکه، به بهترین شکل ممکن تجهیزات شبکه را در رک ها نصب و مدیریت می کند و از تلف فضا در رک ها جلوگیری می کند.
  7. افزایش عمر مفید تجهیزات: با استفاده از لوازم جانبی مناسب، عمر مفید تجهیزات شبکه افزایش می یابد و نیاز به تعویض و تعمیرات مکرر کاهش می یابد.

آیتم های بالا دلایل کافی و بسیار مهمی هستند، که به ما کمک می کنند تا بهره وری خیلی خوبی از رک شبکه و تجهیزات درون آن داشته باشیم.

چند نمونه لوازم جانبی رک های شبکه وجود دارد؟

در این قسمت از مبحث معرفی لوازم جانبی رک های شبکه قصد داریم تا به شما نمونه های مختلف این تجهیزات را معرفی کنیم. لوازم جانبی برای رک ها به چند دسته تقسیم می شوند، که هر کدام دارای ویژگی ها و مشخصات بارزی می باشند، به موارد زیر توجه کنید؛

  1. پاور ماژول (شبکه): این ماژول ها برای تأمین برق به تجهیزات شبکه در رک استفاده می شوند. آن ها معمولاً قابلیت تعویض سریع دارند و از اختلالات برق محافظت می کنند.
  2. بلانک پنل (شبکه): این پنل ها برای پوشاندن فضای خالی در رک و جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین افزایش زیبایی و استحکام رک استفاده می شوند.
  3. سینی رک (شبکه): این سینی ها برای نگهداری کابل های شبکه و سیم های اتصالات استفاده می شوند، تا کابل ها به طور مرتب و منظم در رک قرار گیرند. سینی رک از جمله مهم ترین لوازم جانبی رک های شبکه می باشند.
  4. فن ها (لوازم جانبی شبکه): این فن ها برای خنک کردن تجهیزات داخل رک و جلوگیری از گرما و افزایش عمر مفید تجهیزات استفاده خواهند شد.
  5. کیت فن (شبکه): این کیت ها شامل تعدادی فن و متعلقات نصب آن ها برای افزایش تهویه و خنک کردن تجهیزات شبکه هستند.
  6. کابینت باطری (شبکه): این کابینت ها برای نگهداری و محافظت از باطری های نگهداری برق اضطراری استفاده می شوند تا در صورت قطعی برق، تجهیزات شبکه به مدت زمانی طولانی از برق استفاده نمایند. در واقع این قطعه نیز از جمله لوازم جانبی رک های شبکه می باشد.
  7. نگهدارنده کابل برق و رک شبکه: این نگهدارنده ها برای مرتب نگهداری کابل های برق و اتصالات آن ها به تجهیزات شبکه در رک استفاده می شوند تا اتصالات به طور منظم و بهینه شده باشند.

همان گونه که در قسمت های فوقانی مشخص است، لوازم جانبی رک های شبکه محصولات مختلفی می باشند، که از ویژگی ها و مشخصات خاصی بهره مند هستند.

 

چند نمونه لوازم جانبی رک های شبکه وجود دارد؟

مزایای لوازم جانبی رک های شبکه

لوازم جانبی رک های شبکه دارای مزایای فراوانی هستند، که با بهره وری از آنان در رک شبکه از آنان بهره مند خواهیم شد. آیتم های زیر بیانگر چنین مزایایی هستند؛

مشاهده محصولات

  1. سازمان دهی بهتر: استفاده از لوازم جانبی رک شبکه امکان بهتری برای سازمان دهی و مدیریت کابل ها، تجهیزات و دستگاه های مختلف را فراهم می کند.
  2. افزایش امنیت: با استفاده از لوازم جانبی مانند قفل ها، دسترسی محدود به تجهیزات را فراهم کرده و امنیت شبکه را بهبود می بخشد. در واقع خیلی راحت می توانیم امنیت را ارتقا دهیم و از دسترسی افراد متفرقه به داخل رک جلوگیری نماییم.
  3. بهره وری بالا: استفاده از لوازم جانبی رک های شبکه باعث بهره وری بالاتری در استفاده از فضا و منابع شبکه می شود. هر چه کیفیت این لوازم بالا تر باشد، شاهد بهره وری بالاتری خواهیم بود.
  4. انعطاف پذیری: این لوازم جانبی امکان اضافه کردن و حذف تجهیزات به راحتی را فراهم می کنند و انعطاف پذیری سیستم را افزایش می دهند.
  5. خنثی سازی نویز: برخی از لوازم جانبی مخصوص رک های ضد صدا و محافظ های ضد تداخل به خنثی کردن نویزها کمک می کنند و عملکرد تجهیزات را بهبود می بخشند.
  6. زیبایی و نظم: استفاده از لوازم جانبی رک های شبکه باعث زیبایی و نظم بیشتر در محیط شبکه می شود و به ارتباط بین تجهیزات کمک می کند.

این فقط چند مزیت از مزایای استفاده از لوازم جانبی رک شبکه بود. به طور کلی، این لوازم جانبی می توانند به بهبود عملکرد و امنیت شبکه کمک کنند و میزان بهره وری و کارایی را افزایش دهند.

استاندارد های مربوط به لوازم جانبی رک های شبکه

استاندارد های مربوط به لوازم جانبی رک های شبکه اهمیت زیادی دارند و برای اطمینان از کیفیت، امنیت و سازگاری این لوازم با سایر تجهیزات شبکه حائز اهمیت هستند. در زیر به برخی از اصلی ترین استانداردهای مربوط به لوازم جانبی رک شبکه اشاره می کنیم؛

  1. استاندارد ANSI/EIA-310: این استاندارد شامل الزامات فیزیکی برای رک ها، شاسی ها، کابل ها و لوازم جانبی آن ها است. این استاندارد به طراحان و تولیدکنندگان کمک می کند تا تجهیزات خود را بر اساس استانداردهای مشخص تولید کنند.
  2. استاندارد TIA/EIA-568: این استاندارد برای سیستم های کابل کشی ساختمانی شامل کابل های شبکه، پچ پنل ها، کانکتورها و لوازم جانبی رک شبکه مشخصاتی را تعریف می کند. این استاندارد به اطمینان از ارتباط و انطباق صحیح تجهیزات مربوط می شود.
  3. استاندارد IEC 60297: این استاندارد برای ابعاد استاندارد رک ها و لوازم جانبی رک های شبکه تعریف شده است. این استاندارد به ابعاد و اندازه های تجهیزات توجه کرده و از ایجاد تغییرات این ابعاد جلوگیری می نماید.
  4. استاندارد EN 60950: این استاندارد برای امنیت تجهیزات الکتریکی استفاده شده در محیط های مختلف شامل تجهیزات رک شبکه تعریف شده است. این استاندارد به اطمینان از ایمنی و کیفیت تجهیزات کمک خواهد نمود.
  5. استاندارد ISO/IEC 14763-2: این استاندارد برای مدیریت کابل ها و اتصالات شبکه از جمله استفاده از پچ پنل ها و پچ کورد ها که لوازم جانبی رک های شبکه می باشند، تعریف شده است. این استاندارد به بهبود سازمان دهی و مدیریت کابل ها کمک می کند.

استفاده از استانداردهای مناسب در تهیه و استفاده از لوازم جانبی رک شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات به درستی عمل می نمایند و محیط شبکه بهینه عمل خواهد نمود.

 

استاندارد های مربوط به لوازم جانبی رک های شبکه

کلام آخر

در شبکه های کامپیوتری، رک ها یا قفسه ها محیطی است که برای نصب و نگهداری تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات شامل سوئیچ ها، روترها، سرورها، تجهیزات ذخیره سازی و سایر دستگاه های شبکه می باشند.

استفاده از لوازم جانبی رک های شبکه برای بهبود عملکرد و عمر مفید تجهیزات، مدیریت بهتر کابل ها، مدیریت حرارت و رطوبت، افزایش ایمنی و امنیت، و همچنین جلوگیری از نویز و اختلالات الکترومغناطیسی اهمیت دارد.

از جمله لوازم جانبی مورد استفاده در رک های شبکه می توان به کابل های پچ، پنل های پچ، براکت ها، فن ها، ترمینال ها و تجهیزات مدیریت کابل اشاره کرد.

این لوازم جانبی باعث بهبود عملکرد و کارایی شبکه می شوند و کمک می کنند تا تجهیزات به بهترین شکل ممکن در رک ها نصب و نگهداری شوند. شما می توانید لوازم جانبی رک های شبکه یا متعلقات رک شبکه را از مجموعه آماد سیستم در کیفیت بسیار بالایی تهیه نمایید‌.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574