سوئیچ شبکه چیست و چگونه کار می کند ؟

خانه    بلاگ      سوئیچ شبکه چیست و چگونه کار می کند ؟
سوئیچ شبکه چیست و چگونه کار می کند ؟

سوئیچ شبکه از ابزارآلات مهم و سازنده در مجموعه های اینترنتی است . این محصول همانند بر بهبود و تقویت ارتباط دستگاه ها و بسته های داده های گردش در مجموعه نقش دارد .

سوئیچ در اکثر شبکه های اینترنتی به کار می رود . این محصول توانمند علاوه بر تاثیر بر ارتباط ابزارآلات باعث تقویت ایمنی و سرعت شبکه می شود . بدین خاطر عملکرد مجموعه با تغییرات مثبتی رو به رو می گردد .

در ادامه مبحث به معرفی این قطعه الکترونیکی و وظایف آن در شبکه های اینترنتی می پردازیم ، با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: رعایت اصول آرایش رک

سوئیچ شبکه چیست ؟

سوئیچ شبکه ( Network Switch ) از تجهیزات الکتریکی مهم در شبکه های اینترنتی است . وظیفهٔ اصلی آن ، ایجاد ارتباطی قدرتمند بین دستگاه ‌های شبکه می باشد . همچنین بسته‌ های داده را به صورت موثر و کارآمد توزیع می نماید .

این تجهیز هنگامی که بسته‌ ای دریافت می‌ کند ، با تحلیل آدرس هر بسته ، آن را به پورت مدنظر می فرستد .‌ در واقع این محصول نقش مسیر یابی بسته‌ ها را در شبکه های محلی بر عهده دارند .

با اتصال دستگاه‌ ها به سوئیچ شبکه ، بین دو دستگاه ارتباطی مستقیم به وجود می آید . از این رو ترافیک شبکه به صورت موازی منتقل می‌ گردد . به بیان ساده تر ، هر دستگاه می تواند به صورت مجزا با بقیه دستگاه ‌های شبکه ارتباط برقرار کند . بدین ترتیب میزان آسیب دیدگی مجموعه تا حد قابل توجهی کاهش می یابد .

این تجهیزات دارای تعداد مختلفی پورت هستند ، که به عنوان رابط بین دستگاه‌ های شبکه عمل می ‌کنند . سوئیچ‌ ها معمولاً در شبکه ‌های کامپیوتری و شبکه ‌های LAN استفاده می گردد . این وسیله الکترونیکی نقش مهمی در ایجاد ارتباطات سریع و پایدار بین دستگاه‌ ها دارد .

سوئیچ شبکه چیست ؟

مزایای سوئیچ های شبکه

سوئیچ شبکه یک تجهیز توانمند و قدرتمند است . با قرارگیری در مجتمع ، ابعاد مختلفی از شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد . مهم ترین وظیفه اصلی آن تحلیل بسته های اطلاعاتی و فرستادن به پورت مدنظر می باد .

فر همین سبب نظمی منسجم در محیط بنا می شود . مزایای این دستگاه بسیار است . موارد ذیل به بهترین خصوصیات و مزابای سوئیچ ها اشاره دارد ، توجه داشته باشید :

  • عملکرد بهتر
  • بالاترین سرعت انتقال داده
  • پهنای باند بیشتر
  • امنیت بالا
  • قابلیت مدیریت

مزایای سوئیچ های شبکه

عملکرد سوئیچ شبکه

عملکرد سوئیچ شبکه بر اساس نحوهٔ پردازش و ارسال بسته‌ های داده درون شبکه محلی ( LAN ) صورت می ‌گیرد . دستگاه سوئیچ با تحلیل آدرس MAC بسته‌ ها ، هر یک از داده ها را به پورت مدنظر ارسال می نماید .

مدت زمان عملکرد این قطعه کمتر از یک دقیقه می باشد . این دستگاه قدرتمند تر از تصور شما است . بدین خاطر حتی در شرایط بد الکتریکی نیز طبق برنامه پیش می رود . در زیر عملکرد سوئیچ را به صورت گام به گام توضیح می ‌دهیم ، توجه کنید :

مرحله اول : در ابتدا ، سوئیچ شبکه با تحلیل بسته ‌هایی که از پورت‌ های ورودی دریافت می‌ شود ، آدرس MAC دستگاه ‌های مختلف را یاد می گیرد . این آدرس ها در حافظه آن به صورت جدول ذخیره می گردد .

 

مرحله دوم : هنگامی که بسته ای از داده های شبکه دریافت می کند ، مطابق با این جدول تحلیل می نماید . اگر آدرس مقصد در جدول وجود داشته باشد ، سوئیچ بسته را به پورت مربوطه می فرستد .

مرحله سوم : اگر آدرس بسته دریافتی در جدول نباشد ، دستگاه با استفاده از فرآیند یادگیری مسیر یابی ، MAC آن را پیدا می کند . در این صورت، سوئیچ شبکه بسته را به همهٔ پورت‌ های خود عبور می ‌دهد ، به جز پورتی که بسته از آن دریافت شده است .

مرحله چهارم : در برخی مواقع انتخاب سوئیچ ارسال بسته‌ به پورت های خروجی است . در چنین حالتی بسته به صورت مستقیم به دستگاه مقصد منتقل می ‌شود . این به معنی تمرکز ترافیک شبکه در هر ارتباط است ، که باعث بهبود عملکرد و سرعت انتقال داده‌ ها می‌ گردد .

مرحله آخر : سوئیچ قابلیت مدیریت ترافیک را دارد . بر همین سبب تحت هر شرایطی ارتباط بین دستگاه ها را حفظ می کند .

اهمیت استفاده از سوئیچ در شبکه ها

استفاده از سوئیچ ‌ها در شبکه‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار است . این وسیله کاربردی بر ایمنی و سلامت شبکه ها نقش دارد . با وجود این قطعه در مدار اصلی جریان دستگاه ها ، ارتباطی قوی بین دستگاه های مجموعه شکل می گیرد .

از این رو آپلود و ذخیره سازی اطلاعات بدون بروز کوچک ترین مشکلی انجام می گیرد . این دستگاه بسیار توانمند و قدرتمند است . سوئیچ شبکه قابلیت هدایت ترافیک را به صورت هوشمندانه دارد . آن‌ ها بر اساس آدرس مقصد بسته‌ های داده را به درستی هدایت می‌ کنند. این امر باعث کاهش تداخل در شبکه و بهبود عملکرد و سرعت آن می شود .

با وجود این تجهیز بر سر پورت ها ، آنان قادر به انتقال داده ها در سرعت های بالا هستند . این ویژگی به شبکه اجازه می ‌دهد ، تا بیشترین استفاده را از پهنای باند موجود ببرد . در نتیجه کارایی شبکه افزایش می یابد .

با استفاده از سوئیچ ‌ها می‌ توان شبکه را به چندین بخش تقسیم کرد . این امر به امنیت مجموعه کمک می‌ کند . همچنین دسترسی کاربر را چند برابر می سازد . از این رو او می تواند سرعت آپلود اطلاعات را مطابق با نیاز مجموعه کنترل کند .

سوئیچ شبکه یک ابزار مهم در شبکه های کاری است . با بهره گیری از این قطعه هوشمند آسیب پذیری مجموعه به حداقل می رسد . حتما در طراحی و راه اندازی شبکه ها ، از انواع این محصول بهره ببرید .

اهمیت استفاده از سوئیچ در شبکه ها

سخن پایانی

در این مقاله سوئیچ شبکه را بررسی کردیم . آماد سیستم از تولید کنندگان باسابقه در حوزه رک ، سوئیچ ، روتر و … می باشد ،. آیت شرکت به صورت اینترنتی نیز محصولات خود را عرضه نمی دارد . با مراجعه به وب سایت او می توانید با قیمت هایی نصف بازار ، انواع سوئیچ ها را سفارش دهید .

 بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانکینگ

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

مشاوره رایگان تلفنی
026-34705574