تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری

خانه    بلاگ      تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری
تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری

تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری در آیتم های مختلف سبب شده ، تا این محصولات را به صورت مجزا مورد استفاده قرار دهیم . در این مقاله خواهان معرفی این محصولات و تشریح تفاوت آن ها هستیم .

بیشتر بخوانید: رک لابراتواری

کابل زوج به هم تابیده چیست ؟

در بررسی تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری لازم بوده ، تا کابل جفت تابیده را معرفی کنیم . کابل زوج به هم تابیده شده یا کابل UTP ( Unshielded Twisted Pair ) یک نوع کابل شبکه است ، که توسط دو زوج سیم نگهداری می‌شود . این کابل در بسیاری از شبکه‌های کامپیوتری همچون ؛ شبکه‌های اینترنتی و شبکه‌های داده‌ای استفاده می شود .

طول کابل زوج به هم تابیده شده متفاوت بوده ، اما معمولاً حدود 100 متر می باشد . این کابل با استفاده از تکنولوژی تابیدگی سیم‌ها بهم مرتبط شده است . هر زوج سیم در این کابل به هم تابیده شده و پس از آن توسط جفت دیگری احاطه می‌شود . این فرآیند تابیدگی سیم‌ها موجب حذف نویز و در نتیجه ، افزایش کیفیت انتقال داده‌ها می‌شود .

کابل زوج به هم تابیده شده از نظر قیمت نسبتاً ارزان است و به علت قابلیت اطمینان بالا و پایداری در طولانی مدت ، برای شبکه‌های کوچک و متوسط مناسب می باشد . همچنین ، این کابل برای انتقال داده‌های با سرعت بالا نیز مفید خواهد بود . قطعا مفهوم این کابل ما را در بررسی تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری یاری خواهد داد .

کابل زوج به هم تابیده چیست ؟

کابل فیبر نوری چیست ؟

با تعریف کابل نوری ، تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری را بهتر متوجه خواهیم شد . کابل فیبر نوری یا کابل الیاف نوری ، یک نوع کابل شبکه است ، که از الیاف نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند . الیاف نوری شامل یک سیم بسیار نازک از شیشه یا پلاستیک بوده ، که توانایی انتقال نور را دارد .

کابل فیبر نوری به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد ، از جمله بالاترین سرعت انتقال داده ، بالاترین پهنای باند و عدم تداخل الکترومغناطیسی ( EMI ) ، برای انتقال داده‌ها در فاصله‌های طولانی و با سرعت بالا مناسب است . همچنین کابل فیبر نوری به دلیل عدم حساسیت به تداخل‌های الکترومغناطیسی از قابلیت امنیتی بالایی برخوردار می باشد .

کابل فیبر نوری معمولاً در شبکه‌های ارتباطی از جمله ؛ اینترنت ، تلفن همراه ، شبکه‌های کامپیوتری و صنایع دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد . همچنین ، به دلیل قابلیت‌های ویژه اش ، در برخی از صنایع مانند پزشکی و علوم فضایی نیز بکار می رود ‌.

تفاوت ظاهری کابل زوج بهم تابیده و کابل فیبر نوری

در بررسی تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری ، ابتدا ویژگی ظاهری این محصولات را ارزیابی می کنیم ‌. تفاوت اصلی فیزیکی و ظاهری هر دو کابل این است ، که کابل زوج به هم تابیده شده دارای دو زوج سیم مسی به هم تابیده شده‌ می باشد ، در حالی که کابل فیبر نوری شامل الیاف نوری بوده ، که در یک روکش حفاظتی قرار دارد .

به علاوه ، کابل فیبر نوری به دلیل استفاده از نور برای انتقال داده‌ها ، دارای ظاهری شفاف و شیشه‌ای است . برای این منظور ، با توجه به اینکه سیم‌های آن نور را از طریق پرتوی لیزری به یکدیگر منتقل می‌کنند ، نیازی به روکش سیم‌های فیبر نوری برای جلوگیری از تداخلات الکترومغناطیسی نخواهد بود .

در مقابل ، کابل زوج به هم تابیده شده ، دارای ظاهری شبیه به کابل شبکه‌ای معمولی است . این کابل با روکش بیرونی پلاستیکی پوشیده شده و به حالت عادی قادر به تشخیص آن نخواهید بود .

همچنین ، در مورد ابعاد ، کابل فیبر نوری نسبت به کابل زوج به هم تابیده شده ، قطر کمتری دارد و به دلیل اینکه برای انتقال داده‌ها از نور استفاده می‌کند ، وزن کمتری هم نسبت به کابل زوج به هم تابیده شده دارد . با بررسی شکل ظاهری کابل ها ، بهتر تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری را درک خواهیم کرد ‌‌.

تفاوت ظاهری کابل زوج بهم تابیده و کابل فیبر نوری

تفاوت کاربرد و کارایی کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری

از دیگر مواردی که  ما را در بررسی تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری یاری می دهد ، تفاوت در کارایی است . کاربرد کابل زوج به هم تابیده شده و کابل فیبر نوری بسته به نیاز شبکه‌ی مورد استفاده و نوع انتقال داده‌ها متفاوت می باشد .

کابل زوج به هم تابیده شده به دلیل هزینه کمتر ، سرعت مناسب و قابلیت استفاده در فواصل کوتاه و متوسط ، بیشتر در شبکه‌های محلی استفاده می‌شود . مثلاً در شبکه‌های منزل ، دفتر کار ، ساختمان‌های کوچک و متوسط ، مراکز پردازش داده و شبکه‌های LAN اغلب از کابل‌های زوج به هم تابیده استفاده می‌شود .

از طرفی ، کابل فیبر نوری به دلیل بالاترین سرعت و پهنای باند و عدم تداخل الکترومغناطیسی ، بیشتر در شبکه‌های بزرگ و پرترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد . این شامل ؛ شبکه‌های WAN ، شبکه‌های انتقال داده ، شبکه‌های تلفن همراه و شبکه‌های اینترنتی بزرگ است . همچنین در صنایعی مانند ؛ پزشکی ، علوم فضایی ، نظامی و صنایع بزرگ ، کابل فیبر نوری استفاده می‌شود . بدین ترتیب بهتر تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری را متوجه خواهیم شد .

در کل ، انتخاب نوع کابل شبکه به نیازهای شبکه و نوع داده‌هایی که باید منتقل شوند ، بستگی دارد . اما با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری هر یک از این کابل‌ها ، معمولاً کاربرد هر کابل در حوزه‌های خاص خود قرار می‌گیرد .

بیشتر بخوانید: رک سرور

تفاوت قیمت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری

تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری مربوط به قیمت این دو محصول می شود ‌. کابل فیبر نوری به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌تر و هزینه بالاتر در تولید ، قیمت بالاتری نسبت به کابل زوج به هم تابیده دارد . علاوه بر این ، نصب و راه‌اندازی کابل فیبر نوری نیز ممکن است ، نسبت به کابل زوج به هم تابیده گران‌تر باشد .

استفاده از کابل زوج به هم تابیده به دلیل قیمت مناسب و سازگاری بیشتر با سخت‌افزارها ، برای شبکه‌های کوچک و متوسط پر استفاده است . همچنین ، این نوع کابل از نظر قیمت نسبت به کابل فیبر نوری به صرفه‌تر می باشد .

از طرفی ، کابل فیبر نوری به دلیل قابلیت انتقال داده‌های با سرعت بالا ، پایداری بیشتر ، حجم انتقال داده بیشتر و امنیت بالاتر ، در شبکه‌ های پر ترافیک و بزرگ کارآمدی بیشتری دارد . همچنین ، در برخی صنایع خاص مانند پزشکی ، نظامی و علوم فضایی که نیاز به انتقال داده‌های حساس و با سرعت بالا دارند ، کابل فیبر نوری به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارد ، مورد استفاده قرار می‌گیرد .

در رابطه با تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری باید گفت که ، قیمت کابل فیبر نوری نسبت به کابل زوج به هم تابیده بالاتر است ، اما بسته به نوع شبکه و نیاز به پهنای باند و سرعت انتقال داده ، هزینه این کابل در برخی موارد با کابل زوج به هم تابیده برابر یا حتی کمتر خواهد بود .

کلام نهایی

تفاوت کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری در کاربرد ، شکل ظاهری و قیمت آن ها خلاصه می شود . اگر خواهان خرید هر کدام از آن ها می باشید ، به مجموعه آماد سیستم مراجعه نمایید .

بخوانید: رک اوت دور

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574