تفاوت داکت و ترانکینگ

خانه    بلاگ      تفاوت داکت و ترانکینگ
تفاوت داکت و ترانکینگ

در این مقاله قصد داریم ، تا تفاوت داکت و ترانکینگ را بیان کنیم . متاسفانه به دلیل عدم اطلاعات کافی ، افراد به خوبی با یک سری اصطلاحات در سیستم شبکه آشنا نیستند . ما در این مقاله به خوبی شما را داکت و ترانکینگ آشنا خواهیم کرد ، پس لطفا ما را دنبال کنید .

منظور از داکت در سیستم شبکه چیست ؟


اولین گام در بررسی تفاوت داکت و ترانکینگ ، تعریف داکت می باشد . داکت ( duct ) در سیستم شبکه به یک کانال فضای خلاء یا تونل جهت انتقال کابل های شبکه اشاره دارد . این کانال ها برای انتقال کابل های ارتباطی و الکتریکی استفاده می شوند و علاوه بر حفاظت کابل ها ، امکان بهینه سازی نصب و نگهداری کابل ها را نیز فراهم می کنند .

در واقع ، داکت ها به عنوان یک راه حل زیرساختی برای نصب و مدیریت کابل های شبکه در سیستم های شبکه یکپارچه ( LAN ) ، ایستگاه های کاری ( Workstation ) و سرویس دهنده های ( Server ) ارائه می شوند . با استفاده از داکت ها ، کابل ها به صورت مرتب و منظم در سیستم های شبکه قرار می گیرند و باعث بهبود کیفیت انتقال داده ها و کاهش خطاهای احتمالی می شوند .

بیشتر بخوانید: بهترین کابل شبکه برای فواصل دور

منظور از داکت در سیستم شبکه چیست ؟

منظور از ترانکینگ در سیستم شبکه چیست ؟

با معرفی ترانکینگ ، می توان تفاوت داکت و ترانکینگ  را نیز بررسی نمود . ترانکینگ ( Trunking ) در سیستم شبکه به استفاده از چندین کانال ارتباطی به صورت موازی برای انتقال داده ها و ارتباطات در سیستم شبکه اشاره دارد .

در واقع ، ترانکینگ به صورت یک لینک بین دو تجهیز شبکه ( مثلاً دو سوئیچ ) به کار می رود ، که به جای استفاده از یک کابل فیبر نوری یا UTP برای هر کانال ارتباطی ، از چندین کابل استفاده می شود .

با استفاده از ترانکینگ ، پهنای باند بیشتری برای انتقال داده ها و ارتباطات در سیستم شبکه فراهم می شود . همچنین ، ترانکینگ به عنوان راه حلی برای پشتیبانی از ارتباطات بین شبکه ها به کار می رود . به عنوان مثال ، با استفاده از ترانکینگ ، می توان بین دو شبکه مختلف ( مثلاً LAN به WAN ) ارتباط برقرار کرد و انتقال داده ها را فراهم نمود .

تفاوت ظاهری داکت و ترانکینگ


تفاوت داکت و ترانکینگ
به یک سری آیتم ها مربوط می شود . داکت و ترانکینگ هر دو به عنوان ابزارهایی برای نصب و مدیریت کابل های شبکه و ارتباطات در سیستم شبکه استفاده می شوند ، اما تفاوت های فیزیکی و ظاهری دارند .

داکت بیشتر به صورت یک لوله مقاومتی با مقطع مشخص و طول متغیر طراحی می شود . داکت ها برای حمایت از کابل های شبکه و جلوگیری از فشرده سازی ، خم شدگی و پیچیدگی کابل ها به کار می روند . داکت ها عمدتاً از موادی مانند PVC و فایبرگلاس ساخته می شوند و به دلیل شکل خطی و آنی درخشانی آن ها ، قابل تمیز شدن هستند .

از طرف دیگر ، ترانکینگ به عنوان یک راه حل نرم افزاری در سیستم شبکه طراحی می شود و می تواند به صورت فیزیکی بر روی داکت ها یا همین کابل های شبکه نصب شود .

ترانکینگ عمدتاً برای افزایش پهنای باند و بهینه سازی ترافیک در سیستم شبکه به کار می رود . به عنوان مثال ، می توان با استفاده از چندین کابل شبکه از نوع UTP و اتصال آن ها به یک سوئیچ ، یک ترانکینگ LACP ( Link Aggregation Control Protocol ) را ایجاد کرد .

در کل ، داکت ها مناسب برای نصب کابل های شبکه و حفاظت از آن ها هستند ، در حالی  که ترانکینگ بیشتر به عنوان یک راه حل نرم افزاری برای بهینه سازی ترافیک و افزایش پهنای باند در سیستم شبکه به کار می رود . این نکته به خوبی تفاوت داکت و ترانکینگ را بیان می کند .

بیشتر بخوانید: رک لابراتواری

تفاوت ظاهری داکت و ترانکینگ

 

تفاوت کارایی داکت و ترانکینگ


تفاوت داکت و ترانکینگ
در کارایی و کاربرد آن ها مشاهده می شود . داکت ( Docking ) و ترانکینگ ( Tracking ) دو فرآیند مختلف در جهت بررسی وضعیت یک پروژه هستند . اما هر کدام دارای کاربردهای خاص خود هستند و به منظور رسیدن به نتیجه گیری صحیح ، در شرایط مختلف باید استفاده شوند .

داکت به معنی اتصال دقیق دو قسمت با یکدیگر است . در واقع ، داکت به عنوان یک ابزار هماهنگ کننده بین اجزای مختلف یک پروژه عمل می کند .

با انجام داکت ، می توان به راحتی سیستم های مختلف را با یکدیگر ارتباط داد و آنها را به یکدیگر متصل نمود . هدف اصلی داکت ، تأمین اتصال بین اجزای مختلف یک سیستم و هماهنگ کردن آنها به یکدیگر است .

ترانکینگ به معنی پیگیری وضعیت پروژه و فعالیت های انجام شده بر روی آن است . با استفاده از ترانکینگ ، می توانیم وضعیت پروژه را در هر لحظه بدانیم و با کنترل و پیگیری بهبود آن را دنبال کنیم . در واقع ، ترانکینگ یک ابزار مدیریت پروژه است ، که برای کنترل و مدیریت روند پروژه استفاده می شود .

بنابراین ، مهم ترین تفاوت بین داکت و ترانکینگ در نوع کاربرد آن هاست . داکت برای اتصال دو قسمت مختلف یک پروژه به یکدیگر و هماهنگ کردن آن ها استفاده می شود ، در حالی که ترانکینگ برای پیگیری وضعیت پروژه و کنترل و مدیریت روند پروژه استفاده خواهد شد .

بیشتر بخوانید: رک سرور

شباهت داکت و ترانکینگ


با وجود تفاوت داکت و ترانکینگ ، شاهد یک سری شباهت میان آن ها هستیم . داکت ( Ducting ) و ترانکینگ ( Tracking ) هر دو مفاهیمی در حوزه فناوری اطلاعات هستند ، اما کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است . با این حال ، برخی شباهت هایی نیز بین این دو وجود دارد ؛

1- هر دو داکت و ترانکینگ برای بهبود عملکرد سیستم های فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند .
2- هر دو داکت و ترانکینگ می توانند در پیاده سازی پروژه های بزرگ و کوچک کمک کنند .
3- برای موفقیت در اجرای پروژه های فناوری اطلاعات ، استفاده صحیح از داکت و ترانکینگ الزامی است .
4- هر دو آن ها به نوعی بهبود جریان داده ها و اطلاعات درون سیستم های فناوری اطلاعات را ممکن می سازند .

به طور کلی ، با اینکه داکت و ترانکینگ در تعامل با فناوری اطلاعات به مفاهیم مختلفی اشاره می کنند ، اما هر دو به عنوان یک ابزار مهم برای بهبود عملکرد و کارایی سیستم های فناوری اطلاعات شناخته شده اند و در کنار تفاوت داکت و ترانکینگ ، می توان شباهت هایی میان آنان دید .

کلام آخر

تفاوت داکت و ترانکینگ به چند آیتم خلاصه می شود ، داکت به حالت فیزیکی و ترانکینگ به حالت نرم افزاری مورد بهره وری قرار می گیرد . جهت تهیه این محصولات با بهترین کیفیت ممکن به آماد سیستم مراجعه کنید .

بیشتر بخوانید: رک اوت دور

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574