رعایت اصول آرایش رک

خانه    بلاگ      رعایت اصول آرایش رک
رعایت اصول آرایش رک

آگاهی از رعایت اصول آرایش رک برای هر شرکت و نهادی که یک دیتا سنتر در اختیار دارد ، لازم و ضروری است . به بیان دیگر با رعایت این اصول ، به کارکرد درست تجهیزات سرور و شبکه کمک می کنید . در این مقاله با ما همراه شوید تا با این اصول آشنا شوید .

بیشتر بخوانید: پچ پنل چیست ؟

اهمیت رعایت آرایش رک

در نخستین بخش مقاله فوق در مورد اهمیت رعایت اصول آرایش رک صحبت خواهیم کرد . هر شرکت و اداره ای که با شبکه های رایانه ای سر و کار دارد ، برای راه اندازی کسب و کار و انجام وظایف خود به تجهیزاتی نظیر سوئیچ ، روتر ، کابل ، یو اس پی ، سرور و … نیاز دارد .

وظیفه اپراتور آی تی در چنین شرکتی ، سامان دهی تجهیزات و کابل هاست. هدف از ساماندهی کابل ها و تجهیزات جلوگیری از هر گونه صدمه و آسیب رسیدن به این وسایل مهم و پر ارزش است . این مسئله یعنی پیشگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات درون رک اهمیت رعایت اصول آرایش رک را به طور مختصر بیان می کند .

اهمیت رعایت آرایش رک

عوامل مهم پیش از سازمان دهی آرایش رک

حال که با اهمیت رعایت اصول آرایش رک آشنا شدید ، در این مقاله به اصولی که پیش از چیدمان رک باید رعایت کنیم می پردازیم . پیش از آرایش رک حتما اصول زیر را در نظر بگیرید ؛

  • توجه به ویژگی های رک : نخستین گام برای آرایش رک این است ، که آن را متناسب با دیتا سنتر خود تهیه کنید . برای این مسئله باید به ویژگی های رک مانند عرض ، عمق و ارتفاع توجه کنید . ابعاد رک را ابعاد تجهیزاتی که قرار است ، درون آن قرار گیرند ، مشخص می کند .
  • توجه به اصول آرایش رک : پس از خرید رک متناسب با نیاز و تجهیزات خود ، باید از اصول آرایش رک آگاه باشید و این مسئله در زمانی که فضای محدودی در اختیار دارید ، اهمیت بیشتری پیدا می کند .

یکی از نکات رعایت اصول آرایش رک این است که ، کدام یک از اجزا شبکه یا سرور را درون رک قرار دهید .

ترجیحا نخست یک طرح اولیه را ترسیم کنید و طبق آن هر یک از تجهیزات شبکه را درون رک بچینید .

  • توجه به مکان تجهیزات شبکه : یکی دیگر از اصولی که قبل از چیدمان رک شبکه باید به آن دقت کنید ، توجه به محل قرار گیری تجهیزات است . با به کار گیری این مورد ، تجهیزات بدون وارد نمودن صدمه به هم کنار هم چیده می شوند و از سوی دیگر دسترسی به آنها راحت می باشد .

زمان انتخاب مکان برای تجهیزات ترجیحا وسایل سنگین نظیر سرور های بزرگ یا یو پی اس ها را در طبقات همکف و تجهیزات سبک تر در بالا قرار گیرند .

  • دقت به توزیع مناسب کابل ها : در این بخش از مقاله رعایت اصول آرایش رک ، به یکی دیگر از اصول مهم که پیش از چیدمان این قفسه باید به آن دقت کنید ، می پردازیم و آن توجه به توزیع ایده آل کابل های درون رک است ‌.

در کل پچ پنل درون رک وظیفه سامان دهی و توزیع کابل ها را بر عهده دارد . با کمک این وسیله امکان استفاده از پورت های بیشتر و سوئیچ های بزرگ تر برای شما فراهم می گردد .

  • خنک سازی رک : یکی از اصول مهمی که در این مبحث از مقاله رعایت اصول آرایش رک به آن اشاره می کنیم ، مربوط به خنک سازی رک ها ( به خصوص در زمانی که فضای آزادی بین تجهیزات وجود ندارد و بسیار متراکم هستند ) می باشد . تجهیزات درون رک از گرما آسیب بسیار و جبران ناپذیری می بینند . عدم تبادل هوا و گرما باعث افزایش مصرف برق ، عدم کارکرد صحیح تجهیزات ، آتش سوزی کابل ها و … خواهد شد .

با توجه به این عوامل ، پیش از اینکه شروع به سازمان دهی تجهیزات درون رک کنید ، یک فن برای رک و سیستم خنک کننده برای تمام مجموعه تهیه کنید و اگر دیتا سنتر شما امنیت بالایی دارد ، از رک های باز یا مشبک استفاده کنید .

عوامل مهم پیش از سازمان دهی آرایش رک

نکات مهم در آرایش رک

در آخرین بخش از مقاله رعایت اصول آرایش رک ، شما را با چندین نکته مهم در مورد نحوه سازماندهی این قفسه ها آشنا می کنیم ، که در حفاظت و دسترسی به تجهیزات شبکه تاثیر بسیاری دارند .

همه تجهیزاتی که درون رک نگهداری می شوند ، به میزان زیادی گرما تولید می کنند . پس اگر مالک یک دیتا سنتر هستید ، حتما به فکر وسایل تبادل یا تهویه هوا و خنک سازی آن با وسایل سرمایشی باشید . مورد مهم دیگری که نباید از آن غافل شوید ، این است که حتما درون رک یک فضای آزاد حتی کم برای تبادل هوا در نظر بگیرید .

ترجیحا برای پر نمودن فضای میان تجهیزات درون رک ، از وسیله ای به نام بلنک پنل استفاده کنید . هدف از این وسیله ممانعت از ترکیب هوای سرد و گرم در فضای داخلی رک است .

یکی دیگر از نکاتی که در این بخش از مقاله رعایت اصول آرایش رک باید به آن توجه کنید ، به انتخاب رک بر می گردد . به منظور خنک سازی و تبادل هوای درون این محفظه ، رک های مشبک را بر رک های درب شیشه ای ترجیح دهید ‌.

نکته دیگری که باید خاطر نشان کنیم ، مربوط به مکان قراری گیری یو اس پی هاست ، ترجیحا آنها را در طبقات پایین بگذارید ؛ زیرا به این وسیله زیاد نیاز ندارید و از طرفی وزن آن بسیار سنگین است . آخرین نکته نیز این است که برای کنترل و مدیریت کابل ها ، پاور ها را در پشت رک جا سازی کنید .

نکات مهم در آرایش رک

سخن پایانی

تیم تولید آماد سیستم مقاله رعایت اصول آرایش رک را برای کاربران این محصول گردآوری نموده است ، تا با رعایت این اصول بدون اینکه آسیبی به تجهیزات شما وارد شود ، به بهترین نحو از رک شبکه بهره بگیرید .‌

شرکت آماد سیستم رک های سرور و شبکه را در انواع و ابعاد مختلف با بهترین متریال و زیر نظر کارکنان ماهر و مجرب تولید و با قیمت مناسب به سراسر ایران عرضه می دارد . برای خرید محصولات این شرکت به سایت آماد سیستم مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: پاور ماژول شبکه چیست ؟

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574